Skip to content

Blog

Algemene voorwaarden: Wat mag wel en wat niet?

algemene voorwaarden webshop

Algemene voorwaarden: Wat mag wel en wat niet?

4115
0
2

Algemene voorwaarden, iedereen heeft er wel eens mee te maken gehad. Deze blog is bedoeld voor webwinkels die op zoek zijn naar informatie over algemene voorwaarden en wat hierin verwerkt mag worden. Je mag niet zomaar alles in algemene voorwaarden zetten. Consumenten worden namelijk in hoge mate beschermd door wetgeving. Hieronder staan een aantal vragen en veelgemaakte fouten uitgewerkt en toegelicht.

 

Mag je in algemene voorwaarden zetten dat je binnen een dag na ontvangst moet controleren op gebreken en dat daarna niet meer herroepen mag worden?

Nee, iedereen die een product koopt heeft recht op een goed product. Dit heet ook wel de wettelijke garantie. Een product moet ten minste zo lang meegaan als de consument redelijkerwijs mag verwachten bij normaal gebruik. Indien het product binnen zes maanden defecten vertoont ligt de bewijslast bij het bedrijf, het bedrijf moet dan bijvoorbeeld bewijzen dat het product niet juist gebruikt is. Indien het product na zes maanden gebreken vertoont ligt de bewijslast bij de consument, hij moet dan bewijzen dat het product wel juist is gebruikt en dat hij de verwachting mocht hebben dat het product langer mee zou gaan.

Lees hier meer over de inspectieplicht van klanten >

 

Mag je in algemene voorwaarden zetten dat het product eigendom blijft van verkoper totdat er is betaald?

Absoluut! Dat heet een eigendomsvoorbehoud. In principe is betaling niet noodzakelijk voor eigendomsoverdracht, het is dus juist erg handig om in algemene voorwaarden vast te leggen dat deze pas plaatsvindt bij betaling.

 

Mag je in algemene voorwaarden zetten dat je extra kosten in rekening brengt als iemand te laat betaald?

Zeker, normaal gesproken zijn de richtlijnen hiervoor verschillend bij consumenten en bedrijven. Voor particulieren is er geen wettelijke betalingstermijn, maar bedrijven moeten facturen binnen 60 dagen betalen, tenzij ze anders hebben afgesproken in een contract. Je mag dus afspreken dat een factuur eerder moet worden betaald. Het enige waar je dan nog op moet letten is dat de termijn die je afspreekt wel redelijk moet zijn. Daarnaast mag je in je algemene voorwaarden zetten dat er kosten worden berekend als deze termijn verstreken is. Deze kosten moeten dan natuurlijk wel proportioneel zijn.

 

Mag je in algemene voorwaarden zetten dat je na de bestelling mag afzien van de levering, bijvoorbeeld bij het vermelden van een verkeerde prijs?

Dit heeft niet zo veel zin. In principe moet je altijd leveren indien een consument iets heeft gekocht, ook al staat er een verkeerde prijs vermeld. Dit is echter alleen van kracht als de consument er redelijkerwijs vanuit kon gaan dat het de juiste prijs is. Als je bijvoorbeeld een wasmachine die normaal €1000,00 kost aanbiedt voor €10,00 mag de consument verwachten dat deze prijs niet klopt.

Je kent misschien de zaak van Leen Bakker. Leen Bakker verkocht via haar webshop hoogslapers voor fractie van de normale prijs. Door een fout in de software van de website werd de veel te lage prijs weergegeven. In principe komt een overeenkomst tot stand door aanbod en aanvaarding, maar dan moet ook wil en verklaring ook overeenstemmen. De rechter heeft in deze zaak geoordeeld dat er door Leenbakker geen geldig aanbod is gedaan omdat de wil van Leenbakker ontbrak. Ook mocht de consument er niet gerechtvaardigd op vertrouwen dat de prijs klopte, omdat er soortgelijke hoogslapers voor rond de €400,00 verkocht werden. De koopovereenkomst was dan ook niet tot stand gekomen volgens de rechter. Er zijn dus veel omstandigheden die meewegen bij de vraag of de koopovereenkomst daadwerkelijk tot stand is gekomen bij het vermelden van de verkeerde prijs. Omdat er veel omstandigheden meewegen is het niet nodig om dit in de algemene voorwaarden te verwerken.

 

Mag je in algemene voorwaarden zetten dat aanbiedingen niet retour mogen worden gestuurd?

Nee, er bestaat altijd een termijn waarbinnen de consument het product retour mag sturen. Dit geldt niet voor wettelijke uitzonderingen, bijvoorbeeld producten die speciaal volgens de specificaties van de klant gemaakt zijn of bijvoorbeeld voor hygiënische producten waarvan de zegel verbroken is. Je mag niet zelf uitzonderingen verzinnen die niet in de wet zijn opgenomen. Als een consument een product koopt dat in de aanbieding is, mag hij dit altijd retour sturen, mits dit binnen de aangegeven termijn valt en niet onder een wettelijke uitzondering valt.

 

Moet ik via een checkbox akkoord op algemene voorwaarden vragen?

Dat is niet verplicht, wel moet je algemene voorwaarden eenvoudig beschikbaar stellen. We raden je dus wel aan om minimaal in de buurt van de bestelknop aan te geven dat de consument bij bestelling akkoord gaat met de algemene voorwaarden. Daarbij is het belangrijk dat de algemene voorwaarden ook eenvoudig opgeslagen kunnen worden voor latere kennisgeving, een pdf is daarvoor ideaal. Op die manier kan de consument de algemene voorwaarden eenvoudig lezen en opslaan voor later gebruik. Indien je de algemene voorwaarden niet of niet juist ter hand stelt zijn ze vernietigbaar.

 

Mag je algemene voorwaarden van toepassing verklaren in de voorwaarden zelf?

Algemene voorwaarden zijn van toepassing als deze op de juiste manier ter hand worden gesteld. Het is dus niet nodig om de algemene voorwaarden van toepassing te verklaren in de voorwaarden zelf.

 

Conclusie

Het is belangrijk om algemene voorwaarden op te stellen. Zo wordt je bedrijf beschermd en krijgt de consument meer duidelijkheid. Je mag niet zomaar alles in je algemene voorwaarden zetten. Om er zeker van te zijn dat je algemene voorwaarden niet onredelijk bezwarend zijn raden we je aan gebruik te maken van onze standaardvoorbeeld algemene voorwaarden voor webshops of je algemene voorwaarden in samenspraak met een jurist op te stellen. Zo weet je zeker dat je algemene voorwaarden ook standhouden wanneer je in een (juridisch) conflict verwikkeld raakt.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur

 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *