Twee initiatieven om internetoplichting tegen te gaan

De decembermaanden komen er weer aan, traditioneel zijn dit de maanden waar de omzetten van webwinkels het hoogst zijn. Onder andere gestuwd door de vele cadeautjes die gekocht worden voor de feestdagen. Ook voor oplichters is het een mooie tijd, want ook zij profiteren graag van consumenten die op zoek zijn naar een mooi koopje. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de afgelopen week twee initiatieven zijn aangekondigd om internetoplichting tegen te gaan.

Marktplaats: Gelijk oversteken

Marktplaats staat inmiddels bekend om zijn oplichters. Fraudeurs lichten zowel kopers als verkopers op allerlei manieren op. Dit kan op een relatief anonieme manier, waardoor het laagdrempelig is om via Marktplaats partijen op te lichten.

Met de gelijk oversteken service van Marktplaats probeert het platform oplichting tegen te gaan en vertrouwen te verhogen. Klanten betalen het bedrag, dit bedrag wordt eerst vastgehouden en pas vrijgegeven nadat het product is ontvangen. De service is niet gratis, je betaalt 2% van het aankoopbedrag. Verder is het momenteel onduidelijk wat er gebeurd als er een conflict ontstaat. Bijvoorbeeld wanneer een koper aangeeft dat deze de bestelling niet heeft ontvangen, terwijl de verkoper aangeeft de bestelling wel te hebben verzonden. Een track and trace code is op zich geen bewijs dat de bestelling bij de consument is afgeleverd. Zo kan de bestelling bijvoorbeeld ook bij een buurman terecht zijn gekomen welke aangeeft ‘de bestelling niet in ontvangst te hebben genomen’ of kan er een baksteen in het pakketje zitten. Het is dan aan Marktplaats om hierin een beslissing te nemen, de praktijk moet uitwijzen hoe goed dit gaat.

Ik vind de service op zich een goed idee, wel is het de vraag hoeveel kopers en verkopers hier gebruik van zullen maken. Mijn ervaring is toch dat veel consumenten tegen beter weter in voor de goedkoopste optie gaan, ook al is die soms te mooi om waar te zijn.

Blokkering van de betaalmethode na drie aangiftes van internetoplichting

Het Openbaar Ministerie (OM) gaat samenwerken met twaalf payment service providers (PSPs). Na drie aangiftes van internetoplichting seint het OM de diensten in om op deze manier frauduleuze webwinkels sneller aan te kunnen pakken.  De PSPs kunnen vervolgens de rekening van een webwinkel blokkeren om meer gedupeerden te voorkomen.

Natuurlijk is het bij deze samenwerking wel erg belangrijk dat de afweging zorgvuldig gebeurt. Je wilt voorkomen dat een ontevreden klant diverse (onterechte) aangiftes doet om een webwinkel te saboteren. Zelf denk ik dat het niet snel zo ver zal komen, de PSPs zullen zeker ook een eigen afweging maken. Ik denk dat het goed is voor het vertrouwen in de e-commerce dat oplichters sneller worden aangepakt.

Conclusie

Het is een goed iets dat partijen de samenwerking opzoeken om tot nieuwe oplossingen te komen tegen internetoplichting. Het vertrouwen in e-commerce is erg belangrijk, zeker voor de kleinere webwinkels. Daalt het vertrouwen, dan zullen consumenten zich sneller richten op bekende partijen als CoolBlue en Bol.com of offline hun aankopen regelen. Het is zeker voor de kleine tot middelgrote webwinkel belangrijk dat oplichting via internet wordt tegengegaan. Wij blijven natuurlijk eveneens onze best doen om ons steentje bij te dragen.