Veilig browsen badge: nu beschikbaar voor al onze leden

Een tijdje geleden introduceerden we de veilig browsen badge. We stelden nogal harde eisen om deze te verdienen. Inmiddels vinden we dat alle leden die aan bepaalde basiseisen voldoen recht hebben op een veilig browsen badge. Daarom is er nu ook een basic veilig browsen badge – en deze is voor iedereen beschikbaar! Wat je moet doen om deze te ontgrendelen, lees je in dit blog.

Waarom een basic veilig browsen badge?

Inmiddels zijn onze badges al een tijd in gebruik. Deze badges show je op jouw ledenpagina zodat jouw (potentiële) klanten kunnen zien waar jij als webwinkelier voor staat. Ook kun je deze zekerheden op jouw eigen webshop tonen via onze sidebar of widget. De badges bestaan zoals je vast weet uit twee niveaus: basic en super. Op die manier kun je stap voor stap de verschillende niveaus ontgrendelen.

De veilig browsen badge

De veilig browsen badge kon je tot nu toe alleen verdienen door bij een externe partij een security scan af te nemen. Je maakt dan gebruik van een doorlopende veiligheidscontrole – wat wij natuurlijk aanraden. Maar we zijn er ook van overtuigd dat je door middel van andere veiligheidscontroles, je webwinkel safe kunt houden – en daarmee een badge verdient.

De basic Veilig browsen badge

De basic veilig browsen badge

We runnen tegenwoordig standaard een SSL- en Malware-check. We controleren daarmee of jouw webwinkel een beveiligde verbinding heeft en of deze geen malware bevat.

De check is actief voor elk lid, waardoor wij de veiligheid van de webwinkel kunnen garanderen. Hierdoor kunnen wij met een gerust hart eindelijk de basic veilig browsen badge aanbieden. Dit is niet het hoogste niveau dat je kunt verdienen, maar is de absolute basis. Voor het hoogste niveau heb je nog steeds een uitgebreidere scan nodig, zoals die van onze partner TrustGuard.

Een standaard Malware- & SSL-check

Hoewel SSL bij de meeste websites tegenwoordig standaard aanwezig is, zijn er nog steeds veel webwinkels die ook bereikbaar zijn via de ouderwetse HTTP-verbinding. Dat is onveilig en biedt kwaadwillende alsnog de mogelijkheid om beveiliging te omzeilen. Vandaar dat onze SSL-check controleert of jouw webwinkel alleen bereikbaar is via SSL.

Controleren of jouw webwinkel voldoet? Vul dan http://www.jouwwebwinkel.nl in je browser in en controleer of je automatisch doorgestuurd wordt naar: https://www.jouwwebwinkel.nl. Natuurlijk moet daarbij je SSL-certificaat geldig zijn 😉 .

Ook blijft Malware nog altijd een gevaar waar je liever niet mee in aanraking komt. Dit soort software is ontwikkeld om onder andere ongezien gegevens te lekken en processen op bezoekende computers of servers te verstoren – en daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Het is daarom wel zo fijn dat er nu gedetecteerd kan worden of zoiets aanwezig is. Niet alleen voor jou, maar vooral ook voor je klanten.

We gebruiken voor de Malware-check momenteel Google Safebrowsing en Trendmicro als bron. Wellicht voegen we hier in de toekomst meer bronnen aan toe.

Kortom

We controleren vanaf vandaag al onze leden standaard op malware en SSL. Als je aan de eisen voldoet, krijg je automatisch de basic veilig browsen badge. Daar hoef je niks voor te doen. Diegene die al een veilig browsen super badge hadden zullen weinig verschil merken daar ze nog beter beschermd zijn.

Benieuwd of jouw webshop door de controle komt? Je vindt de badges terug in je dashboard onder Webwinkels > Naam webwinkel > Beheer je zekerheden > Veilig Browsen.