De cookiewet, wat betekend het voor mijn webwinkel?

De nieuwe cookiewet is met grote haast deze week van kracht geworden. Hij zat er al even aan te komen, maar wat het precies voor iedereen betekend is nog erg onbekend. In het algemeen komt het er op neer dat u expliciet toestemming moet vragen voor cookies die bezoekers volgen. Er zijn echter erg veel haken en ogen, hoe zit het bijvoorbeeld met uw Analytics programma?

Ook voor ons is er nog veel onduidelijkheid. Zo is het niet direct duidelijk wie er verantwoordelijk is voor de toestemming? Voor uw eigen website bent u dit zelf, maar wanneer u van een dienst van een derde gebruik maakt, wie is dan verantwoordelijk voor de toestemming? Met betrekking tot analytics vernemen we veel tegenstrijdige signalen, zo geeft de bekende blog van Iusmentis aan dat analytics ook onder de wet zou vallen. Volgen we echter de beslisboom van onze collega’s dan zien we dat voornamelijk de derde hiervoor verantwoordelijk is.

Voor nu gaan we de ontwikkelingen even in de gaten houden. We raden u aan de beslisboom van Thuiswinkel.org mee te nemen en daaruit voorlopig uw conclusies te trekken. Binnenkort komen we graag terug met een update.