Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Slaan we door met Black Friday?

Dit jaar deed menig webwinkel mee aan Black Friday. Mijn Facebook pagina stond vol met kortingen en ook de krant kon ik niet open slaan zonder de nodige Black Friday advertenties tegen te komen. Waar komt Black Friday opeens vandaan?

Black Friday is in de Verenigde Staten de dag na Thanksgiving

De meeste werknemers hebben de dag na Thanksgiving een vrije dag. Kortom een mooi moment om de kerstaankopen bij elkaar te shoppen. In America is Black Friday dan ook een logisch moment om te stunten met prijzen om zo grote aantallen mensen naar de winkels te trekken. De filmpjes van mensen vechtend om een aanbieding zijn dan ook het bewijs van het succes van de shopping dag.

In Nederland is Black Friday overgewaaid uit de VS. Marketeers zien het succes van Black Friday in America en willen dit graag in Nederland kopiëren. Het begint bij enkele (web)winkels waarna al veel volgen. Niemand wil immers de boot missen.

Slaan we alleen niet de plank mis met een Black Friday in Nederland? Waarom zouden we als Nederlanders op deze dag onze aankopen doen? We vieren immers geen Thanksgiving en hebben ook geen extra vrije dag. Op zaterdag zou al een stuk logischer zijn of afgestemd op onze Sinterklaas inkopen.

Ongetwijfeld zullen volgend jaar nog meer webwinkels meedoen aan Black Friday, uit angst om de boot de missen. Als je concurrent het doet, dan wil jij natuurlijk niet achter lopen. Als de marketeers maar hard genoeg pushen dan raakt de dag vanzelf ingeburgerd.

Of we er met zijn allen beter van worden? Ik denk het niet. Webwinkels geven marge weg door te stunten met kortingen. Dat terwijl we in november en december al sinterklaas en kerst hebben om de verkopen te stimuleren. Waarom dan nog eens extra korting weggeven?

Al met al is Black Friday vooral een feest voor de marketeers.

Wat vind jij? Is Black Friday een mooie dag om extra te verkopen of schieten we door?


Ook in America is Black Friday niet altijd een feest…

Over de auteur
Marcel Landeweerd (Website)

Marcel heeft meer dan 10 jaar ervaring op webwinkel gebied. In 2010 starte hij met Stichting WebwinkelKeur. Doelstelling was op een betaalbare en moderne manier een kwalitatief keurmerk op te zetten. Inmiddels is Stichting WebwinkelKeur hiermee uitgegroeid tot één van de grootste keurmerken van Nederland.


Over Stichting WebwinkelKeur

Stichting WebwinkelKeur is een onafhankelijke organisatie met een transparant webwinkel keurmerk in combinatie met klantbeoordelingen.

Ook lid worden voor slechts € 8,95 per maand?

Lid worden

Reacties

4 Reacties
  1. Willem schreef:

    Ja, we slaan afgrijselijk door.
    Het was een mooi moment om de nieuwsbrieven op te schonen en af te zeggen.

  2. Francois schreef:

    Beste Marcel,

    Je kopt hem zelf al in, hier in Nederland hebben we in die tijd de aankopen voor Sinterklaas en iets later de Kerst.
    Dat je voor de feestdagen wat extra korting geeft, dat is normaal dat doen de meeste webwinkels al jaren.
    Adverteren met Black Friday daar is niets mis mee, maar ik denk dat de meeste webwinkels op “Saturday en Sunday” de zelfde prijzen hanteren dan op “Black Friday”.
    Al met al een loze belofte dat het op “Black Friday” goedkoper is dan de dagen die er na komen.

    Wij zelf doen daar in zijn geheel niet aan mee, onze marges liggen nu eenmaal laag en veel lager gaan / kunnen / willen we niet, dus bij ons is het eigenlijk altijd “Black Friday”.

    Ps. leuk stukje en die video….. Je kunt er om lachen maar eigenlijk best in en in triest dat het daar zo aan toe gaat.

    Groetjes,

    Francois
    SH-shop

  3. Martine Bakx schreef:

    In het centrum van Rotterdam deed vrijwel elke winkel mee met Black Friday.
    Het is voor de Nederlandse markt, zo vlak voor Sinterklaas, raar, heel raar. Het is de tijd dat vroeger #indiegoedeoudetijd de centjes verdiend werden in de speelgoedbranche. De mensen kopen toch wel.

    Ken je dit filmpje? https://www.youtube.com/watch?v=ECN-MPXW_WQ

  4. Christi schreef:

    Ja we schieten ver door, zelfs concurrenten van mij die pretenderen duurzaam zijn, deden mee met deze vorm van hersenloos consumptie aanjagen.

    Zelf heb ik er niets aan gedaan, en ik had een record verkoop dat weekeinde. Misschien wel juist, omdat ik bij het doel van mijn webshop bleef! Koop wat je nodig hebt, en ga niet kopen om het kopen alleen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *