Webwinkelier; laat het zien met video

unboxing video webshop webwinkel

Als ik zie hoe m’n dochtertje snel een foto of video maakt, dan ben ik daar jaloers op. Even met de iPad aan de slag om te laten zien wat ze geknutseld heeft, welk spel ze speelt of gewoon wat wil vertellen. Wanneer ik ‘s avonds aan het werk ben is het soms een worsteling om een presentatie of video te maken. Daardoor ben ik verrast door het huidige onderwijs waar presenteren, het vak drama, normaal is geworden.

In e-commerce is het blijkbaar toch niet zo eenvoudig om even een video te maken. Dit, terwijl (bijna) iedereen een smartphone met camera heeft. Een stuk gereedschap die je de kans geeft om je te onderscheiden. Dat is het probleem dan ook niet. De vraag is: op welke wijze ga je klanten helpen zodat ze fan van je worden?

Laat het zien

Als voorbeeld; er komt een nieuw artikel uit en je wilt dit graag opvallend introduceren. Dit, zodat je doelgroep weet dat jij het hebt en dat je wél vertelt wat er zoal mee kan. Hoe simpel is het dan om even de telefoon erbij te pakken, door jezelf of een collega, en een unboxing video te maken. Je online klant krijgt zo letterlijk een goed beeld van het product.
En; practise what you preach. Als WebwinkelKeur lid maken we deze eenvoudige video’s steeds vaker. Gewoon in het magazijn of showroom. Dit alles met een handcamera, zoals in deze video ook te zien is.

unboxing video maken

Verticale video

Soms kiezen we er bewust voor om de telefoon rechtop te houden. Shoppen op de mobiel is de standaard geworden. Waarom de video’s dan ook niet? Om te achterhalen of het publiek er ook zo over denkt vergelijk ik hieronder de gemiddelde weergaveduur tussen desktop <> smartphone en tussen traditionele landscape video en verticale video.

In de onderstaande afbeelding zijn de kengetallen te zien inzake kijkersloyaliteit per type device. In deze periode kijkt men het meest via een smartphone. Men kijkt echter vanaf een desktop langer, namelijk; 1:00 op de mobiel en 1:07 op de desktop.

youtube video kijkersloyaliteit

Opmerkelijk is dat wanneer ik naar de statistieken kijk van video’s die verticaal zijn, deze op een mobiel juist beter worden gekeken. In de onderstaande afbeelding is het kijkgedrag te zien van een unboxing video welke verticaal is opgenomen met de mobiel. Het aantal mobiele gebruikers ligt nu boven de 50% terwijl de gemiddelde weergaveduur een zelfde verschil laat zien.

verticale video kengetallen

Oftewel de bezoekers van het speelgoed YouTube-kanaal hebben er geen moeite mee om even een video te bekijken op de mobiel. Dus waarom zou je niet gelijk al starten met direct een prima indruk bij je klanten achter te laten.

Gewoon starten

Hoe start je met videocontent? Maak in ieder geval een YouTube-kanaal aan en richt deze in. Het goede nieuws is dat je echt niet direct zelf in beeld moet. De klant komt immers voor een productuitleg en niet voor de persoon die de uitleg geeft.

Wel is het slim om de video’s te embedden, aangezien de beste kijkcijfers komen van diegene die binnen de webshop je videocontent kan bekijken. Op deze manier hoeft je bezoeker je webshop niet te verlaten. De kans is dan groter dat ze een bestelling bij je plaatsen, dan wanneer ze de webshop wél moeten verlaten voor het zien van een productvideo. Door een unboxing video simpel te houden maar wel klantgericht, ben je direct onderscheidend en zal je klant je ook beter onthouden.