Skip to content

Blog

USPs: Een succesvolle webwinkel begint bij een uniek idee

USPs: Een succesvolle webwinkel begint bij een uniek idee

3235
8
0

Elk bedrijf begint met een idee. De vraag is echter, wat maakt jouw idee uniek? Met steeds meer online winkels is het niet langer genoeg om enkel goede klantenservice te bieden en producten voor een redelijke prijs aan te bieden. Om vandaag de dag nog te starten met een nieuwe webwinkel moet jouw bedrijf iets unieks kunnen bieden aan klanten. Dit geldt niet alleen voor een webwinkel trouwens, maar eigenlijk voor elke onderneming.

USPs
USP staat voor unique selling point danwel unique selling proposition, oftewel wat maakt jouw idee uniek? Vrijwel elk succesvol bedrijf heeft unieke voordelen. Om een aantal voorbeelden te noemen (of al deze bedrijven slagen in hun USPs staat even buiten de inhoud van dit blog):

  • Apple: Niet de goedkoopste, maar wel bekend om het mooie design en de doordachte interface. Een goed voorbeeld dat een duurdere prijs soms juist een merk kan versterken.
  • Coolblue: Thema webwinkels gericht op 1 product met snelle levering en goede klantenservice.
  • Ibood: Dagelijks een scherp aanbod welke direct besteld moet worden.
  • Netflix: Voor een vast bedrag per maand onbeperkt films en series kijken.

Niet elk bedrijf hoeft revolutionair te zijn, zo hoef je niet direct een Apple, Google of Facebook te worden om je brood te verdienen. Toch moet je wel een meerwaarde hebben voor jouw doelgroep.

  • Om enkele voorbeelden te noemen:
  • De beste producten bieden
  • Unieke productkennis in huis hebben
  • De goedkoopste aanbieder in de markt zijn
  • De allerbeste klantenservice bieden
  • De snelste levering hebben
  • De snelste service hebben

De sterke punten van jouw bedrijf
Als kleine ondernemer kun je het beste beginnen bij jouw eigen kracht. Het is daarom verstandig om bij jezelf te rade te gaan welke voordelen jij nu al hebt ten opzichte van concurrenten:

  • Wellicht heb je veel kennis op een bepaald gebied? Dit kan bijvoorbeeld productkennis zijn, maar bijvoorbeeld ook kennis op het gebied van internet marketing.
  • Wellicht heb je al een offline bedrijf en heb je daardoor unieke banden opgebouwd met leveranciers of al een goede naam in de markt.
  • Wellicht heb je juist geen ervaring in een bepaalde markt en kun je daarom buiten traditionele kaders kijken en de markt innoveren.

Ga allereerst uit van je eigen kracht en kijk wat daar de voordelen van zijn.

De zwakke punten van jouw bedrijf
Natuurlijk heb jij als bedrijf of als persoon niet alleen voordelen. Bekijk ook wat jouw nadelen zijn. Start je de webwinkel alleen? Dan kunnen hier nadelen aan verbonden zijn. Zo zul je misschien niet 24 uur per dag telefonisch bereikbaar zijn, zul je misschien minder scherp kunnen inkopen en is je budget voor marketing wellicht niet zo hoog.

Belangrijk is wel dat je deze nadelen concreet maakt vanuit het oogpunt van de klant. Zo is klein zijn op zich geen nadeel. Zo kan klein zijn ook in je voordeel werken doordat je persoonlijke klantenservice kunt bieden of minder overhead kosten hebt. Ga je echter voor de snelste klantenservice, dan is het als eenmanszaak moeilijk opboksen tegen de grote multinationals.

Voorsprong behouden in de toekomst
Wellicht heeft jouw webwinkel vandaag de dag unieke voordelen, maar kun je die voordelen ook blijven behouden? Voorbeelden te over van succesvolle bedrijven die later toch minder succesvol werden, denk bijvoorbeeld aan de zoekmachine Ilse of Startpagina.nl. Het is daarom goed om voor je start goed na te denken over jouw meerwaarde en hoe je deze meerwaarde ook in de toekomst kunt blijven bieden.

Zo zou je natuurlijk bepaalde producten kunnen aanbieden die momenteel online nog niet goed vertegenwoordigd zijn. Als je dat doet is het echter goed om ook na te denken welke voordelen je kunt bieden op het moment dat je webwinkel een succes wordt en de concurrentie dit ook opmerkt. Wat houdt bijvoorbeeld iemand tegen om jouw idee te kopiëren of ook dezelfde producten aan te bieden? Denk na over welke unieke voordelen jij als webwinkel in de toekomst kunt blijven bieden.

