Skip to content

Blog

Kun je als online ondernemer op vakantie?

vakantie webshop webwinkelkeur ondernemer
11574
1
0

Het is al eventjes zomer en de eerste Nederlanders hebben al vakantie. Veel mensen kijken uit naar vakantie, en het is bekend dat een aantal weken vrij mensen goed doet. Maar is vakantie iets waarop je standaard mag rekenen? Als je een webshop runt is vakantie niet altijd vanzelfsprekend. Niemand kijkt verbaasd op wanneer de groenteboer om de hoek een weekje dicht is, of wanneer de bouw wordt stilgelegd vanwege de bouwvak. Maar geldt dit ook voor webshops? Zie je veel webshops die aangeven tijdelijk niet te leveren, of die zelfs helemaal offline gaan? Oftewel, kun je als webshopeigenaar op vakantie? En zo ja, hoe pak je dit aan?

De verschillende opties tijdens je vakantie

Mensen zullen er niet raar van opkijken wanneer je er als online ondernemer even tussenuit wilt. Als je jouw online shop met meerdere mensen beheert, is het wellicht niet al te moeilijk om een schema op te stellen waardoor iedereen op vakantie kan, terwijl de webshop gewoon blijft draaien. Beheer je jouw online shop in je eentje? Ook dan zijn er voldoende opties om toch een welverdiende vakantie in te lassen naar bijvoorbeeld de Costa of één van de Waddeneilanden:

 

  • Verzend of bezorg pakketjes later

Een optie waarmee je weinig mensen tegen de borst stoot en die begrijpelijk is, is deze: communiceer op jouw webwinkel dat artikelen die besteld worden gedurende de X aantal dagen/weken waarop jij op vakantie bent, tijdens deze periode niet worden verzonden, maar pas op de datum waarop jij weer werkzaam bent. Dit kan natuurlijk invloed hebben op de hoeveelheid bestellingen die je binnenkrijgt, maar met deze optie kunnen klanten alsnog jouw webshop bekijken en een bestelling plaatsen. Misschien vinden sommige klanten het geen probleem om de bestelde producten iets later thuisbezorgd te krijgen dan ze gewend zijn. Zorg er in ieder geval voor dat je op je webshop duidelijk bent over bovenstaande.

Vergeet niet dat niet alle bezoekers van jouw shop direct op de homepagina terechtkomen, maar dat sommigen via een zoekmachine direct op een pagina van een specifiek product belanden. Ook deze klanten moeten daar kunnen lezen dat de levertijd langer is dan normaal in verband met jouw vakantie. Zorg er dus voor, indien dit mogelijk is, dat je op iedere pagina van jouw shop duidelijk communiceert over de juiste levertijden en neem dit bijvoorbeeld ook op in de bestelbevestiging.

Wanneer je communiceert dat er tijdelijk een langere levertijd geldt,  kun je prefect van deze gelegenheid gebruikmaken om klanten mede te delen op welke manier ze met je in contact kunnen komen tijdens jouw afwezigheid. Ben je helemaal niet bereikbaar, of ben je in de gelegenheid om zo nu en dan je mailbox te openen, maar schakel je bijvoorbeeld je werktelefoon uit? Communiceer op je webshop en bijvoorbeeld op social media op welke manier je wel bereikbaar bent, en hoe lang de reactietijd ongeveer is. Laat je klanten weten dat ze je kunnen mailen tijdens jouw vakantie? Zorg er dan voor dat je zeker weet dat je goede internetontvangst hebt op jouw vakantiebestemming. Aangezien er geen extra kosten meer gelden om te internetten in Europa, hoeft dit in ieder geval geen beperking te vormen.

Heb je behoefte aan 100% vakantie zonder dat je (een deel van het) klantcontact op je hoeft te nemen? Er zijn externe partijen die dit contact (tijdelijk) voor je kunnen overnemen. Via de CCV Shop App Store kun je 1850 Webshop Support inschakelen, waardoor jouw webshop bereikbaar blijft en je gegarandeerd bent van persoonlijke service voor jouw klanten.

 

  • Vraag een bekende om jouw webshop tijdelijk te runnen

Een andere optie, die nog gebruiksvriendelijker is, is het tijdelijk overdragen van jouw webshop aan een ander. Natuurlijk besteed je het runnen van jouw shop niet zomaar aan de eerste de beste uit, maar wie weet ken je iemand die je vertrouwt, die voldoende tijd heeft tijdens jouw vakantieperiode, en die graag een centje wil bijverdienen.

Zorg ervoor dat je jouw vervanger wegwijs maakt in de software zodat hij of zij in ieder geval de basishandelingen onder de knie heeft die noodzakelijk zijn voor het draaien van jouw webshop. Ook het kunnen verwerken van orders is natuurlijk een must. Voor de zekerheid kun je jouw vervanger natuurlijk wijzen op de handleidingen van CCV Shop, zodat hij of zij bij twijfel informatie kan opzoeken. Kies je uiteindelijk voor de optie van een vervanger? Zorg dan dat je de overdracht goed plant zodat je zonder zorgen op vakantie kunt. Bevalt het uiteindelijk goed? Wie weet kun je het volgend jaar dan op precies dezelfde manier aanpakken..

 

  • Zet jouw webshop tijdelijk stop

Een andere, niet gebruiksvriendelijke, optie is het tijdelijk stopzetten van jouw online winkel. Als mensen jouw webshop willen bezoeken tijdens jouw vakantie, zal dit niet lukken, maar zien ze een melding waarin staat dat je op vakantie bent. We raden het sterk af om jouw webshop tijdelijk stop te zetten. Grote kans dat bezoekers nooit meer terug keren naar jouw shop wanneer ze voor ‘een dichte deur’ hebben gestaan. Ook kan het stopzetten van jouw shop een zeer negatieve invloed hebben op de positie in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google.

