5 valkuilen voor webwinkels

Nog (te) veel webwinkels redden het niet om van hun webwinkel een succes te maken. Vaak vallen webwinkeliers in dezelfde valkuil. We lichten daarom de 5 grootste valkuilen voor startende webwinkels in dit blog uit.

Te snel opgeven

Veel webwinkeliers bouwen een webwinkel en verwachten vervolgens dat de klanten binnen stromen. In de praktijk is dat vrijwel nooit het geval. Een webwinkel opzetten kost tijd, pas na lancering begint het echte werk. Neem daarom minimaal 2 jaar om te bepalen of je webwinkel levensvatbaar is.

Te klein denken

Om levensvatbaar te zijn moet je een bepaalde omvang hebben in webwinkelland. Om te kunnen groeien is een bepaalde mindset belangrijk. Zo hoef je niet op elke bestelling winst te maken om winst te maken. Waar ik daarmee op doel is dat in sommige gevallen extra klantenservice geven meer geld kost dan de bestelling van deze klant, maar op de lange termijn meer kan opleveren. Een klant niet helemaal tevreden? Dan kan je hem tegemoet komen middels bijvoorbeeld een korting of een gratis product een oplossing zijn. Deze oplossing kost misschien meer geld dan deze klant heeft opgeleverd, maar op de lange termijn zul je op deze manier steeds meer tevreden klanten krijgen die terug komen.

Een ander voorbeeld zijn processen, je kunt bij drukte proberen alles zelf te blijven te doen (dat is goedkoper), maar op de lange termijn zorgt dit dat je niet verder kunt groeien. Probeer het grotere plaatje te zien, de lasten komen daarbij voor de lusten.

Gebrek aan (marketing)kennis

Bezoekers komen niet vanzelf naar je webwinkel. Je zult jouw klant moeten bereiken. Daar zijn tal van mogelijkheden voor waaronder Adwords, Facebook en zoekmachines. Al deze vormen van marketing vergen echter wat kennis om efficiënt in te zetten. Als starter kun je niet overal van op de hoogte zijn, investeer echter wel tijd om je kennis op deze gebieden te vergroten. Zoek online naar informatie (bijvoorbeeld via ons blog) en volg cursussen. Een online cursus volgen kan bijvoorbeeld gratis via WebshopHeroes.

Te slechte voorbereiding

Elke onderneming die je start vergt wat voorbereiding. Maak een plan van hoe je gaat starten, bereken welke kosten je tegen gaat komen en hoeveel je moet verkopen voor een bepaalde winst. Deze basiszaken worden nog te vaak vergeten. Verkoop je een product van 20,- en maak je daar 2 euro winst op na aftrekking van de kosten? Dan moet je op jaarbasis toch 18.000 verkopen hebben voor een modaal salaris. Met een simpele berekening kun je zo vroegtijdig inschatten welke verwachtingen haalbaar zijn.

Zorg voor een goede voorbereiding, zowel praktisch als financieel

Wat maakt jou uniek?

Elk bedrijf heeft iets wat haar uniek maakt. Bedenk wat jouw bedrijf uniek maakt. Ben je de honderdste verkoper van kinderkleding, dan moet je echt wat meer bieden dan goede klantenservice om de markt te veroveren. Heb je goed doordacht wat jou uniek maakt? Zorg er dan voor dat dit ook direct duidelijk is voor jouw klanten. Lees meer over USPs voor webwinkels.

Conclusie

Een groot deel van het succes ligt in een goede voorbereiding en een lange adem. Succes heb je niet in 1 dag en zonder de nodige kennis en voorbereiding gaat het helemaal moeilijk worden. Laat je niet uit het veld slaan als de klanten niet binnen stromen, maar vergroot je kennis en geef jouw webwinkel de tijd om succesvol te worden.

Super handig stukje! Het is alleen jammer dat tegenwoordig alles geld kost om traffic te genereren.

Helaas gaan de lasten voor de lusten. Belangrijk is dus dat je in je winstmodel rekening houdt met kosten voor marketing, met andere woorden, je marge moet hoog genoeg zijn om ook kosten te kunnen maken.

Beste Marcel,

Bij het stukje “Te snel opgeven” kan ik mezelf erg in vinden hoe ik vroeger dacht. Ik heb in het verleden vaak te snel opgegeven waardoor ik misschien heel veel goede dingen heb misgelopen. Soms verwachte ik teveel en wilde te snel succes, daarna gaf ik op en probeerde ik iets nieuws. Succes heeft inderdaad gewoon tijd nodig.

Ik heb 1 tip voor iedereen die net begint met een webshop of met iets anders:

Probeer het niet voor het geld te doen!
Het is erg belangrijk dat je iets verkoopt wat je zelf leuk vind en verstand van hebt. Hierdoor krijg je meer passie en ben je meer gedreven, dit heb ik zelf ondervonden. Ook kun je klanten beter te woord staan als je zelf ondersteuning kan bieden waar je veel van weet. In mijn geval PC & Console Games.

Als je dit voor elkaar kan krijgen dan komt de beloning (winst) vanzelf naar je toe.

“Never, never, never give up.”
― Winston Churchill

Mvg,