Ben jij (nog) trots op je bedrijfsnaam?

Als je voor jezelf begint, is de keuze voor de handelsnaam vaak een moment van hoge impact. Hoe weet je nu dat je de juiste gekozen hebt? Zelf heb ik besloten een website te veranderen van naam. Ben jij nog altijd even trots op die van jou?

Een naam kiezen is niet zo eenvoudig. Ondanks dat Google waarde hecht aan een trefwoord in de naam kennen we allemaal bedrijven als Google, bol.com, Funda, waarvan de namen op het eerste oog niets zeggen, maar die wel een bepaalde kracht uitstralen. Een eigen (verzonnen) merknaam heeft het voordeel dat je in de toekomst vrij bent qua product- of assortiment-veranderingen en kan zorgen voor meer terugkerende klanten. Simpelweg omdat mensen je naam sneller onthouden. Ook is het krachtig op de lange termijn. Al is die lange termijn voor negen op de tien webwinkels te ver om ooit te bereiken. Zou jouw webwinkel nog bestaan als je alleen verkeer kreeg van mensen die je naam kennen?

Als je de vorige vraag met nee moet beantwoorden, kan een omschrijvende naam met trefwoord helpen. Qua Google-verkeer is dat trefwoord nog altijd gunstig. Zo werkt Coolblue onder haar holdingnaam, maar heeft het altijd nog domeinnamen als laptopshop.nl en soortgelijke namen met trefwoorden waarop het in het verleden goed scoorde in zoekmachines. Ook ik koos graag voor dit soort namen. Mijn site Ondernemeneninternet.nl is hier een goed voorbeeld van. Het is een vrij lange naam, maar wel één die veel kliks uit zoekmachines oplevert.

‘Een domeinnaam wisselen is link’

Dat trefwoordnamen ook hun nadelen hebben, ondervond ik met Webwinkelweblog.nl. Het woord webwinkel zorgde voor vindbaarheid op sommige leuke webwinkeltermen. Maar veel mensen verwarren webwinkel met webshop en weblog werd weer verward met blog, waardoor mensen zelden onthielden wat de naam nu precies was. En erger nog, zelf voelde ik me ook niet meer gelukkig bij de naam.

Een domeinnaam wisselen is link. Je hebt backlinks opgebouwd, mensen kennen je naam en hebben er een gevoel bij. Zelf heb ik meerdere mensen om advies gevraagd. Van OOSEOO en Traffic-Builders in verband met de invloed binnen zoekmachines, tot lezers uit de doelgroep om te zien wat die ervan vonden. De resultaten uit deze onderzoeken gaven voor ons de doorslag om te denken dat onze nieuwe naam uiteindelijk ons ‘merk’ zal versterken.

Voor een Engelstalige site hanteerden wij Ecommercenews.EU als naam, en alhoewel je hier precies dezelfde problemen mee verwacht (e-commerce is officieel met streepje en news zou in het Nederlands al snel verward kunnen worden met nieuws, merkte ik dat ik die met meer trots noemde. Dat die een uitstraling heeft waarbij ik meer ben dan een jongen die op zijn zolderkamer zijn mening uit. Ik merkte dat de naam een nieuwssite suggereert, wat meer serieus genomen wordt dan een persoonlijk blog.

groei

‘Eerste resultaten verandering lijken gunstig’

Inmiddels zijn alle social media-kanalen van naam veranderd (alleen bij Linkedin bleek dit niet mogelijk, dus die is nieuw) en door goed te redirecten, en technisch even geen andere aanpassingen te doen dan alleen de naamverandering, lijkt Google er ook weinig moeite mee te hebben. De anchortekst zal iets minder het woord ‘webwinkel’ bevatten, wat misschien invloed heeft en de uiteindelijke impact zullen we daarmee mogelijk pas over een jaar ervaren.

Ik ben ervan overtuigd dat we er alleen sterker van worden. Door de Nederlandse site te hernoemen naar zijn nieuwere Engelse zusje, kunnen we in Europa één merk uitstralen die meer impact zal hebben dan een blog van één persoon. Uiteindelijk kies je een naam dus op gevoel, maar het helpt wel als je ontdekt hoe deze landt bij andere mensen. Denk je er zelf ook over na? Probeer het dan vooral eerst eens uit. Doe dit het liefst bij mensen die wat verder van je afstaan en die niet bang zijn om je een eerlijk antwoord te geven.