De zin en onzin van de handel in Facebook likes

Als je jouw berichten, filmpjes, content, etcetera meer onder de aandacht wilt brengen onder de medegebruikers van Facebook dan heb je likes nodig. Vandaar dat menig bedrijf naar de felbegeerde duimpjes hunkert en allerlei promotionele acties voert om deze duimpjes te verkrijgen. Je kunt de duimpjes trouwens ook kopen. Laten we eens kijken naar de zin en onzin hiervan.

Koop nu je Facebook likes! Vandaag besteld, morgen in huis. Op = op!

We hadden het nog niet zo lang geleden over hoe een eenvoudig sterretje alles beïnvloed en het belang van schone data. Er is echter een grote handel aanwezig in de likes op de bedrijfspagina’s op Facebook. In pakketten van 100-en of zelfs 1000-en stuks kun je de zeer gewilde duimpjes in de wacht slepen. Zoek via Google op een zoekterm zoals ‘facebook likes kopen’ of simpelweg ‘likes kopen’ en je krijgt tientallen pagina’s vol met bedrijven die aan de handel in Facebook likes doen. Daarbij adverterend met unieke selling points zoals ‘geen arabieren’, c.q. geen Arabisch schrift, of ‘gegarandeerd van echte gebruikers’ omdat er simpelweg ook veel ghost accounts bestaan op Facebook.

Meer likes op de bedrijfspagina zou een statusverhogend resultaat moeten bewerkstelligen. Facebook zelf lijkt dit ook te omarmen met het idee dat ‘meer volgers en meer likes meer contacten opleveren met nieuwe potentiële kandidaten wat vervolgens tot omzetgroei moet leiden. Zo wordt er in de Volkskrant (in de weekendkrant van 15-16 april) door John Wanders geschreven ‘de mate van succes van een Facebook advertentie hangt af van de penetratie van de campagne, hoe meer geld je erin steekt, hoe groter het betaald bereik. Niet elke ondernemer heeft hier echter het budget voor en in dat gat haken de verkopers van Facebook likes zich’.

Hoe werkt het kopen van Facebook likes in de praktijk?

Naar aanleiding van dit artikel vroegen wij ons lid likes-kopen.nl naar hun visie in de handel van Facebook likes (update 2021: WebwinkelKeur staat voor transparantie en betrouwbaarheid. Hierom vinden wij dat wij het niet kunnen verantwoorden om ons keurmerk te verschaffen aan een webwinkel die likes verkoopt. In goed overleg met likes-kopen.nl hebben wij onze samenwerking stopgezet.)

“Likes kopen voor Facebook is naar ons idee zinvol omdat je de consument sneller bereikt. Ideaal wanneer je een webshop hebt en op zoek bent naar een verlengstuk. Alleen via Google gevonden worden is wedden op 1 paard. Meer Likes op Facebook zorgt ervoor dat je online netwerk groeit, en daardoor wordt je pagina ook sneller gevonden”.

“Je komt hoger in de zoekresultaten te staan bij Facebook en je berichten worden vaker gelezen. Dit heeft een positief effect op de sales, naamsbekendheid en uitstraling. Wij kunnen het kopen van Likes zeker aanbevelen.” – M. Verboekend, likes-kopen.nl.

Daarnaast vroegen wij onze partner Tickles B.V. om hun visie in de handel van Facebook likes:

“Om likes te verkrijgen, ben ik van mening dat een goede en gedegen contentstrategie op de lange termijn meer effect heeft dan likes kopen. Een goede strategie kost tijd en inspanning, maar met een optimaal resultaat. Je fans zijn geïnteresseerd én betrokken bij de content die je plaatst”.

“Als je likes vergaart door likes te kopen, heeft dat invloed op de relevantie. Deze is gebaseerd op de verhouding aantal likes en de interactie. Deze ongelijke verhouding heeft invloed op de activiteiten van de pagina, omdat de likes ‘nep’ zijn. Hierdoor zal de activiteit in verhouding achterblijven”. – F. Boschma-van Oosterhout, Online Marketing Specialist Tickles.nl

En waar komen deze Facebook likes vandaan?

