Skip to content

Blog

Afzender van uitnodigingen wijzigen

11258
0
0

Standaard worden uitnodigingen richting klanten verzonden met afzender het e-mailadres van WebwinkelKeur. Je kunt via ons dashboard eenvoudig de afzender van uitnodigingen richting jouw klanten wijzigen, volg daarvoor de volgende stappen:

Voordelen afzender instellen

Het voordeel van het versturen van uitnodigingen namens jouw eigen e-mailadres is tweeledig:

  1. E-mails belanden minder snel in de spam
  2. De respons op e-mails met jou als afzender is hoger (meer beoordelingen)

De reden hierachter is simpel. Allereerst versturen wij dagelijks erg veel e-mails met als afzender WebwinkelKeur. Dit zorgt er soms voor dat klanten op spam klikken en onze e-mails aanmerken als spam. E-mail filters leren hiervan en detecteren onze e-mails daardoor sneller als reclame. Door de e-mail te versturen namens jezelf als afzender is dit probleem veel kleiner. Klanten klikken niet snel op spam, omdat ze jouw webwinkel herkennen. Door deze herkenning is de bereidheid om een beoordeling achter te laten tevens groter. Hiermee vang je dus twee vliegen in één klap.

Afzender configureren

Om jouw e-mailadres als afzender te gebruiken van e-mails dien je 3 stappen te nemen. Belangrijk daarbij is dat je jouw DNS server juist configureert, we kunnen hier helaas geen support bij leveren. Dit is echt iets waar jouw eigen hosting partij je bij kan helpen, meer technische achtergrond informatie is te vinden via onze e-mail hosting provider. In de regel is dit helemaal niet moeilijk, maar enige kennis van DNS is wel aanbevolen. Fouten maken kan er namelijk toe leiden dat je webwinkel tijdelijk niet meer beschikbaar is.

  1. Login op dashboard.webwinkelkeur.nl
  2. Klik op Uitnodigingen en kies voor Instellingen
  3. Kies bij e-mail afzender voor “Verstuur de e-mail vanaf…” en klik op update
  4. Er verschijnen nu 3 instructiestappen die je moet doorlopen, namelijk E-mailadres bevestigen, SPF records instellen en DKIM records instellen
  5. Bevestig je e-mailadres door de e-mail die je krijgt door te sturen naar het adres dat op de instellingen pagina staat aangegeven, het heeft GEEN zin om zelf op de activatielink te klikken. Je hoeft dus NIET zelf een account bij Mandrill aan te maken.
  6. Stel de SPF records op je DNS server in zoals aangegeven
  7. Stel de DKIM records in zoals aangegeven
  8. Wacht 24 uur tot de vinkjes groen worden
Het instellen van jezelf als afzender is sinds vandaag mogelijk.
Het instellen van jezelf als afzender is via het dashboard mogelijk.

Bewerkingen kunnen 24 uur duren

Alles goed ingesteld? Wacht dan 24 uur, we detecteren binnen 1 dag automatisch of de instellingen juist zijn. Wanneer je 3 groene vinkjes ziet in jouw dashboard, dan worden de e-mails vanaf dat moment met jouw e-mailadres als afzender verzonden.

Binnen 24 uur worden de vinkjes bij de juiste configuratie groen
Binnen 24 uur worden de vinkjes bij de juiste configuratie groen

Veel voorkomende problemen

Vooral het instellen van de SPF en DKIM records is iets wat technische kennis vereist. Wij kunnen daarin niet volledig ondersteunen, vraag hierbij eerst je webhosting provider om hulp. Veel voorkomende problemen zijn o.a.:

  • Als je vaker dan 1 keer de instellingen pagina op ons dashboard hebt bezocht, dan kun je meerdere e-mails van Mandrill gekregen hebben om je e-mailadres te bevestigen. Zorg er daarbij voor dat je de meest recente e-mail doorstuurt naar het verify@ e-mailadres van webwinkelkeur. Deze e-mail moet onaangepast geforward worden.
  • Een domein kan maar 1 SPF record bevatten. Heb je al een SPF record dan zal de melding “This domain has an SPF record, but it doesn’t include Mandrill.” in je dashboard verschijnen. Het is dan zaak om je bestaande SPF record uit te breiden. Lees voor meer informatie bijvoorbeeld deze vraag op ons forum over “het samenvoegen van SPF records”.
  • Test je SPF record via deze tool.
  • Een DKIM record is een TXT record waarbij de naam is ingesteld als “mandrill._domainkey.jouwdomein.nl”, veel DNS software voegt .jouwdomein.nl automatisch toe aan de naam van het record. Werkt je DKIM niet, probeer dan eens “mandrill._domainkey” als naam in te stellen in plaats van “mandrill._domainkey.jouwdomein.nl”
  • Test je DKIM record via deze tool, gebruik “mandrill” als “Selector” en jouw eigen domeinnaam als “Domain name”
  • Lees goed de foutmeldingen in het WebwinkelKeur dashboard. Daar staat meestal aangegeven wat er niet goed gaat.
  • Lees bij aanhoudende problemen de Engelse documentatie van onze e-mail hosting provider

Ik wil een andere e-mailadres gebruiken dan staat aangegeven?

Momenteel kun je alleen het e-mailadres dat je hebt opgegeven onder je webwinkel gegevens gebruiken als afzender van e-mails. Een andere e-mailadres gebruiken is momenteel niet mogelijk.

Waarom moet ik zoveel stappen doorlopen?

We kunnen niet zomaar namens jou e-mails versturen. Zouden we dit toch doen, dan zouden de e-mails vrijwel direct in de spam belanden. Middels deze 3 stappen geef je als het ware onze server toestemming om e-mails namens jouw te versturen. Vandaar dat het valideren middels de 3 aangegeven stappen echt noodzakelijk is om jouw e-mailadres als afzender te gebruiken.

Zijn er ook nadelen verbonden aan het instellen van de afzender?

Ja, helaas vervalt hiermee de mogelijkheid om binnen Gmail de Schema Markup toe te passen. Je kunt voor gebruik van deze markup code echter zelf toestemming vragen aan Gmail, dat is echter wel een technisch complex proces waar wij zelf geen ondersteuning in kunnen bieden.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *