Hoe wapen je je webshop tegen een crisis?

12001

Je kunt natuurlijk niet zomaar roepen dat er misschien een crisis aankomt, maar er zijn al wel wat voorbodes waar we gewoon niet omheen kunnen. De komst van het coronavirus versnelt het proces wel aanzienlijk. Is een crisis an sich erg? Ja en nee. Ja, omdat het je omzet en groei over het algemeen in de weg zit. Nee, omdat het je ook weer vlijmscherp maakt. Bovendien zijn we nu eenmaal onderhevig aan conjunctuur – golfbewegingen, het (bedrijfs)leven is een proces met up’s en downs.

Maar het is toch vreemd hoe dingen soms lopen. Ergens in februari werd het webinar ‘Hoe wapen je tegen de crisis’ bij Sell your stuff online op de planning gezet en nu zitten we middenin de coronacrisis. Een andere crisis, maar een crisis blijft een crisis. Hoe kun je daarmee omgaan? Wat doen anderen? Wat kun je doen om overeind te blijven? Dit en meer, heb ik behandeld in  mijn webinar: Hoe wapen je tegen de crisis. Om je een idee te geven van de strekking, hierbij een aantal inzichten en tips voor jou.

1 – De impact van het coronavirus op de economie

De impact van het coronavirus is enorm. Laten we eerst stilstaan bij het feit dat het voor de mensen die er direct mee te maken hebben, een horrorscenario moet zijn. Als er in jouw nabije omgeving niemand flink ziek is, kan het allemaal nog best abstract zijn en kun je je de ellende niet voorstellen.

In dit artikel hebben we het over de impact en gevolgen voor ondernemingen. Veel ondernemers worden door de maatregelen rondom het coronavirus getroffen. Op zakelijk niveau laat dat op korte- en lange termijn een flink spoor achter. De ene branche is de andere niet, maar voor een groot deel van de ondernemers is deze tijd een strop.

Helaas… hoe langer de beperkingen duren, hoe schadelijker dat is voor de wereldeconomie en de nationale economie. Het Centraal Planbureau noemt een recessie in 2020 onvermijdelijk. Het planbureau verwacht dat de Nederlandse economie dit jaar in het gunstigste geval krimpt met 1,2 %, uitgaande van 3 maanden van beperkingen. In het meest ongunstige scenario kan de krimp dit jaar oplopen tot liefst 7,3% en volgend jaar tot 2,7%. – bron: KvK.nl

2 – Bevindingen coronacrisis

Binnen een aantal weken was het raak. Op 27 februari 2020 werd de eerste officiële besmetting in ons land bekend. 6 Maart overleed spijtig genoeg de eerste coronapatiënt. Op 9 maart stopten we met handen schudden. Vanaf 15 maart sloten de scholen en werken nu veel mensen vanuit huis. Tot 28 april blijft dat voorlopig zo. Wat doet deze situatie met ‘het ondernemen’? Veel, maar in het kort hebben we dit zo ongeveer ondervonden:

• het maakt je directe omgeving belangrijk, want in veel gevallen werken we nu thuis en komen we bijna nergens anders voor een relatief lange tijd,
  • het maakt social media relevant. Waren we pre-corona nog social media-moe, nu is social media op veel vlakken weer bijzonder nuttig, nu familie en vrienden elkaar voor langere tijd niet makkelijk ‘live’ kunnen treffen,
  • het zet met beide benen op de grond. Geluk wordt weer ontdekt in de kleine dingen. Dagelijkse zaken die we eerder voor lief namen en nu niet meer kunnen, dáár wordt nu naar verlangd,
  • online wordt noodzaak. Stenen winkels die nog geen webshop hebben, doen er goed aan die nu snel te (laten) bouwen. Webshops kunnen nu grote stappen maken!
  • het ontmaskert flexibiliteit. De echte ras-ondernemer kenmerkt zich door te laten zien dat hij/zij zich kan vormen naar een nieuwe realiteit,
  • het dwingt je dus om ‘om te denken’. Als voorbeeld: restaurants maken heerlijke afhaalmenu’s en bij locale boeren kun je langs de kant van het erf direct kopen,
  • het verbindt op zoveel manieren. We helpen elkaar, de mooiste initiatieven staan NU op! Bovendien zitten we met de hele wereld in hetzelfde soort schuitje. Dat geeft een heel nieuwe kijk op de landen om ons heen, op onze eigen maatschappij en op hoe iedereen hiermee dealt. Maar boven alles geeft het een gevoel van een nieuwe ‘eenheid’.

3 – Wat kun je nu zelf doen als ondernemer?

Met Sell your stuff online adviseren we het als volgt te bekijken. Wij hebben zelf ook even met een knoop in onze maag gezeten. Want wat en hoe communiceer je nu als ondernemer zonder gebruik te maken van de situatie? Je wilt helpen, maar je moet zelf ook overeind blijven. Hier een beknopt lijstje met wat je als ondernemer nu kunt doen:

• rustig blijven, geen paniek zaaien
  • ontdek waar je je klant mee helpt
  • vind je toevoegde waarde
  • help en deel
  • maak jezelf sterk
  • geef hoop en inspireer!