Skip to content

Blog

Het belang van een Europees webshop keurmerk

Het belang van een Europees webshop keurmerk

2735
0
0

Notitie, 18 december 2019: EMOTA stopt met bestaan vanaf 1 januari 2020. Alternatief voor het Europese keurmerk: ValuedShops.


Zoals jullie vast hebben gelezen is deze maand het Europese EMOTA keurmerk gelanceerd. Stichting WebwinkelKeur is de officiële vertegenwoordiger van het EMOTA keurmerk in Nederland. In deze blog leggen we graag uit wat jij hier als Nederlandse webwinkelier aan hebt.

De reden dat veel mensen een webwinkel beginnen is dat met een relatief lage investering een grote doelgroep bereikt kan worden. Niet langer ben je beperkt tot de regio of woonplaats waarin de meeste traditionele winkels hun publiek trekken, maar je kunt door het hele land verkopen.

De mogelijkheden houden echter niet op bij de landsgrenzen. Steeds meer webwinkels hebben ook internationale klanten, bijvoorbeeld uit België of Duitsland. Momenteel is de verzending wellicht wat duurder en zijn er wellicht andere beperkingen die verkoop in het buitenland wat moeilijker maken. Onze verwachting is echter dat deze steeds verder zullen verdwijnen. Zo is sinds vorig jaar een groot deel van de regelgeving in de Europese landen op elkaar afgestemd.

Steeds meer webwinkels verkopen over de grens, de barrières hiervoor worden ook steeds meer weggenomen door gelijke regels

Als webwinkelier krijg je steeds betere mogelijkheden om in de gehele EU je producten te verkopen. Klanten in Duitsland of Frankrijk kennen echter het WebwinkelKeur niet. Tevens is het voor hen moeilijker om hun gelijk te halen in een ander land. Vandaar dat het als internationale webwinkel belangrijk is om het vertrouwen van de lokale klant te winnen.

Hierbij komt EMOTA om de hoek kijken. Met nationale organisaties in alle landen is er een goede basis van bekendheid. Tevens hebben klanten meer zekerheid en kunnen ze ook eenvoudig in hun eigen taal geholpen worden door een nationale organisatie. Op deze manier wordt het risico voor de consument beperkt en kun jij als internationale webwinkel makkelijker spullen verkopen in het buitenland.

Dit is echter niet het enige voordeel. Zo kan de regelgeving per land nog wat verschillen. Door onze aansluiting bij Emota krijgen we toegang tot een netwerk van nationale organisaties. Op deze manier kunnen wij jou beter van dienst zijn en informeren.

Wellicht ben je nu nog niet toe aan een internationaal avontuur. Vandaar dat we het keurmerk ook optioneel beschikbaar stellen aan webwinkels die daarom vragen. We hopen hiermee echter de eerste voorbereidingen te hebben getroffen om jou ook in een Europese markt te ondersteunen. Interesse in het keurmerk? Lees er hier meer over.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur

 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *