Webwinkel verbeteren: Het geheim bestaat niet

Iedereen is op zoek naar het geheim achter een succesvolle webwinkel. Zoek niet langer! Want het geheim bestaat niet. Wel kunnen we jou helpen om je webwinkel te verbeteren.

Vaak wordt er gezocht naar dé gouden tip of het handigste trucje om succesvol te worden, allerlei websites beweren de wijsheid in pacht te hebben en de formule te hebben voor een succesvolle webwinkel. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn en dat is het ook. We hebben voor jou niet de snelle weg naar succes. Wel kunnen we jou helpen om de basis van jouw bedrijf goed in orde te hebben en op de lange termijn met hard werken succesvol te worden. In deze blog geef ik jou graag tips om jouw webwinkel te verbeteren en wijs ik je op de zaken die naar mijn idee de basis vormen voor een succesvolle webwinkel.

Webwinkel verbeteren: Jouw USPs

De basis van een succesvolle webwinkel begint niet bij het bouwen van jouw webwinkel. Allereerst moet je bedenken wat jouw webwinkel uniek maakt, want waarom zou ik bij jou bestellen en niet bij jouw concurrent? Heb je bijvoorbeeld een uniek product of ben je de goedkoopste? Als je bedacht hebt wat jouw webwinkel uniek maakt, dan moet je dit ook nog duidelijk maken naar jouw klanten. Jouw klant moet al bij het eerste bezoek in één oogopslag kunnen zien wat dit voordeel is. Heb je de beste klantenservice? Laat dat dan ook zien aan jouw bezoekers, bijvoorbeeld door het tonen van klantbeoordelingen. Lees verder over USPs van een webwinkel.

Webwinkel verbeteren: Prijzen

Online speelt de juiste prijs een belangrijke rol. Je hoeft niet perse de goedkoopste te zijn, maar jouw prijzen hebben wel degelijk een grote invloed. Vergelijk daarom eens de prijzen van jouw producten met die van concurrenten, houd daarbij ook rekening met verzendkosten en voorraad.

Zorg er daarbij voor dat je prijzen competitief zijn, maar zorg ook voor voldoende marge. Je hebt er immers niks aan om met verlies te verkopen. Vergeet daarbij ook niet je inkoopprijzen kritisch te bekijken, de grootste winst pak je immers op een scherpe inkoop.

Prijzen vergelijken kan ook met een tool als Pricemotion
Prijzen vergelijken kan ook met een tool als Pricemotion

Webwinkel verbeteren: Maak jouw webwinkel voor je bezoeker

Veel (startende) webwinkeliers vinden zoekmachineoptimalisatie complex, niets is echter minder waar. Google heeft als doel de beste resultaten te tonen voor haar gebruikers. Het zoeken naar allerlei trucs om hoger in Google te komen is dan ook niet het belangrijkst.

Het hoogst in Google kom je dan ook door jouw webwinkel zo te bouwen dat jouw bezoeker tevreden is, daarbij is naast gebruikerservaring de content heel belangrijk. Als iemand zoekt op “rode bank”, dan dien je geen teksten te schrijven waar zoveel mogelijk de juiste woorden in terug komen. Nee, je dient een tekst te schrijven die nuttig is voor iemand die zoekt op de term “rode bank”.

Kopieer niet één op één de productspecificaties van jouw leverancier, maar zorg voor goede productomschrijvingen die echt  geschreven zijn voor de bezoeker. Voorzie je webwinkel daarnaast van klantenservice pagina’s welke informatie geven rondom garantie, retouren, verzending, betaling, etc. Hier hebben we eventueel ook voorbeeldteksten voor beschikbaar. Vergeet daarbij ook niet een goede ‘over ons’ pagina, zet daarop bijvoorbeeld een foto van jezelf of jouw bedrijfspand, dat geeft extra vertrouwen.

Daarnaast kun je allerlei achtergrondinformatie schrijven voor jouw doelgroep. Verkoop je kleding, dan kun je bijvoorbeeld tips geven voor het samenstellen van een leuke outfit. Zo is voor elke doelgroep wel leuke content te verzinnen.

Belangrijk daarbij is dat er geen snelle oplossingen zijn. Bezoekers trekken en behouden kost veel tijd, je webwinkel zal dan ook niet een direct succes zijn. Het kan dan enkele jaren duren voordat je een stabiel inkomen uit je webwinkel kunt halen.

Lange adem: Zonder bezoekers niets te meten

Om je webwinkel goed te kunnen testen is het allereerst belangrijk om bezoekers te trekken, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zoals al eerder aangeven is er geen geheim achter een succesvolle webwinkel. Er zijn geen shortcuts of trucjes die jouw webwinkel binnen korte tijd succesvol maken. Het echte geheim is een lange adem!

Ik heb in mij jonge carrière al meerdere bedrijven waaronder webwinkels opgezet, daarbij is mijn ervaring dat pas na 2 jaar te zeggen is of jouw idee aanslaat. Gedurende die tijd is het vooral een kwestie van veel tijd steken in jouw bedrijf en waar nodig investeren. Deze tijd is enerzijds nodig om bekendheid te vergaren onder klanten, anderzijds telt de leeftijd van je webwinkel ook mee in Google. Met veel startende en beginnende websites en net zoveel mensen die het alweer opgeven na een jaar, geeft Google partijen die langer bestaan dan ook een stukje voordeel. Tevens duurt het gewoon een tijdje om een (link)netwerk op te bouwen.

Zorg dat je wat budget hebt om niet direct winst te hoeven maken. Investeer de winst die je wel maakt in het binnenhalen van meer bezoekers, bijvoorbeeld middels Google Adwords of door je webwinkel uit te bouwen met bijvoorbeeld goede content. Je kunt je webwinkel namelijk pas echt goed optimaliseren wanneer je voldoende bezoekers hebt, die zijn namelijk nodig om te kunnen bepalen (meten!) wat wel en wat niet werkt. Pas na voldoende bezoekers kun je ook echt de puntjes op de spreekwoordelijke i zetten en de kleinste details optimaliseren.