Val op met illustraties op je website

De eerste indruk die je krijgt van iets of iemand is de belangrijkste, maar hoe zorg je voor een goede indruk van je webshop als je over een beperkt budget beschikt? Een dure fotograaf voor eigen foto’s is namelijk niet voor iedereen weggelegd. Een andere optie is het gebruik maken van stockfoto’s, alleen is het nadeel daarvan dat er hoogstwaarschijnlijk meerdere mensen gebruik maken van net die ene leuke foto, waardoor je al niet meer origineel bent. Een goed alternatief is dan het inzetten van illustraties en daarover vertellen we je graag meer.

Persoonlijke communicatie met illustraties

We zien de laatste tijd steeds meer dat illustrators omarmt worden door de media-branche. En wat is de reden hierachter? Juist, de reden is dat een beeld meer zegt dan duizend woorden en dat je het in de reclamewereld allang niet meer redt met platte pagina’s met tekst en onopvallende stockfoto’s.

Tegenwoordig gaat het om merkbelevenis, mensen moeten je merk herkennen en zich hiermee gebonden voelen. En op welke wijze kun je dit beter doen dan met illustraties? Unieke illustraties trekken de aandacht, steken goed af ten opzichte van de tekst en kun je eenvoudig doorvoeren in al je communicatie-uitingen.

illustraties
Illustratie van Anna, onze mascotte

Vandaar dat ook wij graag gebruik maken van illustraties op onze website en zelfs een mascotte genaamd Anna qua illustratie hanteren op de website. Dankzij illustraties worden websites persoonlijk, wordt de merkuitstraling sneller zichtbaar en voelt het geheel authentieker voor de gebruiker.

Responsive design

Met de opkomst van smartphones en tablets is het belang van responsive design toegenomen. Responsive design betekend dat het ontwerp van de website zich aanpast aan de resolutie waarop de website bekeken wordt.

Als je dan naar de vormen van ondersteunend beeld kijkt dan is de keuze voor illustraties een zeer verstandige. Illustraties kunnen op een dergelijke wijze ontwikkeld worden dat er rekening gehouden wordt met de resoluties waarin de website weergegeven wordt. Niet alleen heeft vaak de illustrator wel degelijk verstand van webdesign (veel vaker dan een fotograaf dit bijvoorbeeld heeft), ook maken de meeste illustrators gebruik van software welke de illustraties in vector-formaat opbouwen. Dit betekend dat de illustraties in zijn geheel erg eenvoudig aanpasbaar zijn naar willekeurig welk formaat.

Daarnaast heeft een illustratie nog een ander sterk visueel voordeel ten opzichte van foto’s, namelijk aan illustraties kun je animatie toevoegen. Meerdere elementen kunnen bijvoorbeeld verschuiven waardoor de visuele prikkel nog sterker aanwezig is. Wedden dat het de conversie van je webwinkel ten goede zal komen?

Wat betekend het voor jouw webwinkel?

Een huisstijl is belangrijk voor elke business. De huisstijl is de visuele identiteit waarmee je jouw organisatie presenteert naar de buitenwereld. Vandaar dat het allereerst belangrijk is om na te denken over wat voor kernwaarden je precies wilt uitstralen naar de doelgroep.

Hoe je over wilt komen als bedrijf heeft natuurlijk alles te maken met wat voor doelgroep je wilt aanboren. Onderzoek je doelgroep en neem vervolgens de kernwaarden van deze doelgroep over in je huisstijl.

Illustraties zijn een belangrijk onderdeel van je huisstijl omdat het de herkenbaarheid van de webwinkel vergroot en het je duidelijk onderscheidt van je concurrenten. Wij gaan in drie vervolgblogs dan ook in op

1) het belang van een goede huisstijl,

2) waar je over moet nadenken bij het (laten) ontwerpen van je logo en bijpassende illustraties en;

3) hoe de huisstijl, het logo en de bijpassende illustraties samen komen in al jouw promotiematerialen.

Maak je zelf gebruik van illustraties in je huisstijl en op je website? Laat het ons weten door op deze blog te reageren. De leukste halen we als praktijk case naar voren in onze vervolgblogs.