Een webshop beginnen als minderjarige

Zelf heb ik altijd veel respect voor ondernemers die op zeer jonge leeftijd beginnen. Het vergt veel lef, geduld en doorzettingsvermogen. Dit geldt ook voor Dylan, die op zijn vijftiende (! ja je leest het goed) begon met online ondernemen. Wat begon als een idee van zijn docente, is uitgelopen tot een waardige webshop. Dylan (nu 17) beheert Handigs.nl en je leest zijn verhaal in het artikel hieronder!

Wanneer begon je met online ondernemen?

In 2018 (toen ik 15 was) moest ik voor mijn opleiding een website bouwen over een zelfgekozen onderwerp. Ik ging aan de slag met een website voor een bepaald soort telefoons die in TV-series werden gebruikt. Mijn docente vond het destijds zo’n leuk idee, dat ze voorstelde om er telefoonhoesjes voor te maken. Na wat rondvragen, bleek er voor telefoonhoesjes in het algemeen weinig interesse te zijn. Ik kreeg echter van iemand anders het idee voor telefoonhoesjes met ruimte voor pasjes, zonder een flap over je scherm.

Op dit idee ben ik verder gaan borduren en zo begon ik met het verkopen van de PlakWallet; een pasjeshouder die je achterop een smartphone kunt plakken. Dit product werd nog niet in ‘elastische vorm’ in Nederland verkocht, dus zag ik een kans! Ik kocht een paar PlakWallets in en plaatste deze op Bol.com. Het begon al snel te lopen. Enthousiast en optimistisch ging ik verder met grotere investeringen, zoals een labelprinter en postzegels met mijn logo. Mijn omgeving zei weleens: “Zou je dat wel doen? Wat als het ineens niet goed loopt?” Dit weerhield mij niet om door te gaan.

eigenaar dylan webshop handigs.nl
Dylan achter zijn laptop

Vond je het spannend om op zo’n jonge leeftijd te gaan ondernemen?

Mijn ouders hebben me altijd geleerd om zuinig om te gaan met geld en na te denken over waar je het aan uitgeeft. Met die gedachte in mijn achterhoofd wilde ik altijd voor voordelige keuzes gaan. Toch zijn er dingen die een hoop geld kosten, of waarbij je een minimaal aantal stuks moet inkopen. Echt spannend kan ik het niet noemen, toch twijfelde ik wel vaak. Zo kocht ik zaken als 1.000 verzendzakken met al het geld dat ik verdiende met mijn bijbaan. Een investering waarvan ik nog niet eens wist of ik het terug zou verdienen.

Het was jammer dat ik vaak niet wist waar ik aan toe was. Op het internet was er tamelijk weinig te vinden over ondernemen op jonge leeftijd. Als ik mijn bank belde voor een zakelijke rekening kreeg ik, na vijf keer doorverbonden te worden, de reactie dat het “waarschijnlijk” niet mogelijk zou zijn. Gelukkig kon ik met algemene ondernemersvragen en vragen over de administratie bij mijn vader terecht, die boekhouder is.

Veel van mijn vrienden waren erg supportive. Zo kochten ze een pasjeshouder of gaven ze er een cadeau aan hun ouders. Aan de andere kant waren er ook mensen die mijn zogenoemde ‘bedrijfje’ niet serieus namen.

Waarom de switch van verkopen op een platform naar een eigen webshop?

Verkopen via Bol.com is laagdrempelig. Je zet eenvoudig producten online en vervolgens doet het bereik van dat platform de rest. Aan het einde van elke maand werd ik uitbetaald, minus een vrij hoge commissie. De combinatie van de hoge commissie en mijn interesse in websites bouwen, zorgde ervoor dat ik een eigen webshop begon. Dat was een goede beslissing geweest, want met meer dan 5.000 concurrenten (andere partners) was ik niet de enige die ontdekte dat dit product prima liep. Daarnaast heb ik met een eigen webshop veel meer vrijheid. Zo kan ik kortingsacties houden, betaal ik minder commissie en kan ik meer met branding doen zodat klanten terugkomen. Veel spannender, dan net als op een platform de winkel met productinformatie opzetten en pakketjes inpakken, was het niet. Ik besteedde veel te veel tijd aan mijn webshop voor het aantal bestellingen wat ik had. Het aanbod moest uitgebreider en zo ontstond mijn huidige webshop Handigs, waarop ik producten verkoop die het dagelijks leven makkelijker maken.

homepage webshop handigs.nl
Homepage van webshop Handigs.nl

Hoe heb je je webshop gebouwd?

