Open brief aan collega keurmerken

Beste Collega’s,

Ik schrijf deze brief omdat ik me zorgen maak om de veiligheid van het online winkelen en de taak die wij hierin als keurmerken hebben. In 2010 zijn we begonnen met WebwinkelKeur met als doel “het winkelen op het internet veiliger te maken”. Net als veel andere keurmerken streven we dit doel elke dag met veel enthousiasme na. We zijn echter niet de enigen die zich inzetten voor dit doel, veel andere collega keurmerken zetten zich net zo hard in. Wellicht met een andere visie, maar met net zo veel enthousiasme.

Als keurmerken krijgen we veel kritiek, we zouden te commercieel zijn, onze taak van controle niet goed uitvoeren, teveel gericht zijn op de webwinkelier of weinig meerwaarde hebben. Wellicht is deze kritiek deels terecht,  ik zie veel keurmerken echter goed werk verrichten en helaas heeft elke branche zijn rotte appels en goudzoekers.

Wat we echter allemaal gemeen hebben is; we doen het individueel en dat is jammer! We zouden namelijk zoveel problemen beter samen kunnen oppakken. Soms lijkt er nu meer energie te gaan in het elkaar beconcurreren, iets waar we zelf ons ook wel eens schuldig aan hebben gemaakt, dan in het ondersteunen van initiatieven die het winkelen op internet veiliger kunnen maken.

Gezien het feit dat de oplichting met professioneel uitziende webwinkels toeneemt, zouden we als keurmerken samen kunnen zoeken naar oplossingen. Ik denk dan aan een centrale database om te controleren of een keurmerk echt is, het delen van informatie over oplichters en voorlichting richting consumenten. Dit zijn echter slechts voorbeelden, betere ideeën volgen vast in een gezamenlijke brainstorm.

Sporadisch zijn er wel goede initiatieven zoals de webshop alerts welke meldingen bundelen van onbetrouwbare webwinkels of de Webwinkel Checker welke het mogelijk maakt om direct de echtheid van keurmerken te controleren. Deze worden echter altijd door externen opgezet zoals in dit geval door Tros Opgelicht?! en Semantica.

Ik denk dat we nog veel meer van zulke mooie projecten mogelijk kunnen maken wanneer we  de tijd nemen om met elkaar in dialoog te gaan. Als concullega’s; waarin we de onderlinge concurrentie gebruiken om een beter product te leveren aan onze doelgroep en de dialoog gebruiken om oplossingen te vinden voor zowel bestaande als toekomstige uitdagingen. Bij ons zijn jullie van harte welkom voor een kop koffie.