Op de website van likes-kopen.nl wordt met betrekking tot de relevantie van de verhouding van de likes en de interacties op content het volgende vermeld:

“Vaak krijgen wij de vraag of je juist Nederlandse Facebook likes moet kopen of Internationale Facebook likes voor je pagina. Het antwoord is simpel. Wil je puur de ‘vind-ik-leuk’ teller snel en goedkoop omhoog krikken dan is de Internationale variant de beste keuze. Wanneer je op zoek bent naar meer klanten vanuit Facebook zelf dan zijn de Nederlandse nog beter geschikt. De mensen die liken zijn serieus geïnteresseerd in je pagina/product en daar heb je veel meer aan! Dit zorgt namelijk voor meer interactie. Alle Nederlandse Facebook likes zijn 100% van Nederlandse bodem en uiteraard zijn al onze likes 100% echt”.

Over het algemeen worden likes echter verkocht via de lagelonenlanden, daar klikken mensen urenlang op de like-knop van specifieke bedrijfspagina’s. Daarbij gaat het niet enkel om kleine bedrijven die deze mensen aan het werk zetten, maar ook om grotere namen. Dat het aantal likes op de Facebook pagina zin zou hebben onderstreept het fenomeen ‘social proof’, wat wil zeggen dat acties van anderen correct zijn voor de gegeven situatie, c.q. wanneer een bedrijfspagina 1000 likes heeft zou je hoogstwaarschijnlijk sneller doorklikken dan wanneer de bedrijfspagina slechts tien likes heeft. Facebook zelf stelt echter dat de handel in likes al snel tegen hun huisregels in gaat en zal in het uiterste geval de bedrijfspagina verwijderen. Daarnaast is vaak het geval, zoals Francine aangeeft, dat de gekochte likes tot weinig interactie op de bedrijfspagina leiden. Omdat betaalde likers geen interactie vertonen zou Facebook sneller constateren dat je berichten niet relevant zijn en deze minder vaak bij echte likers weergeven.

Toch eenvoudig meer likes krijgen op je Facebook bedrijfspagina?

Je steekt tijd, moeite en energie in het schrijven en ontwerpen van creatieve content. Om die reden wil je zoveel mogelijk uit de respons halen die je op je content krijgt. Op Facebook kan het voorkomen dat je likes krijgt op je content van mensen die je bedrijfspagina (nog) niet geliked hebben. Het versturen van een herinnering aan deze mensen is echter erg eenvoudig. Doe hiervoor het volgende:

Je kunt eenvoudig een invite sturen naar een liker op je content om jouw bedrijfspagina te liken.

Ga naar je bedrijfspagina en vervolgens naar de content die je hierop hebt geplaatst. Klik vervolgens op het blauwe balkje waar in ons geval staat dat ‘you, sandra hoeks and 1 other’ het bericht hebben geliked. Wanneer je dit doet opent er zich een pop-up waar je de mogelijkheid hebt om de betreffende personen uit te nodigen tot het liken van de bedrijfspagina. Het grote voordeel hiervan is dat je nu mensen uitnodigt die 100% echt zijn, 100% je content liken en 100% gratis zijn.

Conclusie

De schone weg naar een x-aantal likes is een lange maar duurzame route.  Is het kopen van likes dan (on)verstandig? Volgens een praktijkcase van het bedrijf  Freakin’ Awesome Karaoke Express (waarover je kunt nalezen op Frank Watching) hoeft dit niet het geval te zijn. Het bedrijf (afgekort F.A.K.E) had voor een paar honderd euro een superreputatie opgebouwd op sociale media. Hier wordt echter ook het volgende vermeld:

Maar als we op de lange termijn iets willen bereiken, zal de reputatie constant gevoed moeten worden. Dit voeden van je online reputatie doe je door echte communicatie met echte volgers en vrienden via de sociale media.

De vraag is dan of je een quick win  (wat bijvoorbeeld voor een campagne website prima kan, c.q. snel verschijnen en snel verdwijnen ) of voor de langdurige investering (waar het kopen van een reputatie minder handig lijkt te zijn) wilt gaan. Wij hopen in dit artikel in ieder geval een idee te hebben gegeven over de markt van de verkoop van Facebook likes.