Skip to content

Blog

Instagram inzetten voor zakelijk (B2B) succes

inzetten instagram marketing webwinkelkeur
10686
0
0

Instagram is er allang niet meer voor enkel de consument: steeds vaker zie je dat Instagram zakelijk wordt ingezet. Deze ontwikkeling is niet totaal onverwacht, aangezien in vergelijking met andere sociale platformen ‘branded content’ zeer goed werkt op Instagram.

#De prachtige plaatjes

Met uitzondering van de hashtags en de captions, draait het op Instagram allemaal om beeldgebruik. Centraal staat het begrip visual marketing en dat staat gelijk aan oprechte en authentieke berichten. Uit den boze zijn gephotoshopte standaard banners: wat op Instagram werkt zijn échte foto’s die niet in scène gezet zijn.

Ga na waarom jouw doelgroep zich op Instagram bevindt. Wat willen zij graag zien? Dat zijn natuurlijk goed gemaakte foto’s zonder allemaal tekst die daarin verwerkt is. Daarnaast wil je niet buiten de boot vallen: je moet zorgen dat jouw foto’s in lijn zijn met foto’s die concullega’s plaatsen. Belangrijk is dat je de interesse van je doelgroep wekt, zodat zij zich verbonden gaan voelen met jouw foto’s.

inzetten instagram marketing webwinkelkeur

#Tekst? Niet doen.

Je wilt geen woorden of tekst over je foto’s heen plaatsen: op Instagram is het belangrijk dat je enkel authentieke foto’s plaatst. Wil je toch teksten plaatsen? Voeg ze dan toe als caption of als hashtag. Tekst op een foto zelf schreeuwt namelijk letterlijk “Ik ben een advertentie!”, en dat wil je nou juist voorkomen.

#Keep it simple

Je wilt het jezelf niet te moeilijk maken: dus houd het overzichtelijk. Belangrijk is dus om geen post te plaatsen met tientallen producten. In plaats daarvan kun je het beste een post plaatsen waarin één product centraal staat. Dit ene product stel je dan centraal in je post en belangrijk daarbij is om vanuit de post dan de linken naar de plaats waar je het product (in jouw webshop) kunt kopen. Als je gaat adverteren op Instagram, kun je ook direct vanuit je advertentie linken naar de plaats waar de klant het product kan aanschaffen.

#Creëer interactie

Wil je maximale exposure op Instagram, waarbij de inspanning geleverd wordt door je doelgroep? Vraag dan om jouw volgers hun eigen gemaakte content in te zenden. Stel dat je nu t-shirts verkoopt: vraag dan aan je volgers of zij een foto van zichzelf willen delen, met een aan jouw merk gerelateerde hashtag. Je zult zien dat volgers van jouw volgers zo ook jouw producten te zien krijgen.

#Claim je hashtag

Zorg ervoor dat je een persoonlijke hashtag claimt en maak daarnaast gebruik van al bestaande hashtags. Hierdoor bereik je mensen die je momenteel nog niet volgen. Als iemand dan vervolgens zoekt en één van de hashtags gebruikt die in jouw post staan, zal jouw post naar voren komen. Zorg er wel voor dat je enkel relevante hashtags gebruikt, en geen onzin. Het is belangrijk dat de hashtags bij de foto passen.

#Het juiste tijdstip

Net als bij andere sociale media kanalen is het bij Instagram belangrijk om op het juiste tijdstip een post te plaatsen. Doe daar onderzoek naar, via bijvoorbeeld Google Analytics kun je zeer gemakkelijk controleren op welk tijdstip de meeste mensen jouw website bezoeken.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *