Skip to content

Blog

Is jouw webwinkel wel voorzien van alle verplichte informatie?

11799
0
0

Heb jij een webshop, dan doe je waarschijnlijk dagelijks zaken met online klanten. Deze klanten die jouw webwinkel bezoeken moeten dan ook goed geïnformeerd worden over de producten die je aanbied, het bestelproces en de algemene voorwaarden die voor hen gelden. Dit ben je namelijk verplicht. In deze blog lees je welke informatie je verplicht bent om op je webshop te tonen.

Welke algemene informatie is verplicht?

Alle websites in Nederland, niet alleen webshops, zijn verplicht hun bezoekers te informeren. Hiervoor is de volgende (algemene)informatie verplicht:

  • Handelsnaam
  • Vestigingsadres (Dit hoeft geen bezoekadres te zijn)
  • E-mailadres of contactformulier
  • Directe vorm van contact (telefoonnummer, skype of live chat)
  • KvK nummer
  • BTW nummer

De bovenstaande informatie geldt voor websites. Voor een webshop ben je nog meer verplicht, en dan met name rondom de bestelling van je klant.

Voorafgaand aan de bestelling

Voordat je bezoeker overgaat tot het plaatsen van een bestelling moet je in ieder geval de volgende informatie duidelijk op je website communiceren.

Product informatie

Het is belangrijk dat je je klant alle kenmerken van het product duidelijk maakt, en hen voorziet van alle informatie die nodig ze nodig hebben voor het nemen van de beslissing om het product wel of niet te kopen. Uiteraard verschilt dit per product. Maar probeer hierin zo volledig mogelijk te zijn.

Prijs van het product

Je bent verplicht de volledige prijs van je product duidelijk naar je klant te communiceren. Is de getoonde prijs inclusief of exclusief BTW? Komen er nog extra kosten bij, zoals bijvoorbeeld verzekeringen of verwijderingsbijdrage? Alle mogelijke bijkomende kosten dien je duidelijk op je website te hebben staan .

Betaling en levering van het product

Welke betaalmogelijkheden heeft de klant? Hoe wordt het product verzonden/geleverd en wanneer kunnen ze hun bestelling ongeveer verwachten? Deze informatie moet je bezoeker gemakkelijk op je website kunnen vinden.

Garantie

Communiceer zo volledig mogelijk de regels die je hanteert bij een eventueel defect aan de door jou aangeboden producten. Zo ook het recht van retour en de garantie voorwaarden die voor jouw klanten gelden.

Tijdens het bestelproces

Tijdens de bestelling moet het voor de klant duidelijk zijn welke producten zijn besteld en wat hiervan de totaalprijs is. Verder moeten de bestelstappen helder gecommuniceerd worden en moet je klant duidelijk kunnen zien wanneer de koop definitief is. Vervolgens stel je je klant op de hoogte van de bedenktermijn. In de volgende stap krijgt de klant een overzicht te zien van de bestelde producten en ingevulde gegevens, zodat eventuele fouten nog hersteld kunnen worden. Voordat je klant de aankoop bevestigd,  moeten eerst de algemene voorwaarden nog accepteert worden. Uiteindelijk ontvangt je klant de privacyverklaring waarin ze kunnen lezen waarvoor hun gegevens gebruikt worden.

Na het bestellen van de producten

Je klant heeft zijn/haar bestelling geplaatst. Zorg nu dat je zo snel mogelijk per mail de orderbevestiging naar de klant stuurt. Ook ben je nu opnieuw verplicht je klant te wijzen op de garantie en het retourrecht van de producten die zij zojuist besteld hebben en ook hoe dit in zijn werk gaat.

Alle verplichte informatie op een rijtje

Alle informatie die je verplicht bent om op je webshop te plaatsen vind je hieronder op een rijtje. Dit overzicht kun je gebruiken als checklist om te kijken of jouw webwinkel aan alle informatie eisen voldoet.

  • Algemene informatie
    • Handelsnaam
    • Vestigingsadres
    • E-mailadres of contactformulier
    • Directe vorm van contact (telefoonnummer, skype of live chat)
    • KvK nummer
    • BTW nummer
  • Product kenmerken
  • Prijzen (incl/excl BTW, eventuele extra kosten)
  • Betaalmogelijkheden
  • Verzendinformatie
  • Retourrecht/bedenktermijn en garantie voorwaarden
  • Algemene voorwaarden
  • Orderbevestiging

Voorkom boetes

Wanneer je deze verplichte informatie niet volledig op je webwinkel toont riskeer je zelfs een boete. Zo kregen de webwinkels van Coolcat en Bever afgelopen jaar boetes van ruim 200.000 euro, voor het niet volledig informeren van hun klanten. Zorg er voor dat dit jou niet overkomt.

Informeer je klanten zo volledig mogelijk

Kortom wanneer je een webwinkel beheert ben je verplicht om je klanten zo volledig mogelijk te informeren over jezelf (je webshop), de producten die je aanbiedt, het bestellingproces en de voorwaarden en rechten van de klant. Zorg dat alle genoemde informatie in deze blog op jouw webwinkel te vinden is. Dan voldoe je aan de informatieplicht, heb je meer tevreden klanten en voorkom je boetes.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *