Google wijzigt weergave Rich Snippet Sterren

Google wijziging rich snippets

Google heeft een belangrijke wijziging doorgevoerd in de manier waarop wordt omgegaan met Review Rich Snippets oftewel de sterren in de onbetaalde zoekresultaten. Google gaat niet langer sterren weergeven wanneer de sterren gaan over de eigenaar van de website. Dit heeft gevolg voor de rich snippets geplaatst via WebwinkelKeur en andere reviewproviders.

Wat verandert er precies?

Google kondigt het volgende aan:

“Self-serving reviews aren’t allowed for LocalBusiness and Organization
Reviews that can be perceived as “self-serving” aren’t in the best interest of users. We call reviews “self-serving” when a review about entity A is placed on the website of entity A – either directly in their markup or via an embedded 3rd party widget. ”

Samengevat zegt Google dat ze geen sterren meer gaan weergeven wanneer Bedrijf A een review rich snippet plaats met reviews die ook over Bedrijf A gaan.

Wat betekent dit voor mij?

In de praktijk betekent dit dat Google jouw WebwinkelKeur reviewscore niet langer als sterren bij jouw eigen website weergeeft. Deze update heeft niet alleen een gevolg voor WebwinkelKeur, maar elke partij die reviewsoftware aanbiedt.

Heeft het nog nut om een rich snippet code op mijn webwinkel te zetten?

Jazeker. Hoewel je er geen sterren meer van zult krijgen in Google, heeft het nog wel enig nut. Zo kunnen andere zoekmachines, zoals Bing, de sterren toch indexeren en help je Google te laten begrijpen waar reviews over jouw bedrijf te vinden zijn. Hierdoor kun je alsnog sterren krijgen op andere plekken als in de Google Business resultaten die vaak tevoorschijn komen als je op jouw bedrijfsnaam zoekt.

Reviews in Google Business
Reviews in Google Business (rechtsonder onder het kopje “Reviews van internet”)

Wanneer nog wel sterren in de zoekresultaten?

Google Sterren bij de Ledenpagina
Google Sterren bij de Ledenpagina

Heeft dit ook gevolgen door de sterren in de Google Ads?

Nee. Als je via ons de Google Seller Rating afneemt, oftewel sterren in de betaalde zoekresultaten, dan blijven die gewoon beschikbaar.

Moet ik zelf nog wat doen?

Nee. Je hoeft geen actie te ondernemen. Deze wijziging wordt puur aan de kant van Google doorgevoerd.

”Wanneer nog wel sterren in de zoekresultaten?

Er zijn nog wel mogelijkheden om sterren in de zoekresultaten te krijgen, maar de sterren moeten dan echt gaan over het onderwerp van de pagina. Als jij bijvoorbeeld bij een bepaald product reviews verzameld hebt en die weergeeft op je website, dan maakt dit product nog wel kans op sterren. Ook de ledenpagina bij WebwinkelKeur zal sterren blijven weergeven in de zoekresultaten, omdat wij reviews over jou weergeven op een site van ons.”

Wat als je op jouw website een pagina maakt over jouw aansluiting bij webwinkelkeur en daar dan jouw snippet plaatst?

Kan je dan nog wel in aanmerking komen voor deze functie?

Een goede vraag, kort door de bocht denk ik officieel niet.

Het gaat namelijk om self-serving reviews. Om Google nog eens te quoten:
“We noemen een review “self-serving” wanneer een review over entiteit A wordt geplaatst op de website van entiteit A.”

In jouw voorbeeld is daar sprake van. Ook zouden de sterren dan enkel zichtbaar zijn in Google op deze specifieke pagina, waarschijnlijk heb je daar niet veel rendement van.

Nu zijn er nog wel manieren om Google te misleiden, maar die zou ik je niet aanraden. Dat wordt namelijk al snel “blackhat seo”.

Zo zou je best een rich snippet code op bijvoorbeeld 5 belangrijke pagina’s kunnen plaatsen zonder daar het type “LocalBusiness” in op te nemen (enkel een AggregrateReview code). De kans is groot dat Google dan niet door heeft dat deze reviews over jou gaan en niet over het onderwerp van de pagina.

Maar ik zou je dit sterk afraden, op de lange termijn moet je geen risico gaan nemen door zulke verboden technieken te gebruiken of op het randje te gaan opereren. Op de korte termijn krijg je wellicht wat winst, maar op de lange termijn loop je toch snel tegen penalties aan. Bij WebwinkelKeur bieden we hier dan ook geen ondersteuning voor.