Service-video: Video voor Ecommerce

Bij WebwinkelKeur helpen we natuurlijk graag webwinkels met nuttige tips.  Vandaar dat we de komende drie weken Jan Roelofsen van Tim’s Speelgoedboerderij aan het woord hebben over Sales-Service-Social VideoContent voor E-commerce.  Praktisch betekend dit videocontent over de producten dat de webwinkel in zijn assortiment aanbiedt. Geen droge videocontent over de producteigenschappen die vermeld staan op de website maar content die duidelijk laat zien ‘wat je er nu eigenlijk mee kunt’.

Aan het woord is nu Jan namens Tim’s Speelgoedboerderij;

Om met meer dan alleen prijs onderscheidend te zijn is een hoge kwaliteit van  je service erg belangrijk. Met service geef je de klant echt een goed gevoel over je bedrijf; zowel voor als na de aankoop.

Bekende aspecten hierin zijn uiteraard goede contactmogelijkheden, vlot de vragen van klanten beantwoorden en bijvoorbeeld een prettige interne zoekmachine.

Waarom video inzet?

De consument is steeds visueler ingesteld. wat we zien onthouden we beter dan wat we lezen.

Wat in mijn ogen nog belangrijker is betreft de status van specialist. Wanneer je de productmogelijkheden omslaat naar de voordelen voor de klant en het gebruik ben je al snel zijn specialist.

Er zijn veel webwinkels welke standaard teksten en foto’s inzetten. Je kunt in een tekst prima de specificaties benoemen. De foto toont nog wat meer als kleur en mogelijke samenstelling maar daar stopt het ook. Wat je kunt met een product is vaak onderbelicht; de toepassing en hoe het toe te passen mag je zelf bij elkaar Googelen.

Drie type video’s?

In onze webwinkel zetten we drie type video’s in. Te weten de Service-video; Service-video en de Social-video.

In dit tweede blog van dit drieluik ga ik dieper in op het type Service-video.

millenials
Veel mensen die opgegroeid zijn met het internet kopen wel eens producten na het zien van een product-video.

Service-video’s

Er wordt al veel geschreven over de inzet van video. Er zijn nog weinig webwinkels welke al veel video toepassen voor sales en/of service. Met name de laatste is relatief eenvoudig te produceren. In dit blog zet ik uiteen hoe dit type clip opgesteld kan worden; welke stijl de klant verwacht en waar je deze clips kunt plaatsen.

Inleiding

In onze webwinkel zetten we 3 type video’s in. De Service-video zie ik als het klant contact wat ik heb in onze winkel. Een klant heeft een vraag over hoe iets aan te sluiten, hoe onderdelen vervangen kunnen worden of vragen over zaken als type batterij. Als de klant in de winkel is, dan kan ik vrij eenvoudig het probleem ter plaatse uitleggen, de klant laten zien wat de oplossing is.

Via email of telefoon is dit vaak een veel groter probleem. Je kunt niet eenvoudig iets voor de klant doen. De klant zal het zelf moeten doen. Te vaak geeft dit frustratie als het niet lukt.

Video inzetten

video
De Siku John Deere 7R en de batterijen

Als je het artikel in ‘t magazijn of winkel hebt liggen is er nog een manier; laat het gewoon zien! En; practice what you preach, heb ik een voorbeeld. In dit geval kregen we vragen over het niet functioneren van een remote control voertuig. Wat bleek; het model is nogal gevoelig voor el-cheapo batterijen.

Het beste werkt om gelijk het probleem te benoemen en wat de oplossing is. In de rest van de clip ga je dan dan dieper op de vraag in. Dus geen lange intro’s maar met je klant in gesprek zoals je in de winkel ook doet.

Stijl video

Kort en to the point. Je hoeft de klant namelijk al niet meer te overtuigen van het product, hij/zij heeft het al. Benut in dit type clip ook de kracht van video. Zoals je in bovenstaand voorbeeld kunt zien zoom ik enkele keren heel duidelijk in op het issue. Daar waar je klant voor komt.

Hou de afsluiter ook kort, ga ook hier alsjeblieft geen fijne dag, tot ziens of een andere afknapper inzetten.

Video productie

De Service video mag wat semi-professioneel over komen. Je hebt die namelijk even snel gemaakt om een klant te helpen. Het is geen mooi sales verhaal. In dit voorbeeld zie je hoe wij zelfs met een mobiele telefoon een clip gemaakt hebben. Ook weer kort en gelijk op het onderwerp in gaan.

Bruder
Een video over de bruder kantenmaaier

In dit dit artikel van kissmetrics meer: https://blog.kissmetrics.com/truth-will-out/

Als je al een wat betere camera hebt zou ik die gebruiken, gezien het type clip is een mindere kwaliteit nog acceptabel.

Uploaden en Youtube.

YouTube is een gratis video platform wat eigendom is van Google. Oftewel als je je kanaal en clips slim SEO verantwoord ingericht hebt wordt die ook nog eens goed gevonden. Belangrijkste is; zie YouTube als je website. Dus zaken als heading; keywords en linkbuilding werken het zelfde.

Er vanuit gaande dat je een YouTube kanaal hebt kun je zowel direct vanaf een ingerichte smartphone uploaden als vanaf een pc/laptop.

Het uploaden van een film op Youtube.
Het uploaden van een film op Youtube.

Tip: zet bij je settings dat je de clips ‘verborgen’ upload. Je publiek ziet dan niet gelijk je clip maar je kunt eerst de kenmerken invoeren en eventueel embedden op je website.

In deze screencast over YouTube-verborgen uploaden zie je hoe dit werkt.

Samengevat

Betrek je klant door deze echt te helpen, via video. Laat de mogelijkheden zien, toon je productkennis. Je wordt zo de specialist; en waar koop je nu graag je spullen?

Volgende keer

In het komende blog ga ik in op het type Social-video; hoe je dit seriematig kunt produceren en klant-gericht je script hiervoor maakt.