Groei van de e-commerce branche

Onderzoek

Ik heb het genoegen gehad om mijn afstudeeronderzoek bij Stichting WebwinkelKeur te doen. Eind september 2017 heb ik dan ook met trots mijn bachelor Media, Information and Communication in ontvangst mogen nemen. Bij mijn onderzoek heb ik naar de invloeden van keurmerken en klantbeoordelingen op het online koopgedrag van de consument onderzocht. Dit heb ik gedaan met behulp van de volgende hoofdvraag:

“In hoeverre laat de online shopper anno 2017 zijn inkopen bij webwinkels beïnvloeden door een Nederlands keurmerk?”

De uitkomsten van het onderzoek wil ik jullie natuurlijk niet onthouden. Het onderzoek is in twee blogberichten opgesplitst: desk- en fieldresearch. In dit blogbericht is de deskresearch te lezen. Hierin is onder andere te vinden hoe de e-commerce zo’n ontzettende groei heeft gekend, welke doelgroep het meeste online consumeert en wat voor invloed dat heeft gehad op de keurmerkenmarkt. Het tweede blogbericht betreft resultaten van de fieldresearch: hier worden de enquêteresultaten gepresenteerd, waar de online shoppende consument zijn of haar mening heeft gegeven over de invloeden van keurmerken en recensies.

E-commerce branche

Het valt niet te ontkennen: de e-commerce branche is de afgelopen tien jaar exponentieel gegroeid. De e-commerce heeft een immense groei gekend dankzij de toename van het aantal online aankopen. De omzet binnen de e-commerce is in 2016 85% gegroeid ten opzichte van 2010. Niet alleen qua omzet is deze branche gegroeid, waar in 2005 nog slechts 5000 webwinkels bestonden in Nederland, groeide dat in 2016 reeds uit tot meer dan 32.000. Kortom; het aantal is binnen die tijd maar liefst verzesvoudigd. De online-eetindustrie groeit daarbij het hardst online. Denk hierbij aan aankopen via Thuisbezorgd.nl, JustEat.nl en bijvoorbeeld drank die je nu ook op verschillende plekken online kunt kopen als Gall.nl. Thuis- en tuinartikelen staan op de tweede plek qua groei. Op de derde plek staat speelgoed, gevolgd door huishoudelijke elektronica en consumentenelektronica.

De reden waarom het aantal webwinkels bovenmatig groter is geworden is te danken aan de stijging van het internetgebruik en daarmee het aantal online aankopen. Steeds vaker doen mensen online hun aankopen, of het nou gaat om producten of diensten. Van de 16,9 miljoen Nederlanders, voeren er 12,9 miljoen anno 2017 bestellingen online door. Dat is een stijging van 2,3 miljoen ten opzichte van 2014. Dat betekent dat 76,3% van alle Nederlanders online aankopen doet. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) varieert het aankoopbedrag gemiddeld tussen de €100 en €500.

Door de gigantische groei van online shoppende consumenten en webwinkels, kan de online shopwereld soms chaotisch zijn. Ook zijn het aantal frauderende webwinkels toegenomen. Daarom stelt de Europese Unie continu strengere regels op omtrent het online kopen en verkopen. De Autoriteit Consument en Markt controleert weer op haar beurt bijvoorbeeld webwinkels op een bepaalde wetgeving. Zij delen, waar nodig, waarschuwingen en boetes uit die erg hoog kunnen oplopen.

Webwinkels

Online zijn er zowel veel webwinkels als ontzettend veel consumenten te vinden. Het is niet gek dat ondernemers steeds vaker de online wereld als een kans zien om omzet te realiseren. De cijfers hierboven in combinatie met de lage personeels-, toetredings-, uittredings en huisvestingskosten die je hebt als webwinkelier, zorgen er onder andere voor dat ondernemers steeds vaker een kans zien om online een bedrijf te beginnen. De drempel om een webwinkel te beginnen is immers laag. Van alle Nederlandse webwinkels, was de helft in 2015 een eenmanszaak. Slechts 1,1% van de webwinkels heeft vijf of meer personeelsleden. De levensduur van de kleinere webwinkels is niet erg lang. Volgens onderzoek van het CBS zijn deze webwinkels namelijk gemiddeld 2 jaar actief.

