Webwinkel van 1999 tot nu, de ervaring van Spotgoedkoop.nu

In de rubriek “webwinkel in beeld” laten we een webwinkelier aan het woord. Dit keer is het de beurt aan Monique van Spotgoedkoop.nu, een webwinkel welke al sinds 1999 actief is in Nederland, België en Luxemburg. In webwinkelland een oud gediende. Graag maken we gebruik van al deze ervaring.

Hoe is het idee voor Spotgoedkoop.nu ontstaan?
Het idee van een website stamt uit eind 90ér jaren toen internet en webshops in de kinderschoenen stonden. Ik was werkzaam in de telefonie branche waar alles was gericht op service. Hierdoor liepen we de consument mis omdat we te duur waren, service kost immers geld.

Door een webshop kon ik carkits en gsm abonnementen verkopen tegen een lage prijs door heel Nederland wat al vrij snel uit de hand liep. Het leuke is dat we zijn voortgekomen uit een echte winkel en hebben deze overigens nog steeds.

Onze winkel is vooral op decoratie gebied ingericht, aan inkt kun je immers niet veel zien

Hoe ging het opzetten van de webwinkel? Tegen welke valkuilen liep je aan?
Valkuilen is zacht uitgedrukt, er waren bijna geen webshops zeker niet in het Nederlands dus iets beginnen was niet zo eenvoudig als het nu is. We zaten bij een kleine provider die er heil in zag en die is begonnen met het vertalen van een shop platvorm.
Later zijn we overgestapt op oscommerce, een open souce platvorm die compleet is aangepast aan onze wensen. Iets dat behoorlijk prijzig is, gelukkig kunnen we zelf ook aardig met PHP overweg.

Het internet heeft zich er ontwikkeld sinds 1999, wat is er in al die jaren veranderd?
Eigenlijk is de klant het meest veranderd, vroeger had je meer contact met een klant dan nu. Als je buurman 1 cent goedkoper is gaat men daar kopen en dat is zeker geen voordeel voor beide. Immers als alles altijd tegen een bodemprijs moet, kan je ook niet veel meer doen voor een klant en dat is jammer.
Het gevolg is dat een klant sneller iets koopt waar hij niets aan heeft en zich belazerd voelt. Daarnaast wil een consument een keurmerk zien die eigenlijk niet veel voorstelt gezien het grote aantal dat als paddenstoelen uit de grond komt.
Het gekke is dat het normaal geworden is om iets te bestellen en niet te betalen zonder enige vorm van communicatie. Echter men verwacht wel dat wat vandaag besteld is morgen aankomt. De mentaliteit is behoorlijk aan het veranderen.

Vind je dat de klant van tegenwoordig teveel verwent is?
Denk dat verwent een verkeerd woord is, men wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en toch alle service hebben en dat gaat meestal niet op .

Hoe ga je om met deze lastige klanten?
Lastig en onredelijk zijn 2 grote verschillen, een klant mag lastig zijn in de vorm van kritisch graag zelfs. Echter als men onredelijk /onbeschoft wordt is en er nog niet geleverd dan scheiden de wegen zich.

Wat zou je anders doen wanneer je weer helemaal opnieuw zou moeten beginnen?
Ik denk niets, we hebben altijd ons gevoel gevolgd en door de fouten die gemaakt zijn zijn we wie we zijn.

Hoe hebben jullie de marketing aangepakt?
Eigenlijk niet, uit ervaring blijkt dat de meeste vormen van adverteren alleen maar iets opbrengen voor de gene die het aanbied. We hebben een tijdje affiliate gedaan maar dan zien websites ineens ook dat reclame op hun site niet interessant is. Bij ons is mond op mond en een goede SEO erg belangrijk, iets waar veel tijd in gaat zitten.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
Veel tijd gaat in het fotograferen van nieuwe producten en zorgen dat deze correct op de site komen. Onze site is onze etalage dus erg van belang dat dit er goed uit ziet.
Voor het inpakken hebben we een inpakstraat staan zodat we eenvoudig en in korte tijd veel orders kunnen verwerken. Ook de facturatie is gekoppeld met ons boekhoud programma zodat daar niet veel tijd meer inzit.
Daarnaast hebben we redelijk veel werk aan zeepproductie wat in eigenbeheer gedaan word.

Deze foto geeft u een indruk van een gangpad van het magazijn waar de cd/dvd dozen in vele soorten & maten staan opgeslagen.
Deze foto geeft u een indruk
van een gangpad van
het magazijn waar de cd/dvd
dozen in vele soorten & maten staan opgeslagen.

Wat onderscheid jullie van andere webwinkels?
Wij proberen een goede tussenweg te vinden in prijs / kwaliteit en daarnaast dicht bij de klant te staan. We hebben een lokaal telefoonnummer in Belgie, Duitsland en Nederland zodat men geen duur nummer hoeft te bellen.
Afspraak is afspraak bij ons, echter dat geldt voor 2 kanten. Wij willen plezier hebben in ons werk en daar achter kunnen staan. Er zijn “klanten” die onredelijk zijn of denken ons te kunnen uitmaken voor rotte vis en die zijn dan niet meer welkom bij ons.

Hoe zien jullie de toekomst van Spotgoedkoop.nu?
We gaan overstappen naar een nieuwe webshop die nu voor ons gemaakt wordt, en nee dit is geen bestaand platform maar een van de bodem af nieuw gemaakte shop.
Daarnaast willen we meer landen gaan bedienen naast Nederland, Belgie en Luxemburg, recentelijk is Duitsland toegevoegd en andere landen zullen volgen.

Waarom een maatwerk systeem en geen bestaand platform?
Omdat bestaande pakketten log en traag zijn, daarnaast is er teveel maatwerk wat in bijvoorbeeld Magento erg kostbaar is. Zo hebben we blokkades nodig omdat sommige producten zoals cd-r / dvdr andere auteursrechten hebben in andere landen

Jullie zijn in meerdere landen actief, wat zijn de grootste verschillen per land?
Nederland is echte een internet land, als het maar goedkoop is dan zoekt men, en koopt men het via het net. In Luxemburg bijvoorbeeld zoekt men wel op het net maar komt men het liever afhalen. Daarnaast zijn de betaal wijzen anders.

Welke tip zou je geven aan startende webwinkeliers om een succes te maken van hun webwinkel?
Doe waar je goed in bent en doe dat goed, probeer niet kosten wat het kost te groeien. Kom je afspraken na en zorg dat de klanten waar voor hun geld krijgen.