Stoppen met je webwinkel: zeker weten?

Je bent een webwinkel gestart, maar het is nooit helemaal van de grond gekomen? Jammer! Je hebt waarschijnlijk lang getwijfeld om te stoppen of toch door te gaan. In deze blog willen we je toch een laatste checklist laten doorlopen om er zeker van te zijn dat je het echt geprobeerd hebt.

Hoe lang ben je al bezig?

We zien vaak dat webwinkeliers al na enkele maanden de handdoek in de ring gooien. Als ondernemer weet ik echter dat het minimaal 2 jaar kost om te kunnen bepalen of een bedrijf levensvatbaar is. Een bedrijf is namelijk als een sneeuwbal, het komt langzaam op gang, maar als het eenmaal rolt dan kan het snel gaan. Te snel opgeven is dan ook 1 van de valkuilen bij webwinkeliers.

Jetse Groen (CEO Thuisbezorgd): “Ik had verwacht na twee maanden op 200 bestellingen te zitten, maar het duurde zeker twee tot drie jaar voor we op dat niveau zaten.”…”Volgens mij is het een kwestie van gewoon stug volhouden en jarenlang heel hard werken.”

Bron: Memorymagazine

Zijn er voldoende bezoekers?

Bij veel webwinkels zijn te weinig bezoekers de voornaamste oorzaak om te stoppen. Je hebt echter minimaal een honderdtal bezoekers per dag nodig om te testen of er behoefte is aan jouw webwinkel. Heb jij wel echt je best gedaan om die bezoekers naar je webwinkel te lokken of verwachte je dat het vanzelf ging via Google en Facebook? Een webwinkel bouwen is namelijk pas het begin, na de bouw begint het echte werk.

Hoe die bezoekers dan wel komen? Daarvoor zul je jezelf moeten verdiepen in internet marketing en online adverteren. En dat kost vaak geld en veel tijd. Bezoekers komen immers niet zomaar aanlopen en iedereen wil op de eerste pagina van Google staan… Je zult aan de slag moeten om mensen te bereiken. Op internet zijn hiervoor veel bronnen van informatie te vinden zoals Webshop Heroes, nog beter is echter gewoon zelf doen en leren van je eigen fouten. Verdiep je eens goed in Google Adwords en krijg daarmee eerst voldoende bezoekers naar je webwinkel. Wellicht kost dit eerst geld, maar zo kun je in ieder geval wel testen of er behoefte is aan jouw bedrijf.

Leer van je eigen fouten

Heb je voldoende geïnvesteerd?

Adverteren kost geld. Voorraad kost geld. Leren kost geld. Software kost geld. Natuurlijk kun je veel kosten besparen door dingen zelf te doen, je ontkomt er echter niet aan om ook geld te investeren. De lasten komen voor de lusten. Ook een webwinkel vanuit huis zonder eigen voorraad kost daarbij geld. Verwacht niet direct winst te maken, maar investeer de eerste jaren vooral. Zo las ik onlangs een interview met Jitse Groen (ik kan de bron niet terugvinden) waarin hij aangaf de eerste jaren een bijbaan te hebben om zijn personeel te kunnen betalen. Heb je geen geld? Bekijk dan op welke manier je toch een startkapitaal bij elkaar kunt sparen.

Toch stoppen?

Heb je er lang genoeg over nagedacht en wil je toch stoppen met je webwinkel? Dat is helemaal niet erg, zolang je het maar weloverwogen doet en later geen spijt krijgt dat je te vroeg bent gestopt.

Klopt wel wat hier aangegeven staat, een webwinkel is lastig. Doorzetten en een buffer hebben is noodzakelijk kwaad. In zeer uitzonderlijke gevallen wilt het sneller gaan maar ga er vanuit dat je al 3/6 maanden nodig hebt om een 3 tot 5 bestellingen per dag te hebben. Ik heb dit zelf ook ervaren, 2 jaar geleden een webwinkel geopend.. een trage start maar geluk dat we er ook fysieke winkel bij geopend hebben. Nu 2 jaar later verwerken we 60/80 orders per dag enkel in de webwinkel, en is de winkel van 80m2 vervangen door ene van 520m2 en hebben we 300m2 webwinkel magazijn… vanuit hobby naar.. 🙂

Een heel mooi voorbeeld. Veel webwinkeliers vergeten inderdaad dat het bouwen van de webwinkel pas het begin is, terwijl veel starters denken dat bestellingen automatisch volgen. Een webwinkel bouwen is echter niet de moeilijkheid, maar je online onderscheiden en klanten binnen halen.