Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Meer winst en hogere marges met goede inkoop!

Elke retailer weet dat zijn winst niet alleen zit in de verkoop, maar ook in de inkoop. Toch blijken veel startende webwinkels dit nog wel eens te vergeten.

De winst van elke retailer of dit nu online of offline is is simpel. Bereken de verkoopprijs, trek daar de kosten vanaf en je hebt winst. Een groot deel van deze kosten zijn de inkoopprijs.

Simpele rekensom

Hoe belangrijk de inkoop is? Dat illustreer ik graag met een klein voorbeeld. Stel je hebt een product dat je inkoopt voor €10,- en verkoopt voor €15,-. Jouw marge is daarmee 33%. Verdien je 1 euro meer op de verkoop (€16,-) dan heb je een marge van 37,5%. Kun je jouw inkoop verlagen naar €9,- en blijft de prijs €15,-? Dan is jouw marge 40%. Een euro verdient aan de inkoopzijde heeft dus meer resultaat dan een euro verdient aan de verkoop zijde.

Er valt net zoveel te verdienen op de inkoop als op de verkoop

Betaal niet teveel!
Te vaak zie ik webwinkeliers de adviesprijzen van de groothandels betalen. Vaak kan het echter goedkoper! Ook wanneer je een kleine webwinkel bent. Onderhandel dus altijd over de inkoopprijzen. Hieronder bieden we een aantal tips over hoe je dit kunt doen.

Vergelijk verschillende leveranciers
Vergelijk altijd verschillende leveranciers. Op die manier kun je goed prijzen vergelijken en weet je wat de normale inkoopprijzen zijn.

Ken de branché
Start je als onbekende in jouw branche? Informeer dan goed wat de normale marges zijn, wat de standaard kortingen op inkoop zijn, op welke producten bedrijven hun geld verdienen etc. Wanneer jij jouw producten met een lagere marge dan je concurrent moet verkopen, dan begin je al met een 0-1 achterstand.

Betaal op tijd!
Veel bedrijven hebben een hekel om lang op hun geld te moeten wachten. Stel daarom voor om te betalen middels automatische incasso, in ruil daarvoor kun je een korting bedingen op de inkoop.

Meer omzet? Opnieuw onderhandelen!
Groeit je webwinkel langzaam? Onderhandel dan altijd opnieuw over je inkoop tarieven. Hoe groter je wordt, hoe meer korting er mogelijk is. Ook zonder groei is het altijd verstandig om periodiek te kijken of er toch wat te verdienen is aan de inkoopzijde.

Voorraad
Veel webwinkels werken middels dropshippen. Het voordeel daarbij is geen eigen voorraad en producten worden rechtstreeks van de groothandel naar de consument verzonden. Word je echter groter? Bedenk dan of dropshippen nog steeds uit kan… Je kunt vaak betere inkoopvoorwaarden bedingen met een eigen voorraad.

Jouw tips?
Hoe zorg jij voor een goede inkoopprijs? Laat het ons weten door onderstaand te reageren.