Duurzaam ondernemen: zo doet Biocare het!

Duurzaamheid, een trend/standaard waar steeds meer ondernemers mee te maken gaan krijgen. De e-commerce markt wordt elk jaar groter en voor ondernemers is het soms lastig om de concurrentie aan te gaan met grote winkel ketens. Hoe onderscheid je jezelf als ondernemer door jouw webshop zo duurzaam mogelijk in te richten? Suzanne Smal, eigenaresse van Biocare Online & Biocare Products, vertelt waarom duurzaamheid op 1 staat binnen haar bedrijf en hoe het team samen naar dit doel werkt!

Waarom is duurzaamheid voor jullie zo belangrijk?

Bewustzijn creëren is één van onze kernwaardes binnen het bedrijf. Bij grote winkelketens is het vaak

massa = kassa. Voor MKB-ondernemers kan het een uitdaging zijn om te concurreren met deze partijen vanwege o.a. kosteloze service die zij aanbieden zoals gratis verzenden en retourneren. Zeker als je als ondernemer zo duurzaam mogelijk onderneemt. Daarom vinden wij het belangrijk voor zowel ondernemer als consument, dat hier bewuste keuzes in worden gemaakt.

Wat betekent duurzaam ondernemen voor jullie?

De online markt groeit erg hard en het is belangrijk om daar als ondernemer in mee te gaan. Echter is de belasting op het milieu groot in de e-commerce. Wij zijn dan ook van mening dat elke ondernemer hierin zijn steentje kan bijdragen, op welke manier dan ook.

Neem als voorbeeld ons verpakkingsmateriaal: deze hergebruiken wij van onze eigen leveranciers. Dit houdt in dat alle dozen en opvul materialen weer direct hergebruikt worden  voor onze eigen klanten. De resterende verpakkingen zijn gemaakt van biologisch recyclebaar karton en dus ook milieuvriendelijk. Wij halen 1 keer per week gebruikt verpakkingsmateriaal op bij de winkeliers in de buurt en dit is echt ontzettend veel, in goede staat en dus prima om te hergebruiken.

Verder maken wij gebruik van duurzaam papier en drukwerk en delen wij zoveel mogelijk digitale brochures i.p.v. geprinte versies. Belangrijk voor ons is samenwerken met duurzame partijen en daarin een duurzame relatie opbouwen. Sinds dit jaar werken wij samen met een organisatie die zich inzet voor het verminderen van de hoeveelheid plastic in de oceaan. Elk jaar bedenken wij samen acties om een deel van onze omzet aan hun te schenken en maken hier dan een complete campagne omheen.

Daarbij ga ik elke dag met de fiets naar de zaak, ook dat is voor mij duurzaam ondernemen.

Welke bewuste keuzes maken jullie als het gaat om jullie aanbod?

Alle merken in ons assortiment hebben hun eigen filosofie waar wij volledig achter staan. Denk hierbij aan de verpakkingen van de producten, hoe het product geproduceerd is en de ingrediënten. Ook zijn al onze merken gecertificeerd waardoor er vertrouwen is in de merken die wij aanbieden. Alleen hierdoor kun je als webshop jouw kernwaardes overbrengen naar de consument.

Hoe gaan jullie om met retourzendingen?

Wij vinden het belangrijk dat de consument niet onnodig pakketjes terug hoeft te sturen en bewust is van zijn of haar aankopen. Buiten dat de kosten van de retourzending voor de consument zelf zijn, bieden wij ook online advies aan om klanten zo goed mogelijk te adviseren. Dit kan telefonisch zijn, maar ook door videobellen om de klant zo goed mogelijk te kunnen helpen om de juiste producten te kiezen. Dit werkt super makkelijk en maakt de kans op foute aankopen kleiner.

Lekker bezig zeg! Wat doen jullie nog meer aan duurzaamheid?

Om C02 te verminderen stimuleren wij iedereen om de producten af te halen i.p.v. te laten bezorgen. Iedereen die bij ons langs komt krijgt van ons 10% korting op de gehele bestelling. Vele vaste klanten weten dit en laten dan ook de bestelling niet verzenden.

Ook proberen wij bestellingen onder de €15,- te verminderen door hier extra kosten voor te vragen. Hierdoor stimuleren wij dat de klant een voorraad inslaat van hun favoriete product of wacht tot er meerdere producten op zijn en niet een bestelling plaatst van bijvoorbeeld 1 tube tandpasta.

Daarnaast hebben wij een online veilingplatform op Facebook waarop wij o.a. producten veilen die beschadigd zijn om te voorkomen dat het product weggegooid gaat worden. Voor de consument leuk om op te bieden en voor ons een duurzame oplossing om producten een 2e kans te geven.

Wat zijn jullie toekomstplannen om zo duurzaam mogelijk te blijven ondernemen?

Met het oog op de toekomst proberen wij altijd mee te gaan in nieuwe ontwikkelingen. Zo zie je steeds vaker dat bedrijven groen bezorgen en de C02 uitstoot hierdoor beperkt blijft. Wij zijn hier achter de schermen op dit moment mee bezig met als doel dit begin 2022 te realiseren.

Ook willen wij nog vaker goede doelen steunen door een percentage van onze omzet te schenken aan organisaties die zich in zetten voor het milieu. Zolang je als team met de neuzen 1 kant op staat, dan komt het goed als bedrijf. Elke stap is er 1 als we praten over verduurzamen!

Op welke manier draagt WebwinkelKeur voor jullie bij aan duurzaam ondernemen?

Het is belangrijk om vertrouwen te wekken bij de consument voordat ze een aankoop doen.

Onze producten hebben allemaal een eigen certificaat om aan te tonen dat het product gegarandeerd biologisch & dierproefvrij is. Ook voor de webshop is het belangrijk om een keurmerk te hebben. Daarom zijn wij sinds 2016 aangesloten bij Webwinkelkeur om dit vertrouwen door te zetten naar onze webshop. In 2022 willen wij de productreviews ook op onze website realiseren, hierdoor kunnen wij met behulp van de reviews onze retour bestellingen verminderen.