Mijn vorige webshop bouwde ik in Prestashop, waar vrijwel elke module helaas een prijskaartje had. Zelf heb ik er nu voor gekozen om mijn webshop te maken in WooCommerce. De webshop host ik zelf, zodat ik veel mogelijkheden heb en de kosten laag kan houden. Het is handig (s.nl, snap je hem :-P)  als je technisch bent aangelegd. Het is alleen geen pre, gezien er genoeg bedrijven zijn die de technische zaken van een webshop kunnen beheren, zodat jij met gemak pagina’s en producten kunt toevoegen.

Hoe combineer je online ondernemen met onderwijs?

Hoewel ik theoretisch goed ben aangelegd, heb ik voor een praktijkopleiding gekozen. Gezien in de praktijk aan de slag gaan beter bij mijn interesses past. Met dagelijks schoolwerk ben ik vrij snel klaar, waardoor ik daarna ervoor kan zorgen dat de bestellingen van die dag de deur uitgaan. Aanpassingen aan mijn webshop of marketing gerelateerde dingen, doe ik ’s avonds thuis of tijdens vakken waar ik goed in ben. Plannen doe ik niet aan. Ik werk vaak heel chaotisch, met een enorme to-do lijst waarvan ik wel zie wat wanneer af komt, daar ben je toch ondernemer voor? Inmiddels werk ik bij mijn voormalige stageplek waar we webshops bouwen. Hierdoor is mijn tijd kostbaarder geworden. Aan de andere kant doe ik veel kennis op tijdens mijn werk, wat mij weer helpt bij de aanpassingen van mijn eigen webshop. Weekenden reserveer ik voor vrije tijd. Zo spreek ik af met vrienden of ga naar feestjes. Al met al kun je zeggen dat ik best een druk leven heb, maar dit drukke leventje werkt voor mij! Mijn ouders laten me al vanaf het begin mijn ding doen qua ondernemen. Ze weten dat ze zich geen zorgen hoeven te maken over voortgang op school.

Welke belemmeringen ervaar je als ondernemer als minderjarige?

Als ik een euro krijg voor elke keer dat mij word gevraagd hoe het gaat met mijn “bedrijfje” en of ik er wat mee verdien, zou ik rijk zijn! Ik word door sommigen gewoonweg niet serieus genomen. Na een tijdje wen je er wel aan, maar het is wel jammer. Tevens loop je op zo’n leeftijd tegen bureaucratie aan. Op elke leeftijd ben je welkom bij de Kamer van Koophandel, maar een zakelijke rekening openen onder de 18 lijkt niet mogelijk. Ik ging daarom op onderzoek uit en heb uitgezocht bij welke banken je als minderjarige ondernemer een zakelijke rekening kunt openen. Die zakelijke rekening is nodig voor een Payment Service Provider (PSP) waarmee jij iDEAL en andere betaalmethodes kunt aanbieden, zonder die mogelijkheid wordt een webshop erg moeilijk.

Waarom word jij blij van ondernemen als minderjarige?

Als jonge ondernemer leer je sowieso enorm veel. Ideaal als je het ook nog eens combineert met een aanvullende studie. Zo waren onderdelen winst berekenen en belastingen bij economie voor mij een eitje. Mijn passie is om mensen blij te maken met hun bestellingen. Het doet mij veel deugd als ik een review teruglees dat een klant haar dag weer goed is door mijn handgeschreven kaartje. Daarnaast kon ik zonder grote investeringen, na een half jaar, meer verdienen met mijn webwinkel dan met mijn bijbaan in de supermarkt. Dat, terwijl ik veel meer energie haal uit de werkzaamheden met mijn webshop. Win-winsituatie dus!

Wat is jouw advies aan minderjarigen die ook willen ondernemen?

Als je een goed idee hebt, ga daar dan ook voor! Vraag jezelf wel af wat de meerwaarde van jouw bedrijf is. In andere woorden: “Waarom zou een klant bij jouw webshop moeten bestellen en niet bij die van de concurrent?” Wat handig is, is om een netwerk te hebben waar je bepaalde zaken aan durft te vragen. Je kunt per slot van rekening niet overal goed in zijn. Tevens zullen er genoeg mensen zijn die je bewonderen en willen helpen. Dit allemaal in combinatie met wat doorzettingsvermogen geeft je de basisingrediënten voor het starten van een webshop als minderjarige. Ik wens je in ieder geval veel succes!