Het bijzondere verhaal van WebwinkelKeur-lid Pure Honey

Stephan Klamczynski Pure Honey Webshop

Op zijn reizen van Polen naar Nederland nam Stephan Klamczynski regelmatig honing mee voor vrienden en kennissen. Zo kwam hij op het idee een webshop te starten. Begin 2019 lanceerde hij zijn webshop Pure Honey, waarin hij honing en honing-gerelateerde producten verkoopt. Een gouden greep, want de shop draaide al snel zo goed, dat Stephan de werkkamer in zijn huis moest inruilen voor twee loodsen.

De van oorsprong Poolse Stephan woont al 13 jaar in Nederland. ‘De eerste 8 of 9 jaar werkte ik hier als productiemedewerker. Ik kom uit een klein dorpje in Polen waar veel imkers zitten en mensen in Nederland vroegen me altijd om honing uit Polen voor ze mee te nemen. Omdat ik een ICT-opleiding gedaan heb, dacht ik: misschien kan ik een webshop met honing beginnen.’

Klanten vinden

In februari 2019 startte Stephan zijn webwinkel Pure Honey. Naast Poolse honing verkoopt hij honing uit Griekenland, Portugal, Nederland en de bekende Manuka-honing uit Nieuw-Zeeland. Ook heeft hij rauwe honing, honingdranken, kaarsen van bijenwas en cosmetica in het assortiment. Hij is zelf geen imker, maar heeft wel een passie voor honing. ‘Zo is het idee ook ontstaan, ik ben gek op honing en eet het iedere dag. Ik doe dit dan ook niet alleen om geld te verdienen, maar wil die mooie kwaliteitsproducten graag met anderen delen.’ Hoe Stephan aan klanten komt? ‘Ik ben begonnen met allerlei marketing. We hadden advertenties op Facebook en Google Adwords. Omdat ik verstand heb van online marketing doe ik zelf de SEO, de positionering in Google. Ik schrijf veel artikelen voor mijn website, dat helpt in de zoekresultaten. Ook de linkbuilding doe ik zelf. We staan organisch heel hoog in de zoekresultaten, daar ben ik wel trots op.’

Stephan Klamczynski Webshop Pure Honey

‘Tijdens corona ontdekten mensen wat honing voor je gezondheid kan betekenen’

Tijdens de corona lockdown begin 2020 stegen de verkopen flink. ‘Mensen waren erg bezig met hun gezondheid en ontdekten wat honing daarvoor kan betekenen. Acaciahoning helpt bijvoorbeeld bij maagproblemen en lindehoning is goed bij verkoudheid. Alle soorten leveren hun eigen bijdrage aan je gezondheid. Daarnaast waren veel gewone winkels dicht en kochten meer mensen online’, vertelt Stephan. Inmiddels verkoopt Pure Honey ook buiten Nederland. ‘Ik heb ook klanten in Duitsland en Frankrijk en verkoop heel veel in België. En wat ik grappig vind, is dat ook klanten in Polen bij ons hun honing bestellen.’

Aan het begin was het veel testen en uitproberen. Niet alleen qua marketing, maar ook wat verzenden betreft: ‘In het begin gebeurde het nog wel dat de doosjes te zwak waren en potjes stuk gingen. Maar nu heb ik een goede manier gevonden om de potjes in te pakken. We hebben veel tests uitgevoerd waarmee we het inpakproces hebben geoptimaliseerd. Om de pakketten optimaal te beschermen, maken we gebruik van opvulmaterialen zoals kraftpapier en extra bescherming voor de kartonnen wanden. Op dit moment komen beschadigingen aan pakketten praktisch niet meer voor.’

‘Je kunt maar één keer per jaar inkopen’

Pure Honey begon in een kamer in huis, maar is inmiddels gevestigd in twee loodsen: één voor pallets met voorraad en één om in te pakken en te verzenden. Stephan runt de webshop samen met zijn vriendin. ‘We doen eigenlijk alles samen. Maar op drukke momenten, zoals bijvoorbeeld in september als de pallets vol honing binnenkomen, vraag ik vrienden om mee te helpen.’

Daarmee stipt hij ook het meest lastige punt in de honingverkoop aan: je kunt honing maar één keer per jaar inkopen. En omdat Stephan zijn honing niet van een verwerkingsfabriek, maar rechtstreeks van de imker koopt, weet hij pas in de zomer hoeveel er beschikbaar zal zijn. ‘Dat is ieder jaar anders. En op dat moment moet je ook al beslissen hoeveel je inkoopt en of dat genoeg voorraad is tot aan de volgende oogst. Het is lastig in te schatten hoe de verkopen gaan groeien, zeker als je nog niet zo lang bezig bent. Dat is op het begin een keer misgegaan. Toen was ik al binnen een half jaar door mijn voorraad heen, dat wil ik niet nog een keer meemaken. Nu overleg ik veel met de imkers voordat ik bestel.’

Keurmerk

Stephan is sinds 2020 lid van WebwinkelKeur. Waarom koos hij voor dit keurmerk? ‘WebwinkelKeur biedt mijn online winkel aanzienlijke voordelen. Allereerst biedt het een betrouwbaar keurmerk dat vertrouwen opwekt bij mijn klanten. Het laat zien dat mijn winkel voldoet aan bepaalde kwaliteitsnormen en dat ik me inzet voor een betrouwbare koopervaring. Bovendien voorziet WebwinkelKeur in een systeem voor klantbeoordelingen, waardoor mijn klanten hun ervaringen kunnen delen en potentiële kopers kunnen zien dat anderen positieve ervaringen hebben gehad. Dit helpt mijn geloofwaardigheid te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken. Daarnaast biedt WebwinkelKeur juridische ondersteuning en helpt het mijn winkel te voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Over het geheel genomen draagt WebwinkelKeur bij aan het succes en de groei van mijn online winkel door vertrouwen, transparantie en klanttevredenheid te bevorderen.’

Tevreden klanten

Het is hartstikke mooi dat WebwinkelKeur zo kan bijdragen aan het succes van Pure Honey, maar die tevreden klanten zijn natuurlijk vooral te danken aan de inzet van Stephan en zijn vriendin zelf. Want dat ze goed bezig zijn, blijkt wel uit de reviewscore van de webshop: maar liefst 9,9 na meer dan 1000 reviews op de ledenpagina. Hoe doen ze dat? ‘Ten eerste door heel goede producten van goede kwaliteit. We verzenden snel, bestellingen worden meestal binnen een dag verzonden, dus de volgende dag heb je het binnen. Ook doe ik altijd gratis cadeautjes bij elke bestelling. Speciale honinglepels, snoepjes of limonade bijvoorbeeld, het is altijd een verrassing wat je erbij krijgt. Klanten vinden het erg leuk om verrast te worden met iets extra’s dat ook nog eens origineel en nuttig en is.’ Heeft Stephan tot slot nog tips voor andere webwinkeliers die een webshop willen starten of al bezig zijn? ‘Geduld hebben en hard werken, dan komt alles vanzelf goed.’