Draadloze communicatie basisbehoefte van Nederlanders

Het internet valt niet meer weg te denken, van mobiel internetten tot contactloos betalen; we kunnen eigenlijk niet meer zonder in onze samenleving. Het kabinet heeft daarom bepaald dat draadloze communicatie gezien kan worden als een basisbehoefte. Dit wordt vermeld in de nota frequentiebeleid 2016 die door onze Minister van Economische zaken vandaag naar de Tweede Kamer is verzonden.

“Zonder draadloos internet stagneert onze maatschappij”

“Draadloze communicatie heeft zich in het afgelopen decennium ontwikkeld van een optie op je computer of telefoon tot een basisbehoefte. Zonder deze technologie stagneert onze economie. De behoefte van consumenten en bedrijven aan diensten via draadloze communicatie, neemt de komende jaren alleen maar toe. Daarom gaat het kabinet zorgen voor een efficiënter gebruik van de beschikbare frequenties voor draadloze communicatie zodat ook in de toekomst aan deze basisbehoefte kan worden voldaan.”
– Minister Kamp, Economische zaken

Laten we eens kijken naar wat volgens de overheid voor de rest onder de basisbehoeftes van een Nederlander vallen;

• Voedsel
  • (Schoon)drinkwater
  • Kleding
  • Onderdak
  • Onderwijs
  • Gezondheidszorg

De laatste twee worden door de overheid eigenlijk basisrechten in plaats van basisbehoeften genoemd, je hebt ze niet als allereerste nodig maar wel voor je zelfontwikkeling en om geholpen te kunnen worden wanneer je ziek bent.

Draadloze internet basisbehoefte van Nederlanders
Draadloze internet basisbehoefte van Nederlanders

Dat het draadloos internet nu eveneens gezien wordt als een basisbehoefte zegt heel veel. De vraag is of het terecht is, in Afrika kunnen immers de meeste mensen nog niet voldoen aan de bovengenoemde basisbehoefte maar in onze moderne maatschappij worden nu ook communicatievormen gezien als een ‘basisbehoefte’. Natuurlijk is het fijn als je een whatsapp kunt sturen naar je vriend of vriendin of dat je een foto kunt plaatsen op Facebook, maar is draadloos internet net zo belangrijk als schoon drinkwater? Dat is iets waar over nagedacht mag worden.

De dekking van draadloos internet

Nederland kent nu een mondiale koppositie wanneer het gaat om de beschikbaarheid en de snelheid van draadloze communicatiestandaarden zoals het Wi-Fi en 4G. Als een van de weinige Europese landen behoort Nederland zowel qua dekking als qua snelheid van het mobiel internet (4G) tot de top-tien van de wereld. Onderzoek in opdracht van de Europese Commissie toont dat Nederland op dit moment een dekking van ruim 99% kent. Waar vallen dan nu qua dekking dan nog gaten? Nou, volgens eerder onderzoek dit jaar is dat het geval in tientallen Nederlandse dorpen. Vooral Drenthe en Noord-Brabant zouden een slechtere mobiele dekking kennen.

Het kabinet wil met het opnemen van het draadloos internet als basisbehoefte er voor zorgen dat draadloos internet overal goed wordt aangeboden. Zo kan de overheid er voor zorgen dat er in vergunningen eisen worden opgesteld over de dekking van een draadloos netwerk. En daarvoor is het weer nodig dat de rol van het Agentschap Telecom uitgebreid wordt, waardoor het kan bemiddelen bij storingen. Wanneer storingen niet opgelost kunnen worden dan kan er vervolgens “bindende aanwijzingen” aan providers toegekend worden. Eveneens gaat het Agentschap Telecom acties ondernemen om zodoende storingen te verkleinen.

Discussie

In Nederland is er nog een groot deel aan mensen die niet de zorg kennen die ze nodig zijn en ook bijvoorbeeld het aantal kinderen dat klem komt te zitten tussen vechtscheidingen blijft groeien. Nu komt echter het kijken van Netflix tussen het rijtje van basisbehoeften te staan. De vraag is of dat hoort. Graag sturen we hierbij dan ook op een discussie. Vind jij het draadloos internet tussen de basisbehoeften passen, en zo ja of nee, waarom?