Jouw webwinkel in de vakantie

jouw webwinkel in de vakantie

We zitten midden in de vakantieperiode. Wellicht ben jij al op vakantie geweest, ga je binnenkort of blijf je deze zomer lekker thuis. Wat doe je eigenlijk met je webshop als je op vakantie gaat? Draaiende houden? Offline halen? Er zijn verschillende mogelijkheden:

1. Webshop offline halen

De eerste – voor de hand liggende – optie: je webshop tijdelijk offline halen. Een erg drastisch besluit, met als voordeel dat de bezoeker van je webshop het niet meer over het hoofd kan zien dat je op vakantie bent. Voor ons houden hier de voordelen eigenlijk op. De bezoeker gaat namelijk wel naar de concurrent en de posities van je pagina’s in Google kunnen een enorme klap krijgen. Daarom raden wij deze optie dan ook niet aan!webwinkel vakantie

2. Bestellen onmogelijk maken

De tweede optie is om je webshop online te laten, maar het bestellen onmogelijk te maken. Met een paar simpele aanpassingen zoals je winkelwagen en/of bestelknop onklaar maken, ben je als webwinkelier al snel klaar. Op die manier gaat de Google indexatie gewoon door en kunnen bezoekers je aanbod nog steeds bekijken. Een goede oplossing voor de kleine webwinkel, echter kunnen klanten wel teleurgesteld raken. Hebben ze eindelijk het product gevonden dat ze wilden bestellen, is dat niet mogelijk!

Als jij digitale cadeaubonnen of andere digitale producten verkoopt, dan kun je overwegen die wel te blijven aanbieden. Biercheque kiest er bijvoorbeeld voor om alleen digitale producten te verkopen in de vakantie. ‘Voor onze fysieke producten verwijzen we naar onze verkoopppunten’, zegt Erwin. ‘Geen stress over het op tijd leveren en de shop loopt door. Dit werkt voor ons prima tijdens vakanties. Eerder bleven we open, maar op deze manier kunnen zelf ook echt even afschakelen.’ Op deze manier kunnen klanten dus nog steeds bij je terecht en genereert je shop ook tijdens je vakantie omzet.

3. Bestellen mogelijk mét latere levering

Bij deze optie kunnen je bezoekers nog wél bestellen. Je pagina’s worden daarnaast nog geïndexeerd door Google en je bezoekers zijn niet meer teleurgesteld dat ze het gevonden product niet meer kunnen bestellen. Bij deze optie is het wel belangrijk dat je duidelijk aangeeft dat de geplaatste bestellingen van een bepaalde periode op een later moment worden geleverd. Communiceer dit niet alleen op de voorpagina, maar bijvoorbeeld ook in de winkelwagen en productpagina’s. Of de consument het geduld kan opbrengen, is uiteraard nog maar de vraag. Tegenwoordig verwachten veel consumenten bezorging binnen één (werk)dag.

Jarno van Lion Watches legt uit hoe zij dit oplossen: ‘Wij verzenden een weekje niet en als dank voor het geduld geven we klanten een vaste korting op iedere bestelling. Uiteraard communiceren we hier duidelijk over op onze website.’ ‘Wij houden de shop ook open’, zegt Roel van webshop Hout&Herinnering. ‘Dat betekent wel een langere levertijd voor onze klanten en wij bieden ze daarom een korting aan.’ Via een pop-up op de website en een banner op de homepage laten zij hun klanten weten dat de bestellingen later verstuurd worden en welke kortingscode er gebruikt kan worden.

Ingrid van webshop Roppongi houdt ook haar webshop open en levert later aan haar klanten. Zij had, in plaats van het geven van korting, een ander idee. ‘Ik hou m’n webshop open en verstuur alles later, met een extra cadeautje: een souvenirtje van mijn vakantiebestemming.’ Het past bij haar webshop in Japanse hebbedingen. ‘Japanners nemen altijd een cadeautje mee voor hun collega’s, vrienden en familie als ze op vakantie gaan. Meestal zijn dat koekjes of iets dergelijks, het liefst een lokale specialiteit, maar dat lukt mij niet altijd!’

4. Invalkrachten inschakelen

Als je zelf weg bent, kan iemand anders natuurlijk je webwinkel runnen. Zeker in de vakantieperiode zijn er relatief goedkope krachten te vinden die jouw werkzaamheden kunnen over nemen. Denk bijvoorbeeld aan een bekende of aan een collega webwinkelier. Deze persoon zal wellicht minder kennis hebben dan jijzelf, maar het is wel een goede manier om jouw webshop minder afhankelijk van jezelf te maken.

Annette van webshop 2 Love It koos voor deze optie. Haar dochter nam de webshop van haar over tijdens de vakantie. ‘Voor de vakantie hebben mijn man en ik veel voorbereid. Alle sieraden maak ik zelf en mijn man helpt daarbij weleens mee. We hebben gezorgd dat er ruim voldoende voorraad was en dat er genoeg verzenddoosjes gestempeld waren met ons logo en gevouwen klaarstonden. Voor de vakantie heb ik met mijn dochter een week lang samen bestellingen ingepakt en verzonden en retouren verwerkt. De overige werkzaamheden heb ik na mijn vakantie weer opgepakt.’

5. Fulfilment

Als laatste kun je natuurlijk ook de dagelijkse werkzaamheden uitbesteden aan externe partijen. Niet iets om enkel voor een paar weekjes in de zomerperiode te doen, maar wel een groot voordeel van fulfilment in het algemeen. Jouw webwinkel is namelijk niet meer alleen afhankelijk van jou! Ben je een dagje ziek of afwezig, dan loopt jouw onderneming gewoon door.

In augustus 2023 nam Marjanne IMAKIN over. De webshop maakte destijds al gebruik van SIPACK fulfilment. ‘Sinds ik eigenaar ben van IMAKIN heb ik al zo vaak gemerkt hoe heerlijk het is om gebruik te maken van hun fulfilment-service. Ik hoef me alleen maar druk te maken over dat de voorraad op orde is en zij doen de rest. In het verleden baalde ik stiekem als ik vlak voor, of zelfs tijdens, mijn vakantie een bestelling kreeg. Dan moest ik er achteraan of mensen konden wachten en zat ik daarover in de stress. Of ik sjeesde ‘s avonds laat toch nog naar m’n atelier om nog snel dat ene pakket te verzenden. Nu weet ik dat de pakketjes ook tijdens mijn vakantie netjes verstuurd worden. Zo kan ik tijdens mijn vakantie de boel echt helemaal de boel laten en écht even afstand nemen van mijn webshop.’

Denk aan je e-mails!

Naast de bestellingen maken ook e-mail en andere vormen van support een groot deel uit van het runnen van jouw webwinkel. En ook daarvoor moet je weer de keuze maken, of de laptop mee op vakantie of uitbesteden of een vakantiebericht instellen. Zelf ben ik van mening dat je als onderneming bereikbaar moet zijn (ook in de vakantie). Dat het echter wat langer duurt dan normaal is geen probleem. Dagelijks je e-mail op vakantie bijhouden zou ik echter niet aanraden, want het is erg goed om een paar weekjes per jaar helemaal te relaxen. Heb je dus de mogelijkheid, laat dan iemand jouw werkzaamheden over nemen en spring alleen bij als het een noodgeval is.

We wensen je alvast een fijne vakantie!

Laatste update van dit blog: 25 juli 2024

Gerelateerd: Kun je als online ondernemer op vakantie?