Webwinkel Insight, dé talkshow voor en met webwinkeliers. Bekijk hier de highlights

Webwinkel Insight Overview

Webwinkeliers werken vaak alleen. Daarom vinden we het belangrijk om jullie verhalen en kennis te delen, zodat je kunt horen hoe anderen het aanpakken. En zo was er deze maand de eerste uitzending van Webwinkel Insight! Onder leiding van Frank Hautvast spraken webwinkeliers en experts live over hun business, reviews, achteraf betalen en fulfilment. Natuurlijk kun je de uitzending terugkijken (we plaatsen hem hieronder), maar voor het gemak hebben we hier alvast wat van de highlights voor je verzameld.

‘Wat ik deed was er nog niet’ – Ilza

Ilza Keeman van Koekatelier startte tweeënhalf jaar geleden met ‘gewoon eens een koekje bakken’. Inmiddels is haar bedrijf serious business. Ilza is eigenlijk werktuigbouwkundige en vond het bakken leuk om te doen. Omdat ze haar eigen specifieke vormpjes wilde gebruiken, kocht ze een 3D-printer. Toen ze online deelde wat ze daarmee maakte aan vormpjes en koekstempels liep het al snel als een trein. ‘Ik denk dat het een combinatie is van heel veel delen en passie, dat mensen daarop aanhaken,’ zegt ze. ‘En wat ik deed was er nog niet.’ Ilza doet veel aan marketing en inmiddels bestaat 70% van haar verkoop uit herhaalaankopen. Klanten komen maandelijks terug, zoals semi-professionele bakkers. Haar advies voor andere starters? ‘Doe het vanuit passie, echt vanuit wat je leuk vindt. Want het is zo hard werken! En dat is helemaal niet erg, als je het maar leuk vindt. Als je vanuit die hoek gaat bouwen, mensen echt mee weet te krijgen en echt die connectie weet te maken, dan maak je ook het verschil met een grote webshop.’

Bekijk het interview met Ilza hier.

‘Verwachtingen managen’ – Caleni

Caleni is manager klantenservice bij WebwinkelKeur. Zij legt uit hoe belangrijk reviews zijn voor webshops, vooral ook voor startende webwinkels. ‘Je kunt al vanaf het begin reviews verzamelen. Misschien zijn er dan nog wat strubbelingen, maar als je dat netjes oppakt en er juist als webwinkel op reageert, zien klanten die iets willen bestellen: oh wacht, er wordt ook echt wat met de feedback gedaan en er wordt naar mij geluisterd. Het hoeft niet vanaf dag één perfect te zijn.’ Wat zijn volgens Caleni veel gemaakte fouten op het gebied van reviews? ‘Wat we zien terugkomen tijdens drukkere periodes, is dat er op de website bijvoorbeeld staat: voor 17:00 uur besteld, volgende dag in huis. Dat kan dan niet altijd gehaald worden. Dus soms is het ook gewoon het verwachtingspatroon dat je kunt creëren naar je klanten toe. Door dat aan te passen zul je minder snel een negatieve review ontvangen. En mocht iets toch niet helemaal gehaald worden, communiceer dat dan continu.’

Bekijk het interview met Caleni hier.

‘Zo werken de review-instellingen in het vernieuwde dashboard’ – Kim

Over reviews gesproken: hoe beheer je die eigenlijk in je WebwinkelKeur-dashboard? En wat is er allemaal veranderd in dat vernieuwde dashboard? In de uitzending neemt Kim van WebwinkelKeur je stap voor stap mee door de nieuwe layout van het dashboard. Ze legt onder andere uit hoe de review-instellingen werken. Ook laat ze zien hoe je klanten kunt uitnodigen om reviews te geven, hoe je publiekelijk of privé op klantenreviews kunt reageren, waar je productreviews kunt vinden en wat je allemaal kunt personaliseren aan de reviewuitnodiging.

Bekijk de uitleg van Kim hier.

‘Geen fysieke winkel, toch klanten over de vloer’ – Claudia

Claudia van den Berg van Ookinhetpaars timmert al 10 jaar flink aan de weg met Ookinhetpaars. De eerste jaren had ze twee banen naast elkaar, maar toen het steeds drukker werd koos ze drie jaar geleden voor het ondernemerschap. ‘Ik vind het heel leuk om een eigen bedrijf helemaal zelf op te zetten en steeds een stapje verder te brengen. Steeds te kijken: wat is de volgende stap? Hoe kan ik het nog beter maken, nog wat groter? Hoewel Claudia geen fysieke winkel heeft, komen er wel regelmatig klanten over de vloer. ‘Mensen kunnen op afspraak langskomen bij ons. Ze vinden dat heel leuk, want dan komen ze in het hart van de webshop. Ze nemen dan bijvoorbeeld vaak een stukje stof mee van hun bank of ze hebben foto’s van hun interieur en dan gaan we samen kijken wat daarbij past.’

Bekijk het interview met Claudia hier.

‘Net als in de winkel achteraf betalen voor je online bestelling’ – Pepijn

Billink startte twaalf jaar geleden met hun bedrijf omdat ze het gek vonden dat je in Nederland vooraf moet betalen als je iets online koopt, vertelt Pepijn Meddens. ‘Als jij in een winkel bent of bij een supermarkt, dan pak je het product vast. Op dat moment ga je naar de kassa en weet je precies wat je koopt. In Nederland moet je eigenlijk eerst met iDeal betalen en dan hoop je dat het product dat je thuis ontvangt ook daadwerkelijk het product is dat je wilt hebben. En dat is hetgeen wat wij eigenlijk wilden veranderen. Wij dachten: we willen die offline ervaring naar online brengen.’ Er wordt in Nederland heel veel achteraf betaald, zeker als je het vergelijkt met de landen om ons heen: ‘Als je in heel Europa kijkt is eigenlijk het merendeel achteraf betalen en is Nederland met ideal eigenlijk het enige land in Europa wat het meest vooraf betaalt’.

Bekijk het interview met Pepijn hier.

‘Verbinden van online met offline’ – Nicole

Enter The Loft groeide van een inspiratiebron voor interieurliefhebbers uit tot een succesvolle internationale webshop voor mensen met een passie voor interieur en design. Vroeger deden we vooral heel veel projecten’, vertelt Nicole Jonk. ‘En op een gegeven moment hebben we er zoveel over gepraat, geblogd en ‘geïnstagramd’ dat iedereen zei: waar kan ik dat kopen en waar kan ik dit doen? En eigenlijk dachten we toen: daar moeten we wat mee. Zo zijn we eigenlijk verder gaan groeien.’ Inmiddels verkoopt The Loft kleine vaasjes tot complete interieurs. ‘In onze showroom nodigen we mensen uit om echt te voelen en te kijken wat voor mooie producten ze mee naar huis willen. Veel van onze producten zijn echt dingen waar je jezelf mee verwent, dus die wil je ook graag echt zien voordat je het koopt.’

Bekijk het interview met Nicole hier.

‘Fulfilment is zoveel meer dan alleen maar inpakken’ – Simone

Enter The Loft besteedt het fulfilment gedeeltelijk uit aan Sipack. ‘Veel van de bedrijven die met ons werken, hebben het woord fulfilment eigenlijk nog nooit gehoord’, vertelt Simone Visser van Sipack. ‘Het is inpakken voor de webshops, orderpicken en eigenlijk alles wat erbij komt kijken.’ Ook voorraadbeheer valt onder die diensten. ‘We zijn gefocust op het persoonlijk inpakken, dus de huisstijl items van onze klanten die gaan mee bijvoorbeeld. Maar je kunt je denk ik ook wel voorstellen dat er zoveel meer persoonlijke aandacht achter zit dan alleen maar dat inpakken. Sterker, dat is maar een klein deel van wat we doen’. Wanneer is het tijd om je fulfilment uit te besteden? ‘Als je je gaat irriteren aan dat er nog een bestelling binnenkomt, bel dan!’ lacht Simone.

Bekijk het interview met Simone hier.

‘Wat ik zocht was er niet, dus ben ik zelf begonnen’ – Jinske

Jinske Verpalen is van origine levensmiddelentechnoloog. Naast haar baan was ze altijd creatief bezig. Ze rolde vanzelf in het ondernemen: ‘Eigenlijk was het een probleem om de juiste materialen te vinden voor de toffe projecten die ik op Pinterest had gezien en toen dacht ik: het zou zo handig zijn als al die materialen en instructies gewoon in één pakket zouden zitten! En dat was er niet. Dus toen ben ik zelf begonnen.’ Tien jaar geleden startte zij met Imakin DIY design. Net voor corona besloot ze haar fulfilment uit te besteden. ‘Het was een hele spannende stap, ook omdat ik best wel opzag tegen de investering. Het is toch anders dan dat je het zelf verstuurt. Het is ook de controle loslaten. Maar uiteindelijk was ik gewoon heel trots op hoe alles ging.’

Bekijk het interview met Jinske hier.

Dit zijn natuurlijk maar korte quotes uit de interviews, want in uitzending komen alle gasten uitgebreider aan het woord. Kijk dus vooral de volledige uitzending, want er kwamen veel interessante inzichten en handige tips voorbij. Je kunt de eerste aflevering van Webwinkel Insight hier helemaal bekijken:

Wil je meedoen aan de volgende Webwinkel Insight en jouw verhaal delen? Neem dan contact met ons op!