iDEAL, waar blijft de innovatie?

iDEAL viert dit jaar haar 10e verjaardag. Met een aandeel van 50% van de online transacties die verricht worden met de online betaalmethode is iDEAL dan ook zeker een succes te noemen. Wordt het echter niet eens tijd om iDEAL verder te ontwikkelen?

Hoewel iDEAL in Nederland nog steeds erg populair is, liggen er toch internationale concurrenten op de loer. Creditcard en Paypal betalingen worden ondanks de relatief hoge transactie fees steeds populairder. Middels commercials op TV proberen creditcardmaatschappijen de klant te winnen, terwijl Paypal met gratis retourneren hetzelfde probeert te bereiken. Met een veranderlijke en steeds internationaler wordende e-Commerce markt lijkt het dan ook zeer verstandig voor iDEAL om te innoveren.

iDEAL is nog steeds erg populair, maar hoe lang nog?
iDEAL is nog steeds erg populair, maar hoe lang nog? Bron iDeal

Risico’s voor consumenten
De voordelen voor consumenten bij Paypal en Creditcard transacties liggen primair bij het feit dat aankopen verzekerd zijn. Nu is het voordeel van iDeal de relatief lage kosten voor webwinkels. Om dat voordeel te behouden zou iDeal toch op andere manieren zekerheden moeten bieden. Bijvoorbeeld door betalingen 2 weken vast te houden en pas daarna uit te keren aan de webwinkel. Natuurlijk zullen niet alle webwinkels hier blij mee zijn. We zien echter steeds vaker webwinkels die binnen een zeer korte termijn grote groepen consumenten oplichten. Door de bedragen een korte tijd vast te houden, zou in deze gevallen ingegrepen kunnen worden en kan oplichting op grote schaal middels iDEAL voorkomen worden.

Er zijn natuurlijk ook andere oplossingen te verzinnen. Het wordt echter moeilijk voor iDeal om op te boksen tegen Creditcard en Paypal betalingen als deze betaalmethodes meer voordelen voor consumenten bieden, terwijl iDeal vooral voordeel biedt voor ondernemers (bijvoorbeeld in de vorm van een lage transactiefee en een niet terug te draaien betaling).

Micro payments
Je ziet het al in de supermarkten, bij kleine bedragen hoef je enkel je pinpas bij het apparaat te houden om de transactie te voldoen. Zelfs het intoetsen van een pincode is tegenwoordig bij kleine transacties niet meer nodig. Ook online zou het fijn zijn om snel online (herhaal)aankopen te kunnen doen. Bijvoorbeeld bij het versturen van een kaartje via Greetz of het afrekenen van een busticket. iDeal zou hierbij bijvoorbeeld na eenmalige autorisatie een machtiging kunnen geven om direct te incasseren. Dat kan toch middels SEPA incasso zou je zeggen? Helaas biedt deze betaalmethode nog teveel haken en ogen en kun je als verkoper niet direct zien of een betaling gelukt is. Zowel Creditcard als Paypal bieden deze mogelijkheden wel.

Internationale acceptatie
De online markt wordt steeds internationaler, of in ieder geval; Europeser. Helaas lijkt het de Europese banken nog steeds niet te lukken om een breed geaccepteerde online betaalmethode gezamenlijk te ontwikkelen. Op korte termijn zien alle banken namelijk liever hun nationale betaalmethode floreren, op lange termijn lopen ze hiermee echter het risico dat ze de boot zullen missen. Aangezien we al tot het Europese IBAN gekomen, wordt het tijd om ook gas te geven met een breed geaccepteerde online betaalmethode. Of dat nu onder de vlag iDeal gebeurt of middels een ander systeem.

Werk aan de winkel
Het is kortweg zaak dat iDEAL niet blijft stilstaan, maar dat de organisatie hard gaat werken om voldoende meerwaarde te blijven bieden. Daarbij moet een afweging worden gemaakt tussen lage transactiekosten en extra meerwaarde voor de consumenten. Alleen dan kunnen we in 2025 het 20-jarig bestaan van iDEAL vieren.

Merken dat onze klanten ook steeds vaker met Paypal betalen

Het langer vasthouden van de betaling zou inderdaad de oplichters wat wind uit de zeilen kunnen halen.Deze brengen echt behoorlijk wantrouwen aan bij de consument. En dat is erg zonde voor goedwillende webwinkels.

En om (kleine) aankopen sneller te kunnen afrekenen zou zeker een goede optie zijn van ideal.

Peter

Wij zien in onze webshop sinds het aannemen van het keurmerk van Webwinkelkeur dat de Nederlandse consument nog altijd graag gebruik maakt van IDEAL en op de tweede plaats PayPal gevolgd door betalen op factuur. Ook is iDEAL natuurlijk een bekende vorm van betalen en houden wij Nederlanders niet zo van veranderingen die indirect of direct iets met onze financiën te maken hebben.
Maar iDEAL zal op den duur inderdaad wel iets moeten ondernemen, daar zijn wij zeker van overtuigd.

Voor België is inderdaad Sofort maar ook zeker payPal het meest gebruikt.

iDeal blijft zeker dé betaalmethode in Nederland. Dat zal ook nog wel even zo blijven.

Echter zet de online markt toch langzaam een wat Europese koers in. Wanneer consumenten steeds vaker alternatieve betaalmethodes zien, dan zal dit ook steeds meer ingeburgerd raken. Dat is een lange weg, maar het is jammer dat een Nederlandse marktleider als iDeal dat zomaar over zich heen laat komen.