Meer respons op jouw review-uitnodigingen met jouw eigen unieke tekst

Meer Response Op Review Verzoeken

Met een Plus- of Pro-pakket van WebwinkelKeur heb je de optie om de tekst aan te passen van de e-mail waarmee klanten worden uitgenodigd een review achter te laten. Zo maak je jouw review-uitnodiging nét even een stukje persoonlijker. En als je het op de juiste manier aanpakt, levert het je ook nog eens meer reviews op.

Een mooi voorbeeld hiervan is Pure Horse. Onlangs was Frank op bezoek bij deze webshop in natuurvoeding en -producten voor paarden. Daar vertelde oprichtster Jantine Steehouder hoe er binnen haar bedrijf geëxperimenteerd is met de tekst in de review-uitnodiging en hoe ze er zo achter kwamen dat de meest ‘brutale’ variant het beste werkt. ‘Er staan maar twee zinnen in: ‘Zou je ons en WebwinkelKeur een plezier willen doen en voor ons een 5-sterren review willen achterlaten?’ Jantine geeft aan dat ze het best lastig vindt, omdat de tekst zo direct is en heel anders dan de verzoeken die ze eerder stuurde. Maar de reviews stromen binnen en Pure Horse krijgt ook (nog) eens minder 1-, 2- of 3-sterren reviews dan voorheen. Dus het werkt hartstikke goed.

In deze video legt Jantine uit hoe dat zit:

Best bijzonder toch? Ga jij je tekst aanpassen, lees dan even deze tips voor een effectieve review-uitnodiging:

• Hou het lekker kort (Mand!)
  • Maak het je klanten zo makkelijk mogelijk
  • Wees direct (en een beetje brutaal zijn mag best). Nee heb je, ja kun je krijgen, toch?
  • Mensen houden van duidelijke instructies
  • Kies voor een vrolijke tone of voice

Natuurlijk ligt het ook een beetje aan wat voor producten je verkoopt. In sommige situaties zijn grappige of vrolijke teksten misschien minder geschikt. Maar juist dan kan een uitnodiging met een passende persoonlijke tekst het verschil maken.

Overigens raden we het af om review-uitnodigingen te sturen naar je klanten waarin je hen stimuleert om in ruil voor een product (om te testen), geld of een korting een review te schrijven. Elke vorm waarbij een review is achtergelaten zonder eigen intentie van de klant, wordt als namelijk als een gesponsorde review gezien.

Wil jij ook een persoonlijke tekst in je e-mails met review-verzoeken? Je kunt de tekst aanpassen in je WebwinkelKeur-dashboard. Daar vind je de uitnodigingstekst door onder reviews > uitnodigingen te klikken op het tandwiel naast ‘uitnodigingen’. Heb je nog geen Plus- of Pro-pakket en denk je aan een upgrade? Dan vind je hier meer informatie over de verschillende pakketten. Upgraden doe je eenvoudig in je WebwinkelKeur-dashboard.

Het kan aan mij liggen maar ik vind de vraag om 5 sterren recensie in de uitnodigingsmail niet enkel brutaal maar misleidend en afbreuk doen aan het idee van beoordelingen.

De ACM stelt “Tast de betrouwbaarheid van reviews niet aan door de manier waarop u reviews verzamelt”. Wat mij betreft is de grens hier absoluut overschreden, dat blijkt ook aangezien het direct invloed heeft, niet enkel op aantal reviews maar vooral op de gegeven scores…