Jouw webwinkel in de vakantie

jouw webwinkel in de vakantie

Het is inmiddels alweer augustus. Wellicht ben je al op vakantie geweest, ga je nog binnenkort of blijf je deze zomer lekker thuis. Wat doe je eigenlijk met je webshop als je op vakantie gaat? Draaiende houden? Offline halen? In deze blog bespreken we de mogelijkheden.

1. Webshop offline halen

De eerste – voor de hand liggende – optie: je webshop tijdelijk offline halen. Een erg drastisch besluit, met als voordeel dat de bezoeker van je webshop het niet meer over het hoofd kan zien dat je op vakantie bent. Voor ons houden hier de voordelen eigenlijk op. De bezoeker gaat namelijk wel naar de concurrent en de posities van je pagina’s in Google kunnen een enorme klap krijgen. Daarom raden wij deze optie dan ook niet aan!webwinkel vakantie

2. Bestellen onmogelijk maken

De tweede optie is om je webshop online te laten, maar het bestellen onmogelijk te maken. Met een paar simpele aanpassingen zoals je winkelwagen en/of bestelknop onklaar maken, ben je als webwinkelier al snel klaar. Op die manier gaat de Google indexatie gewoon door en kunnen bezoekers je aanbod nog steeds bekijken. Een goede oplossing voor de kleine webwinkel, echter kunnen klanten wel teleurgesteld raken. Hebben ze eindelijk het product gevonden dat ze wilden bestellen, is dat niet mogelijk!

3. Bestellen mogelijk mét latere levering

Bij deze optie kunnen je bezoekers nog wél bestellen. Je pagina’s worden daarnaast nog geïndexeerd door Google en zijn je bezoekers niet meer teleurgesteld dat ze het gevonden product niet meer kunnen bestellen. Bij deze optie is het wel belangrijk dat je duidelijk aangeeft dat de geplaatste bestellingen van een bepaalde periode op een later moment worden geleverd. Communiceer dit niet alleen op de voorpagina, maar bijvoorbeeld ook in de winkelwagen en productpagina’s. Of de consument het geduld kan opbrengen, is uiteraard nog maar de vraag. Tegenwoordig verwachten consumenten een bezorgdag van één (werk)dag.

4. Invalkrachten inschakelen

Als je zelf weg bent, kan iemand anders natuurlijk je webwinkel runnen. Zeker in de vakantieperiode zijn er relatief goedkope krachten te vinden die jouw werkzaamheden kunnen over nemen. Denk bijvoorbeeld aan een bekende of aan een collega webwinkelier. Deze persoon zal wellicht minder kennis hebben dan jijzelf, maar het is wel een goede manier om jouw webshop minder afhankelijk van jezelf te maken.

5. Fullfilment

Als laatste kun je natuurlijk ook de dagelijkse werkzaamheden uitbesteden aan externe partijen. Niet iets om enkel voor een paar weekjes in de zomerperiode te doen, maar wel een groot voordeel van fullfilment in het algemeen. Jouw webwinkel is namelijk niet meer alleen afhankelijk van jou! Ben je een dagje ziek of afwezig, dan loopt jouw onderneming gewoon door.

Denk aan je e-mails!

Naast bestellingen maken e-mail en andere vormen van support ook een groot deel uit van het runnen van jouw webwinkel. Ook daarvoor moet je weer de keuze maken, of de laptop mee op vakantie of uitbesteden of een vakantiebericht instellen. Zelf ben ik van mening dat je als onderneming bereikbaar moet zijn (ook in de vakantie). Dat het echter wat langer duurt dan normaal is geen probleem. Dagelijks je e-mail op vakantie bijhouden zou ik echter niet aanraden, want het is erg goed om een paar weekjes per jaar helemaal te relaxen. Heb je dus de mogelijkheid, laat dan iemand jouw werkzaamheden over nemen en spring alleen bij als het een noodgeval is.

Wat doe jij als webwinkelier?

Heb jij andere oplossingen of één van bovenstaande? We horen het graag! Werk je de vakantie gewoon door? Dan horen we ook graag hoe je in andere gevallen om gaat met afwezigheid, denk bijvoorbeeld in het geval van ziekte. Voor de rest van de mensen, een fijne vakantie!

Discussie: Deel nu jouw ervaringen via het vragen forum

Gerelateerd: Kun je als online ondernemer op vakantie?

Ik zag dit ergens staan en vond het wel een gepaste oplossing. Ik zou nooit er op zetten dat ik op vakantie ben.

In verband met overige werkzaamheden zijn wij van … tot. .. gesloten. Tijdens deze periode worden er geen bestellingen aangenomen of verstuurd. Uiteraard kunt u wel een bestelling plaatsen. Vanaf … staan wij weer klaar voor u zoals u van ons bent gewent. We zullen dan de bestellingen verwerken op volgorde van binnenkomst. Hopende op uw begrip.

Ik ben een eenmanszaak. Wanneer wij een kort weekend weggaan, dan geef ik aan dat in geval van werkzaamheden, etc. Gaan we langer op vakantie, dan staat er ook dat we op vakantie zijn. Echter om toch de bestellingen te laten doorgaan, geef ik dan ook een standaard korting van 10% op mijn geheel assortiment ivm de wachttijd. Hierdoor zie ik dat de bestellingen iets naar beneden gaan, maar wel absoluut blijven continueren.