Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Te weinig pakketbezorgers tijdens de drukste tijd van het jaar

Zoals reeds in eerder vermeld blogbericht, zijn november en december de drukste maanden binnen de e-Commerce. Het zijn de maanden met de feestdagen als sinterklaas en kerst, waar men volop cadeaus voor familie en vrienden online bestelt. Al deze pakketten zullen bij hun eindbestemming bezorgd moeten worden. Door de grote aantallen aan online bestellingen binnen een korte periode, kunnen de pakketdiensten de drukte niet aan.

Volgens Jelle van der Werd van het uitzendbureau Randstad zijn er momenteel maar liefst 4000 vacatures voor pakketbezorger. Pakketdiensten als PostNL, DHL en Coolblue kampen met het probleem dat ze de komende maanden te weinig postbezorgers in dienst hebben om alle pakketten te kunnen bezorgen. De huidige bezorgers kunnen de druk niet aan. Steden als Amsterdam, Utrecht en Eindhoven zijn het drukst tijdens deze maanden.

Oorzaken

De oorzaak van de vele pakketten en een te kort aan bezorgers is niet alleen te danken aan de pakketjes die gerelateerd zijn aan de feestdagen. Naast dat natuurlijk de e-Commerce een exponentiële groei heeft gekend, waardoor steeds vaker en meer online producten worden gekocht, is een baan als pakketbezorger niet bepaald ideaal te noemen. Zo bieden logistieke bedrijven meestal uitzendcontracten aan met lage loonschalen. Het is al jarenlang bekend dat de salarissen van de pakketbezorgers te laag zijn. Hierdoor is het niet bijster aantrekkelijk om op een vacature als pakketbezorger te reageren.

Maatregelen

De pakketdiensten willen niet met de gebakken peren zitten, waardoor ze voor de komende maanden maatregelen willen treffen. Zo geeft DHL aan dat zij 500 bezorgers willen binnenhalen met behulp van een wervingscampagne. Het online witgoedbedrijf Coolblue geeft aan op zoek te zijn naar 1000 bezorgers. Ten slotte probeert PostNL de te kort aan bezorgers aan te vullen door uitzendkrachten in te zetten en parttime medewerkers meer uren te laten draaien.

Aanbevelingen

Ook als webwinkel kun je maatregelen treffen. Hierbij is communicatie de sleutel. Zo kun je aangepaste levertijden hanteren op de website en de consument vooraf mededelen dat door de feestmaanden de bezorging gemiddeld wat langer kan duren. Communiceer dit wel helder! Uitspraken als: “Voor 22.00 uur besteld, morgen in huis!” kunnen tijdens deze maanden beter vermeden worden. Zo voorkom je teleurstellingen en weet de klant wat hij kan verwachten.

Tenslotte is het aanbieden van afhaalpunten ook een uitstekende oplossing. Dit wordt tevens streng aangeraden door de huidige pakketbezorgers. De pakketdiensten die deze punten aanbieden zijn: PostNL, DHL, UPS en DPD. Deze punten zijn bijvoorbeeld te vinden bij postkantoren als Primera, maar ook supermarkten als de Albert Heijn en de Jumbo. Voor meer informatie over het kunnen aanbieden van deze punten, verwijzen we je graag door naar de website van de betreffende pakketdienst.