Skip to content

Blog

Jouw webwinkel in de vakantie

Jouw webwinkel in de vakantie

Het is weer bijna zomer en wellicht heb je plannen om op vakantie te gaan. Wat doe je echter als kleine webwinkelier met jouw webwinkel? In deze blog bespreken we de mogelijkheden.

Fokke & sukke: Jouw webwinkel in de vakantie
Fokke & sukke: Jouw webwinkel in de vakantie

Webwinkel Offline

Het is wel erg drastisch, maar je zou er voor kunnen kiezen om je webwinkel tijdelijk offline te zetten. Het voordeel van deze oplossing is dat geen bezoeker over het hoofd kan zien dat je met vakantie bent, een groot nadeel is echter dat de pagina’s die het lekker deden in Google ook een opdonder krijgen. Deze optie zullen we dan ook nooit aanraden.

Bestellen onmogelijk maken

Om de Google indexatie door te laten gaan is het ook een mogelijkheid enkel de bestelbutton en/of winkelwagen onklaar te maken. Op die manier kunnen bezoekers jouw webwinkel wel bekijken, maar kunnen ze niet daadwerkelijk bestellen. Een goede oplossing voor de kleine webwinkel, echter kunnen klanten wel teleurgesteld raken; hebben ze net het product gevonden wat ze willen, is het niet te bestellen.

Bestellen mogelijk, latere uitlevering

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen het bestellen wel mogelijk te maken, maar duidelijk aan te geven dat bestellingen in een bepaalde periode op een later moment uitgeleverd worden. Bij deze optie is het erg belangrijk dit erg duidelijk aan te geven! Niet alleen op de voorpagina, maar ook in bijvoorbeeld de winkelwagen en productpagina’s. Toch zullen de meeste bezoekers liever niet zo lang wachten…

Invalkracht

Als je zelf weg bent kan iemand anders natuurlijk wel je webwinkel runnen. Zeker in de vakantieperiode zijn er goedkope krachten te vinden die jouw werkzaamheden kunnen over nemen. Denk bijvoorbeeld aan een bekende of aan een collega webwinkelier. Deze persoon zal wellicht minder kennis hebben dan jij zelf, maar het is wel een goede manier om jouw webwinkel minder afhankelijk van jezelf te maken.

Fullfilment

Als laatste kun je natuurlijk ook de dagelijkse werkzaamheden uitbesteden aan externe partijen. Niet iets om enkel voor een paar weekjes te doen, maar wel een groot voordeel van fullfilment in het algemeen. Jouw webwinkel is namelijk niet alleen afhankelijk van jou, ben je een dagje ziek of afwezig, dan loopt jouw onderneming gewoon door.

En de e-mail?

Naast bestellingen maken e-mail en andere vormen van support ook een groot deel uit van het runnen van jouw webwinkel. Ook daarvoor moet je weer de keuze maken, of de laptop mee op vakantie of uitbesteden of een vakantiebericht instellen. Zelf ben ik van mening dat je als onderneming bereikbaar moet zijn (ook in de vakantie). Dat het echter wat langer duurt dan normaal is geen probleem. Dagelijks je e-mail op vakantie bijhouden zou ik echter niet aanraden, want het is ook erg goed om een paar weekjes per jaar helemaal te relaxen. Heb je dus de mogelijkheid, laat dan iemand jouw werkzaamheden over nemen en spring alleen in bij noodgevallen.

Wat doe jij?

Heb jij andere oplossingen of één van bovenstaande? We horen het graag! Werk je de vakantie gewoon door? Dan horen we ook graag hoe je in andere gevallen om gaat met afwezigheid, denk bijvoorbeeld in het geval van ziekte. Voor de rest van de mensen, een fijne vakantie!

Discussie: Deel nu jouw ervaringen via het vragen forum

Gerelateerd: Kun je als online ondernemer op vakantie?

Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur

Reacties

Ik zag dit ergens staan en vond het wel een gepaste oplossing. Ik zou nooit er op zetten dat ik op vakantie ben.

In verband met overige werkzaamheden zijn wij van … tot. .. gesloten. Tijdens deze periode worden er geen bestellingen aangenomen of verstuurd. Uiteraard kunt u wel een bestelling plaatsen. Vanaf … staan wij weer klaar voor u zoals u van ons bent gewent. We zullen dan de bestellingen verwerken op volgorde van binnenkomst. Hopende op uw begrip.

Ik ben een eenmanszaak. Wanneer wij een kort weekend weggaan, dan geef ik aan dat in geval van werkzaamheden, etc. Gaan we langer op vakantie, dan staat er ook dat we op vakantie zijn. Echter om toch de bestellingen te laten doorgaan, geef ik dan ook een standaard korting van 10% op mijn geheel assortiment ivm de wachttijd. Hierdoor zie ik dat de bestellingen iets naar beneden gaan, maar wel absoluut blijven continueren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *