Vroem! Vroem! Daar gaat de eerste zelfrijdende auto.

Vanmorgen nog met de auto naar je werk gegaan? Het hoeft niet meer lang te duren en de eerste zelfrijdende auto’s zullen op de snelwegen verschijnen. De eerste consumenten hebben reeds gereden in de zelfrijdende auto van Google. In de Amerikaanse stad Phoenix (Arizona) kunnen consumenten zich nu aanmelden voor de gratis dienst genaamd Early Rider Program.

Waymo voegt 500 zelfrijdende Chrysler-MPV’s toe aan zijn vloot.

Waymo, een zusterorganisatie van het bedrijf Google, kwam vandaag (25 april) met het bericht dat consumenten nu een ritje kunnen maken in hun zelfrijdende auto’s. Vooralsnog zal tijdens de rit een medewerker van Waymo aanwezig zijn. Wanneer er iets mis gaat zal deze medewerker ingrijpen tijdens de rit.

“We hebben het stadium bereikt waar het erg belangrijk is om te zien hoe echte mensen, buiten de Google-omgeving, deze technologie zullen gebruiken. Ons doel is dat ze dit zullen gebruiken voor al hun transportbehoeften.” – John Grafcik, directeur van Waymo

Voorlopig zal de dienst volledig gratis zijn. Waymo is van plan om de auto’s in de nabije toekomst in te zetten als zogenoemde deelauto’s, zoals we deze ook kennen van een dienst zoals Uber. Consumenten kunnen dan via een smartphone applicatie ritten boeken in de zelfrijdende auto’s. Waymo heeft Uber eveneens aangeklaagd vanwege het stelen van bedrijfsgeheimen door de voormalige bestuurder van Uber Anthony Levendowski.

Zou je een biertje mogen drinken als ‘bestuurder’ in een zelfrijdende auto?

Technologische voorsprong op concurrentie

Uit de cijfers van de Californische voertuigen-waakbond blijkt dat de testauto’s van Waymo een grote voorsprong kennen op de zelfrijdende auto’s van concurrenten. De zelfrijdende auto’s van Waymo hebben in totaal over de miljoen kilometers gereden waar slechts eenmaal per achtduizend kilometer ingegrepen hoeft te worden. Bij concurrenten is dit binnen de tientallen. De zelfrijdende auto van Waymo lijkt eveneens veel minder vaak een ongeluk te veroorzaken dan menselijke bestuurders.

Conclusie

Het is geloofwaardig dat binnen nu en vijf jaar de eerste zelfrijdende auto’s op het wegdek te spotten zijn. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat op het moment dat de zelfrijdende auto’s beschikbaar zijn voor de consumenten de oude auto’s (waarin mensen zelf moeten rijden) langzamerhand zullen verdwijnen. Op termijn is het dan niet gek om te bedenken dat de auto’s waarin consumenten zelf rijden verboden gaan worden door de overheid omdat deze auto’s in vergelijking met de zelfrijdende auto’s veel meer ongelukken veroorzaken. Zelf zou ik daar een voorstander van zijn, maar ik zie een auto dan ook uitsluitend als vervoersmiddel om van punt A naar punt B te komen. Hoe kijk jij tegen de opkomst van zelfrijdende auto’s aan? Laat vooral een comment achter op deze blog.