Voorkom hoge boetes voor je webwinkel

Boetes van 50.000 euro voor eenmanszakenHet zal je vast niet ontgaan zijn, na een megaboete van 500.000 euro voor een webwinkel die het niet al te nauw nam met de bedenktijd waren deze week weer 5 webwinkels aan de beurt. De webwinkels kregen samen 590.000 euro aan boetes aan de broek. Opvallend is dit keer dat de boetes niet beperkt blijven tot grote bedrijven, maar ook diverse eenmanszaken boetes van 50.000 euro en meer kregen.

Het gaat hierbij niet alleen om webwinkels waar grote hoeveelheden klachten over zijn. Ook een eenmanszaak welke de informatie op haar website niet geheel in orde had kreeg een boete van maar liefst 50.000 euro. Ook wij zijn geschrokken van deze hoge boetes.

Keurmerk voorkomt boetes

We hebben de besluiten van de ACM gelezen, hoewel we ze erg streng vinden komen we wel tot de conclusie dat deze webwinkels niet door onze keuring waren gekomen. Onze keuring helpt dus om zulke enorme boetes te voorkomen.

We denken dat hiermee het belang van een goed keurmerk opnieuw onderstreept wordt.

Nieuwe lessen

Wel trekken ook wij nieuwe lessen uit de besluiten van de ACM. Zo stelt de ACM dat de informatie rondom retour & bedenktijd op een aparte pagina moet staan die rechtstreeks benaderbaar is vanuit het menu. Dit was zowel voor ons als voor bekende juristen een nieuw gegeven. Wij zullen hier dan ook op gaan toezien.

We hebben inmiddels al contact gezocht met de ACM om met hen te bespreken op welke punten zij in de toekomst gaan toezien. Deze informatie zullen we hierna ook zo snel mogelijk met onze leden delen. Zo blijven ook deze op de hoogte van recente ontwikkeling waardoor problemen in de toekomst voorkomen kunnen worden.

Oneerlijke regels?

We horen van veel webwinkels dat ze de regels oneerlijk vinden. In veel gevallen zijn we het daarmee eens. Zo heeft een klant online veel meer rechten dan in een fysieke winkel. Dat is naar ons idee niet meer van deze tijd. Wij proberen het signaal van onze leden door te geven aan de politiek, maar het is niet waarschijnlijk dat de regels op korte termijn zullen veranderen. Ter meer daar deze regels Europees afgesproken.Wij raden je dus aan om wel aan de regels te voldoen en zullen onze leden daar dan ook streng op controleren.

Goed dat jullie streng controleren, maar betekent dit dat jullie ook een eventuele boete voor jullie rekening zullen nemen als onze shop door jullie keuring komt? Hoever reikt de garantie van jullie keurmerk in dit opzicht?

(ik doel niet op fraude en bewust misleiden)

gr,
Jeroen
webwinkel nog te openen

We geven helaas geen garantie om het niet kunnen krijgen van een boete. De kans op een boete neemt echter zeker af, we kunnen echter niet garanderen dat de ACM boetes uitdeelt voor regels waarop we niet controleren.