To WWW or not to WWW that’s the question

Bij WebwinkelKeur ontvangen we regelmatig vragen omtrent zoekmachine optimalisatie (SEO). Vandaar dat we de komende weken elke week een tip gaan geven om jouw webwinkel beter te laten scoren in Google. Voor de marketeers niets nieuws onder de zon, voor diegene die net aan een webwinkel beginnen toch weer een stapje voorwaarts. We beginnen vandaag met de eerste tip.

Tip 1:  To WWW or not to WWW that’s the question
Eén van de veelvoorkomende fouten die we tegenkomen tijdens onze dagelijkse werkzaamheden is dat een webwinkel zowel bereikbaar is onder http://www.domein.nl als op http://domein.nl. Hoewel Google steeds slimmer wordt, loop je hiermee het risico dat Google de 2 locaties als 2 aparte websites ziet. Dit heeft allerlei negatieve gevolgen voor je Google notering. Dit heeft te maken met nog zo’n leuke SEO-term namelijk duplicate content. De twee verschillende websites bieden namelijk dezelfde teksten aan, welke beiden strijden voor een top locatie binnen Google. We raden je daarbij aan om bij het intypen van http://domein.nl automatisch door te verwijzen naar  http://www.domein.nl. Hetzelfde zou moeten gelden voor http://domein.nl/pagina.html welke uit zou moeten komen op  http://www.domein.nl/pagina.html.

Niet www lokatie wordt automatisch doorgestuurd naar www.
Niet www lokatie wordt automatisch doorgestuurd naar www.

Nog erger is het echter wanneer een website zonder www. ervoor helemaal niet bereikbaar is. Wij maken regelmatig bij het aanmelden van websites zonder www ervoor mee dat de website offline lijkt te zijn. Vervolgens nemen wij contact op met de webwinkel om er vervolgens achter te komen dat de webwinkel de DNS niet juist heeft ingesteld. Dit is dan niet perse een probleem voor de keuring van uw webwinkel. We kunnen immers de versie met www ervoor keuren, echter is het wel een groot probleem voor de indexering binnen Google en de bereikbaarheid van uw website voor bezoekers.

Aan de slag!

Tijd om alles dus voor eens en altijd goed in te stellen. We raden daarom het volgende stappenplan aan:

1. Controleer of uw webwinkel zowel bereikbaar is met www. voor de domeinnaam als zonder www. voor de domeinnaam. Is uw webwinkel niet bereikbaar zonder www.? Neem dan contact op met uw hoster. De oplossing is in dit geval het bijwerken van de DNS records. Hoe u dit zelf kunt doen verschilt per hosting partij.

Duplicate content

2. Uw webwinkel is nu zowel onder www. als zonder www. bereikbaar. Waarschijnlijk zal http://domein.nl/pagina.html echter nog niet doorverwijzen naar http://www.domein.nl/pagina.html. Dit is te testen door een url zonder www. in de adresbalk in te typen en te kijken of het adres in de adresbalk na het laden automatisch wijzigt naar de url met www. ervoor. Werkt dat nog niet? Tijd om daar verandering in te brengen! Bij de meeste hosting partijen kan dit met een .htaccess bestand, weet u niet wat dit is? Dan raden we u aan ook op dit gebied contact op te nemen met uw hosting partij. Wel vaker gebruik gemaakt van .htaccess? Plaats dan eenvoudig de volgende code bovenaan in uw .htaccess bestand. Hierbij wijzigt u 301voorbeeld.com in uw eigen domeinnaam.

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www.301voorbeeld.com [NC]
RewriteRule ^(.*) http://www.301voorbeeld.com/$1 [R=301,L]

3. Uw server is nu helemaal goed ingesteld. Om er 100% zeker van te zijn dat Google ook weet dat men alleen het www. domein moet weergeven, kan het nooit kwaad om dit eens extra aan Google te laten weten. Dit kan via Google webmaster tools:

• Open de startpagina van Webmasterhulpprogramma’s van Google en klik op de gewenste site.
  • Klik op het tandwielpictogram  en klik op Site-instellingen.
  • Selecteer de gewenste optie in het gedeelte Voorkeursdomein.

Voorkeursdomein instellen via Google
Voorkeursdomein instellen via Google

Kort werk, lang rendement
Gefeliciteerd! Jouw webwinkel is weer een stukje eenvoudiger indexeerbaar door Google. We zijn er nog niet, volgende week gaan we aan de slag met jouw 404 pagina.