Is jouw zoekfunctie vindbaar zonder te scrollen?

Sinds Google zijn we niet anders gewend, zijn we ergens naar op zoek, dan doen we dit middels een eenvoudige zoekfunctie.

Jouw webwinkel zal vast een zoekfunctie hebben, maar is deze ook direct in beeld zonder te scrollen? Open hiervoor weer een willekeurige pagina van je webwinkel (hoeft niet de homepage te zijn). Scroll niet naar beneden en kijk of je direct een zoekfunctie ziet. Zo kunnen consumenten snel wat vinden.

Aanvullend is het belangrijk om bij te houden waarop jouw bezoekers zoeken. Dit kan middels Google Analytics, maar ook via bijvoorbeeld jouw webwinkel software. Belangrijk is in ieder geval om bij te houden welke zoektermen jouw bezoekers vaak gebruiken en of de resultaten ook aansluiten bij wat men zoekt. Vooral veelgebruikte zoektermen met weinig resultaten moeten beter bekeken worden om zo te kijken of je zoekfunctie beter kan of dat je assortiment beter kan aansluiten bij deze zoekopdrachten.

Voorbeelden
We halen altijd graag de voorbeelden aan van CoolBlue, Wehkamp en Bol.com, omdat deze partijen met een groot marketingbudget als geen ander weten hoe bezoekers te verleiden tot aankoop. Bij deze 3 partijen zie je dan ook dat de zoekfunctie een erg prominente plek in de layout heeft gekregen.

De zoekfunctie van CoolBlue staat prominent in de header
De zoekfunctie van CoolBlue staat prominent in de header