Innovatie als USP
Gezien de hoge concurrentie is het tegenwoordig moeilijk om in een overvolle markt voldoende meerwaarde te bieden met slechts minimale extra voordelen. Goede klantenservice is vandaag de dag eerder een vereiste dan een uniek voordeel. Denk daarom ook eens “out-off-the-box”. Hoe kun je jouw idee/bedrijf een stukje extra innoveren? Hierop is geen standaard antwoord, maar om je wat mooie voorbeelden voor inspiratie te geven:

  • DollarShaveClub biedt een scheerabonnement aan. Niet langer hoef je maandelijks nieuwe scheermesjes te kopen, maar middels een lidmaatschap krijg je deze elke maand toegezonden. Het voordeel als leverancier is dat je vaste klanten hebt en daarmee de producten voordelige kunt inkopen. Tevens hoef je door deze herhaalverkopen minder marge per bestelling te hebben. Je kunt zo producten goedkoper leveren dan een normale concurrent.
  • Voortbordurend op dit idee zien we ook steeds meer Lease concepten. Zo is er een wasmachine lease waar je een vast bedrag per maand betaald voor het gebruik van een wasmachine. Je hebt hierdoor geen hoge aanschafkosten en geen risico op een defect product. Wellicht is jouw product ook interessant om te leasen/verhuren?
  • HelloFresh biedt een verse maaltijdbox met alle ingrediënten om zelf bijgeleverde recepten te koken. Hiermee speelt het bedrijf in op de drukke Nederlander die wel graag gezond en gevarieerd wil eten, maar hier niet teveel tijd aan wil besteden. Bekijk eens of jouw bedrijf naast een product ook andere meerwaarde kan bieden, bijvoorbeeld door te voorzien in een bepaalde dienstverlening.
  • Bobshop verkoopt vrijwel alles met een stekker, daar is weinig innovatief aan. Tijdens het bestelproces krijg je echter ook de mogelijkheid om je aangeschafte TV tegen een kleine meerprijs te laten ophangen of om je inbouwkoelkast te installeren. Dit zijn diensten waar Bobshop wat extra marge op pakt. Een goed voorbeeld hoe extra dienstverlening bij de bestelling verkocht kan worden.

Bekijk goed of jij jouw idee nog wat kunt innoveren. Wellicht kun je voorzien in een bepaalde behoefte die nog onvoldoende vervuld wordt. Zulke innovaties geven je een unieke voorsprong.

Conclusie

Heb je al een webwinkel of heb je een idee voor een nieuwe webwinkel? Neem dan eens de tijd om na te denken over jouw unieke voordelen. Deze USPs zijn namelijk de basis van elk succesvol bedrijf. Laat ons onder dit blogbericht weten welke USPs jouw webwinkel heeft.

Belangrijk is natuurlijk dat de U in USP staat voor “uniek”. Om jouw USPs te bepalen moet je daarom ook weten wat de concurrentie doet. Als iedereen in jouw branche gratis verzending aanbied dan is dit geen USP meer te noemen. We zullen de volgende keer dan ook ingaan op het in kaart brengen van jouw sterke en zwakken punten ten opzichte van concurrentie.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur

 

Reacties

Mooi artikel

Eens kijken in welke vorm ik de klant kan duidelijk maken hoe ik hem bij zijn aankoop van een plug en play tuin/buitenlamp als mijn USP tuinadvies kan geven. Temeer doordat ik 30 jaar hoveniersactiviteiten verricht heb.

De simpelste vorm is denk ik door dit gewoon als voordeel letterlijk te benoemen, bijvoorbeeld in de header van de webwinkel met daarbij ook andere voordelen. Verwijs daarbij naar een pagina waar je meer informatie over jezelf geeft en dat je al 30 jaar ervaring hebt en dit kan een mooie usp vormen.

Bedankt voor de tips. Ben zelf bezig met het uitzoeken van de manier waarop webwinkels zich kunnen onderscheiden en het is nogal lastig met zulke grote spelers die veel aanbieden en veel kleine webwinkels die allemaal hetzelfde verkopen.

Het onderscheiden van een webwinkel is altijd lastig. Ik denk dat je dat alleen kan doen als je genoeg bezoekers hebt en A/B testen kan uitvoeren. Zo weet je exact wat bezoekers/potentiële klanten van je verwachten.

A/B testen is zeker verstandig. Helaas heb je daar wel redelijk wat orders voor nodig, anders is het lastig om echt significante metingen te doen.

Voor de kleinere webwinkel is een combinatie van best-practices met boerenverstand dan ook het beginpunt om de webwinkel te optimaliseren. Ook kun je middels Tools als Mouse-Flow en Hotjar zien hoe de bezoekers over je website navigeren. Ook daarmee zijn bepaalde problemen te detecteren.

Deze technieken zijn echter wel allemaal bedoeld om je webwinkel te optimaliseren. Het begint echter bij een USP, dus een echt voordeel van jouw bedrijf. Gezien een USP niet makkelijk te wisselen is, is daar A/B testen niet echt de oplossing. Je USP moet dan ook echt vanuit je eigen visie komen.

En dan is er natuurlijk nog de vraag welk platform je gaat gebruiken. Magento, Woocommerce of Opencart. Voor de beginner is Woocommerce emt WordPress het makkelijkst maar de andere opties worden al lastiger.

We zien inderdaad veel Woocommerce, maar ook SAAS partijen zijn populair. Ik denk dat de keuze voor webwinkel software echt afhangt van je eisen en plannen voor de toekomst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *