Mag een leverancier je een minimum-verkoopprijs opleggen?

Minimum-verkoopprijs Regels

Een prettige relatie met je leveranciers maakt jouw dagelijkse werk als webwinkelier een stuk makkelijker. Daarom is het goed om te weten wat je wel en niet mag verwachten van je leverancier. En andersom: wat je leverancier van jou mag verwachten. Zeker op het gebied van prijsvoering van de producten die je verkoopt. Op die prijsvoering gaan we in dit blog wat dieper in. Want mag een leverancier van je eisen dat je een minimum-verkoopprijs (MPV) aanhoudt?

In de meeste gevallen is het antwoord nee. Toch gebeurt het in de praktijk regelmatig dat leveranciers druk uitoefenen om (te) lage verkoopprijzen tegen te gaan. Op zich niet heel gek, want zo willen ze voorkomen dat hun merkimago schade oploopt, of dat er concurrentie binnen de distributieketen ontstaat doordat wederverkopers hun producten tegen te lage prijzen verkopen. Maar het is een vorm van het maken van prijsafspraken en dat is niet toegestaan.

De regels

In de regel is het leveranciers verboden om vaste- of minimumprijzen op te leggen. Een leverancier mag dit niet direct (in het contract) doen en ook niet indirect (door waarschuwingen of sancties bij te lage prijzen). Er zijn bepaalde uitzonderingen waarin prijsafspraken toch zijn toegestaan. Bijvoorbeeld bij een tijdelijke reclame-actie of wanneer er sprake is van bagatelvrijstelling (als het om kleinere bedrijven gaat, er niet meer dan 8 bedrijven bij de afspraak betrokken zijn en er gezamenlijk niet boven een bepaald bedrag omgezet wordt).

De praktijk

In de praktijk zien we dat leveranciers nog best vaak een vorm van indirecte prijsbinding hanteren. Ze geven bijvoorbeeld mondeling aan dat ze er niet gecharmeerd van zijn als het product onder een bepaalde prijs wordt verkocht. En geven dan aan de levering te stoppen, of ze verlenen slechte service. De boodschap is duidelijk: verkoop je het product onder een bepaalde prijs, dan mag je sancties verwachten.

Afgezien van een paar wettelijke uitzonderingen zijn prijsafspraken in deze vorm verboden. Maar ja, hoe haal je je gelijk als je met zo’n situatie te maken krijgt?
Je kunt melding maken bij de ACM. Ook zou je naar de rechter kunnen gaan, maar dat kost veel tijd en geld. In de tussentijd is de kans groot dat de relatie met je leverancier verstoord raakt, met alle gevolgen van dien. Daarnaast kan de bewijsvoering naar het ACM of de rechter lastig zijn. Want als de leverancier niet op papier vastlegt dat je gebonden bent aan een bepaalde prijs, maar wel slechte service verleent als je niet boven diens MVP verkoopt, dan is dat moeilijk aan te tonen.

Praktische oplossingen

Of je juridische stappen neemt tegen een leverancier die dergelijke prijzen oplegt is een persoonlijke keuze. Zit je niet te wachten op een procedure, dan zijn er een aantal praktische mogelijkheden om op prijs te blijven concurreren, zonder over die prijs te ruziën met je leverancier. Je kunt bijvoorbeeld korting geven wanneer klanten tweemaal hetzelfde product kopen, of wanneer ze meerdere producten combineren. Ook andere verkoopstrategieën zoals loyalty-korting kunnen hierbij helpen.

Uitzondering: de maximum verkoopprijs

Hoe zit het met de regelgeving rond de maximum verkoopprijs? Het opleggen van een maximum verkoopprijs mag in de regel wel. Alleen wanneer de maximum verkoopprijs zo laag is dat in de praktijk sprake is van vaste verkoopprijzen, is dit niet toegestaan.

Loop jij hier wel eens tegenaan? Hoe los jij dat dan op? Deel jouw ervaringen in de reacties!

Gebeurd helaas wekelijks dat ik een mail en/of belletje krijg om mijn prijzen marktcomfort te maken. Ik zit er vaak 1 a 2 euro onder maar dan wordt je als kleine ondernemer gewoon onder druk gezet. Hanteer je de prijs niet? Dan leveren wij niet meer aan jou. Helaas kun je niks anders dan het advies aannemen. Vaak krijg je dan te horen dat de markt anders op z’n gat gaat en weet ik allemaal wat voor verhalen. Ik neem simpelweh genoegen met minder marge maar winnen kun je het helaas niet.