Doelgroep

Momenteel tellen we in Nederland 98% internetgebruikers waarvan 93% in 2015 iets online heeft aangeschaft. Dat maakt dat bijna alle internetgebruikers van Nederland een dienst of product heeft aangeschaft via het internet. In 2016 hebben er zo’n 12 miljoen Nederlanders iets online aangeschaft. De online shoppende Nederlandse consument is dus een immense groep.  Deze groep bestaat onder andere uit: studenten, scholieren, jongvolwassenen, hoog- en laagopgeleiden en ouderen. De grootste doelgroep binnen deze groep is jonge gezinnen. Zij hebben een online marktaandeel van 20% in Nederland, terwijl zij 8% van de bevolking zijn. Nederland telt momenteel 561.000 jonge gezinnen die een gemiddelde online uitgave hebben van €116 per aankoop. De opvolgende groep is tienergezinnen met 11% en de derde groep betreft studenten met een marktaandeel van 10%.

Als er wordt gekeken naar welke groepen het vaakst online zijn, zijn dat de: jongeren, jongvolwassenen en jonge gezinnen. Zij worden door Experian ook als de Jong Digitalen genoemd. Daarom is er een grote kans dat deze groep jouw webwinkel bezoekt. Dit hangt natuurlijk ook af van de branche waarin jouw webwinkel zich bevindt en hoe je hen benadert. Op woensdagen consumeert deze groep online het meest, met een online omzet van 17,6%. Gevolgd door de donderdag met 16,2%. Op vrijdagen wordt er door deze groep het minst besteed met een percentage van 11,6%. Wanneer we naar het totaal plaatje kijken worden er op maandag tot en met woensdag het meest online geconsumeerd. In de weekenden wordt er aanzienlijk minder geconsumeerd, de shoppende Nederlander plaatst dan echter wel de duurdere bestellingen. Wanneer we kijken naar de oudere groep, consumeren zij op een gemiddelde dag het vaakst tussen 10.00 en 16.00 uur, met een piek tussen 12.00 en 14.00 uur.

Keurmerken

Deze enorme groei van de e-commerce branche heeft ervoor gezorgd dat ook keurmerken de afgelopen tien jaar als paddenstoelen uit de grond kwamen. Er mag wel gezegd worden dat de keurmerkenmarkt is nu volwassener aan het worden is. In de afgelopen tien jaar zijn er namelijk vele keurmerken gesneuveld of zijn overgenomen door grotere keurmerken, zoals WebwinkelKeur. Waar webwinkels in ieder geval niet meer overspoeld worden door vele keurmerken, wordt de consument echter wel overspoeld door het aantal Nederlandse en internationale webwinkels. Gezonde concurrentie hoort erbij, alleen ervaren webwinkeliers momenteel wel fantastisch veel concurrentie. Om de consument een bestelling bij jouw webwinkel te laten plaatsen, zouden een keurmerk en klantbeoordelingen goede hulpmiddelen voor kunnen zijn.

Maar in hoeverre beïnvloedt een keurmerk en reviews een consument nou echt? Deze vraag is bij de online shoppende Nederlander onderzocht met behulp van een fieldresearch. Stay tuned, blijf onze Facebookpagina in de gaten houden, want de resultaten zijn te zien in het blogbericht van volgende week!

Beste Sibel,

Mooi en interessant onderzoek. Waar kan ik je hele scriptie lezen? Ik wil er graag uit putten voor een artikel op onze Engelstalige website. Uiteraard met bronvermelding en verwijzing, want dit is jouw onderzoek, niet het onze.