Skip to content

Blog

Linkbuilding nieuwe stijl

11295
2
0

Bij WebwinkelKeur ontvangen we regelmatig vragen omtrent zoekmachine optimalisatie (SEO). Vandaar dat we de komende weken elke week een tip gaan geven om jouw webwinkel beter te laten scoren in Google. Vorige week hebben we het over een betere 404 pagina gehad. Vandaag behandelen we linkbuilding en leggen we uit op welke manier dit op een duurzame manier aangepakt kan worden.

Zoals je waarschijnlijk al weet is het voor Google belangrijk dat veel andere websites naar jouw webwinkel verwijzen. Tot voor kort was het verzamelen van zoveel mogelijk links naar jouw website vast onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Nog steeds veel marketeers proberen op deze manier hun webwinkel hoger in Google te laten ranken. Dat is echter niet zonder gevaar, want meer links is niet altijd beter.

Tip 3: Het nieuwe linkbuilden 
Onderdeel van de indexeringsalgoritme van Google is het aantal links dat verwijst naar jouw website. Kort door de bocht  betekende dit vroeger dat hoe meer links naar jouw website verwezen, hoe hoger jouw website terecht kwam in de resultaten. Sinds enige tijd probeert Google het aantal links echter minder mee te laten tellen en probeert misbruik omtrent linkbuilding te detecteren. Webwinkels die doelloos zoveel mogelijk verwijzingen naar hun webwinkel verzamelen worden hierbij gestraft.

Niet natuurlijk linknetwerk
De websites die gestraft worden, zijn niet gestraft door teveel links, maar door een onnatuurlijk linknetwerk. Wat hiermee bedoelt wordt? Door het zelf actief aanbrengen van links of dit automatisch te doen worden er veel niet relevante links verzameld, bijvoorbeeld op een website die niks met het onderwerp van jouw website te maken heeft of in een andere taal is dan de taal op jouw website. Dit wordt door Google gezien als “onnatuurlijk”.

Google straft websites met een onnatuurlijk linknetwerk.

Hoe het niet (meer) moet
Plat gezegd moet je de volgende links voorkomen of in ieder geval niet actief verzamelen:

  • Links van niet relevantie websites (websites die niets met jouw onderwerp te maken hebben)
  • Teveel nieuwe links in een korte periode
  • Teveel van dezelfde linkteksten (bijvoorbeeld het trefwoord waarop je wilt scoren)
  • Buitenlandse links en links van linkverzamelsites
  • Betaalde links

Het nieuwe linkbuilden
Is linkbuilding dan helemaal dood? Welnee! Wel is linkbuilding voor altijd veranderd. Was het vroeger zaak om zoveel mogelijk links te verzamelen, nu is het zaak om jouw publiek te bereiken. Zorg dus voor links op websites waar jouw publiek zich bevindt, schrijf goede content die jouw bezoekers willen delen en richt je op jouw bezoeker in plaats van Google. Vindt jouw bezoeker jouw website de moeite waard? Dan zal Google je ook weten te vinden. Of hoe Google het zelf verwoord in haar richtlijnen “Maak een website vooral voor uw gebruikers, niet voor zoekmachines.”.  Kort naar de update wijzigde Google haar eigen richtlijnen ook van:

“In general, webmaster can improve the rank of their sites by increasing the number of high-quality sites that link to their pages.”

naar:

“In general, webmaster can improve the rank of their sites by creating high-quality sites that users will want to use and share.”

Kortom, stel altijd jouw gebruiker/bezoeker/klant centraal!

Goede links
Wat dan goede links zijn? In principe alle links die niet voldoen aan de criteria voor “slechte links”. Om je toch een aantal richtlijnen te geven:

  • Links op websites met autoriteit: Met andere woorden, links op bekende websites die het zelf ook goed doen in Google.
  • Relevante links: Links op websites die te maken hebben met het onderwerp van jouw website
  • Goede en gevarieerde linkteksten: Zorg ervoor dat jouw links niet allemaal dezelfde linktekst hebben
  • Bereikbare links: Links op pagina’s die goed bezocht worden en ook vaak geklikt worden. Dus geen grote linkverzamelsites of verstopte links die moeilijk door bezoekers gevonden worden.

Daling ongedaan maken
Heb je in het verleden veel fout links verzameld en daardoor flink gedaald? Dan is het zaak je linknetwerk in kaart te brengen en vervolgens de slechte links te verwijderen. Dit kan fysiek door de eigenaar van de linkende websites te vragen de link te verwijderen, vaak is dit echter moeilijk of geheel onmogelijk. Daarvoor heeft Google de disavow tool beschikbaar gezet, daarmee kun je aangeven welke links je niet wilt laten meetellen binnen Google. Hierna kun je een verzoek tot heroverweging bij Google indienen.

De moraal
Het idee achter zoekmachine optimalisatie is erg gemakkelijk. Stel altijd jouw gebruiker centraal! Bij linkbuilding kom dit neer op het plaatsen van links op de plekken waar jouw potentiele bezoeker zich bevind. Dus geen links plaatsen die niemand aan zal klikken voor zoekmachine’s, maar links plaatsen op de plekken waar jouw bezoeker je weet te vinden. Wanneer je dat als uitgangspunt gebruikt dan zul je zowel door je klant als door Google gevonden worden.

Volgende keer
We hopen dat je met deze informatie je tijd niet gaat steken in het toevoegen van allerlei links op platformen zonder toegevoegde waarde. Volgende week gaan we kijken naar het ontwikkelen en delen van content of terwijl content marketing. Met de juiste waardevolle content bied je namelijk meerwaarde aan je bezoekers en zullen ook meer websites naar jouw website verwijzen.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *