Nieuwe regels voor webwinkels in 2016

Ook voor 2016 staan er weer wat veranderingen op de agenda. In dit blog willen we je kort informeren over de belangrijkste nieuwe regels voor webwinkels.

De belangrijkste veranderingen dit jaar zijn de introductie van een Europees platform voor geschilbemiddeling en een meldplicht bij datalekken.

ODR / ADR platform

Er komt een Europees platform waar consumenten hun klacht in kunnen dienen. Je leest hier alles over in ons speciale blog. Belangrijk is daarbij dat jij als webwinkelier  verplicht bent om op jouw webwinkel te verwijzen naar http://ec.europa.eu/odr . Het Europese platform zal voor consumenten live gaan op 15 februari, je bent als webwinkel echter al voor die tijd verplicht om consumenten te wijzen op die mogelijkheid. We hebben daarvoor via ons blog een voorbeeld tekst beschikbaar die je eenvoudig kunt kopiëren en plakken.

Vergeet ook niet je algemene voorwaarden te updaten! Dit kan door onze voorbeeld algemene voorwaarden te downloaden en te plaatsen op je webwinkel. Neem in ieder geval artikel 14 van de voorbeeld algemene voorwaarden over in jouw eigen algemene voorwaarden.

Een schematische weergaven van de werking van dit ODR platform (Bron slaw.ca)
Een schematische weergaven van de werking van dit ODR platform (Bron slaw.ca)

Meldplicht datalekken

Het is sinds begin dit jaar verplicht om datalekken te melden bij het CBP. Datalekken betreffen bijvoorbeeld fouten in software waardoor derden toegang kunnen krijgen tot persoonsgegevens, maar bijvoorbeeld ook verloren papieren of een gestolen laptop. Wanneer je melding moet maken en wat de haken en ogen zijn maken we duidelijk in dit speciale blog over de meldplicht datalekken.

Beveiliging van je webwinkel gaat niet alleen over techniek, maar ook over kennis van de gebruiker bron

Todo’s voor jou als webwinkelier

Wat jij moet doen als webwinkelier met deze informatie? Zorg in ieder geval dat je de volgende zaken regelt:

1. Pas je algemene voorwaarden aan en verwijs naar het ODR platform.
  2. Maak eveneens een verwijzing buiten de algemene voorwaarden om naar de geschilbemiddeling van Stichting WebwinkelKeur en het Europees platform. Zie het voorbeeld dat we hierboven hebben geplaatst.
  3. Weet wat je moet doen bij een datalek en neem de nodige maatregelen om de veiligheid van klantgegevens te garanderen.