 

Voorbereiding

Of je er nu voor kiest om pakketten later te leveren, of om jouw webshop tijdelijk over te dragen aan een bekende, een goede voorbereiding is het halve werk. Ook duidelijke communicatie naar klanten is hier een onderdeel van. Wat moet je niet vergeten?

  • Laat bezoekers precies weten in hoeverre jouw online shop geopend is tijdens jouw vakantie. Communiceer dit behalve op de homepage van jouw webshop bijvoorbeeld ook via een mailing en op social media.
  • Naast een mailing en een berichtje op social media kun je ook een blogbericht toevoegen over de vakantieperiode. Wellicht is het leuk om dit te koppelen aan een ‘zomerreeks’ van blogs. Als je tijd hebt om voor jouw vakantieperiode een aantal blogs voor te breiden met vakantie-inspiratie of typische zomerproducten, plan deze dan in zodat er wekelijks een blog verschijnt op jouw shop. Dit is ook positief voor jouw SEO!A.
  • Lever je producten later tijdens jouw vakantie, of runt een bekende tijdelijk jouw shop? Vraag jezelf dan af of het wel verstandig is om lopende campagnes door te laten lopen omdat je niet de volledige service kunt bieden die klanten van je gewend zijn. Het is fijn dat er tijdens jouw vakantie nog steeds bestellingen worden geplaatst, maar waarschijnlijk zitten jij of jouw vervanger niet te wachten op extra drukte. Check of je lopende Google AdWords- en Facebookcampagnes hebt die mensen naar jouw shop moeten leiden en pauzeer deze. Berichten die niet per se dienen voor het verhogen van conversie, maar die puur informatief zijn, of juist gericht op de zomer, kun je natuurlijk wel plaatsen.
  • Geef klanten een vakantiekorting om ze te belonen voor het feit dat ze iets langer dan gemiddeld moeten wachten op hun bestelling, zodat je ze over de streep trekt om tóch bij jou te bestellen.

 

Ontspan!

De periode voordat jouw vakantie begint kan best hectisch zijn. Houd in je achterhoofd dat ontspannen het belangrijkste is, en probeer je niet te druk te maken. Zoals meestal geldt: alles komt linksom of rechtsom wel goed, en wat kan er nu eigenlijk écht mis gaan? Luieren op een wit strand onder de palmbonen terwijl je in je je in je hoofd alleen maar afvraagt of alles omtrent je webshop wel goed loopt is natuurlijk geen vakantie te noemen. Weet je van jezelf dat je moeite hebt met het loslaten hiervan? Dan kun je natuurlijk ook beslissen om in je eigen tuin vakantie te vieren en te genieten van de Nederlandse zon met zo nu en dan jouw laptop bij de hand. Áls de zon schijnt, want dat weet je maar nooit. Voor welke optie je ook maakt: succes en een fijne vakantie!

Verder lezen…

Discussie: Deel nu jouw ervaringen via het vragen forum

Gerelateerd: Jouw webwinkel in de vakantie

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Als ik zo vrij mag zijn : Een beetje kort door de bocht eerlijk gezegd.
Ten eerste: ‘handleiding CCV shop’ ? Niet alle webwinkels zitten bij CCV shop (sterker nog: een meerderheid zit daar niet)

Ten tweede: Als je een klein webwinkeltje hebt kun je het misschien aan iemand overdragen maar als je (in je eentje) 25-50 bestellingen per dag hebt en alles zoveel mogelijk geautomatiseerd is dan kun je niet iemand ‘even’ inwerken en die het vervolgens zelf laten doen zonder hulp. Dat is gedoemd om te mislukken met gefrustreerde klanten tot gevolg (en 2 of 3 negatieve beoordelingen achter elkaar doen meer schade dan dan 2 weken dicht naar mijn persoonlijke mening)

Ten derde:
Als je op je site zet dat je op vakantie bent en dat het 2 (of 3) weken duurt voor je pakketje aankomt haken ook veel mensen af. Of ze komen via google shopping (bijvoorbeeld) direct bij het artikel en bestellen zonder dat ze het in de gaten hebben. Je kunt het wel tijdens het betaalproces melden maar niet iedereen leest dit omdat het vaak standaard tekst is die daar staat. Ook hier: negatieve beoordelingen met imagoschade tot gevolg (wat erger kan zijn)

Tot slot: voorbereiding en mailing ben ik het helemaal mee eens maar persoonlijk is de winkel stop zetten volgens mij wel de beste optie voor de wat grotere (eenmans)webwinkels. Om de pijn te verzachten kun je – zodra ze op je site zijn – de pijn behoorlijk verzachten door mensen een kortingscode (en dan niet 5% natuurlijk maar eerder 10-15%) aanbieden als ze na je vakantie bestellen. En of dat mensen mogen mailen met hun bestelling zodat je het kunt reserveren voor ze.

Er zijn altijd klanten, die niet kunnen wachten en die zullen bij je concurent bestellen maar dat soort zaken houd je. Als je echt op vakantie wilt met een gerust hart dan zie ik dat als de beste optie.
(wij hebben alle 3 je opties overigens geprobeerd in het verleden en ‘de winkel dicht’ bleek de beste. Ik kreeg tientallen mailtjes (en whatsappjes) van klanten die zeiden: ‘Oh jammer maar dank voor de korting, die komt nog wel van pas’ of ‘je hebt groot gelijk, jij mag ook wel eens op vakantie’
Ik denk dat zolang je helder communiceert en (evt persoonlijk) contact maakt dat je daar een heel eind mee komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *