Hoe is het algemene beoordelingscijfer opgebouwd?

Het beoordelingscijfer is een cijfer dat gebaseerd is op de sterren die je krijgt van klanten die een beoordeling achterlaten. Dit cijfer wordt getoond in de sidebar, in onze widget en op jouw ledenprofiel.

Van alle gegevens die getoond worden is dit cijfer één van de belangrijksten, het zal in veel gevallen bijdragen aan de eerste indruk die een klant heeft van de webwinkel. We leggen graag uit hoe we dit cijfer berekenen.

Het beoordelingscijfer is opgebouwd vanuit een ‘likert schaal’, in dit geval bestaand uit 1 tot 5 sterren die zich als cijfer vertalen tot een 2 tot 10. Volgens die formule staat een score van 3 sterren gelijk aan een 6. Deze formule heeft als gevolg dat een score van 1 ster de webwinkelier een 2 oplevert en geen 1 of 0.

We berekenen jouw gemiddelde score door elke review even sterk te tellen en zo het gemiddelde te berekenen.

Externe bronnen

Je kunt op WebwinkelKeur ook de reviews van externe platformen weergeven. Deze reviews tellen even sterk mee in jouw gemiddelde. Heb je bijvoorbeeld 100 reviews bij WebwinkelKeur met gemiddeld een 9 en 100 reviews elders met gemiddeld een 8, dan is jouw gemiddelde score een 8.5.

Ook de score uit externe review platformen telt mee voor jouw gemiddelde
Ook de score uit externe review platformen telt mee voor jouw gemiddelde

Effect van nieuwe review op mijn score: een rekenvoorbeeld

We krijgen wel eens de vraag hoe het komt dat één negatieve review de score wel naar beneden doet veranderen, maar 1 positieve review de score niet direct naar boven veranderd. Dit komt meestal doordat je score al heel hoog is. Die positieve review ligt daardoor veel dichter bij het gemiddelde dan een negatieve review.

Om dit te illustreren aan de hand van een voorbeeld. Stel je staat nu gemiddeld een 9.7 en hebt 90 reviews. Je krijgt er een 5 sterren review bij. Je nieuwe score kun je dan berekenen door de volgende formule:

((9.7*90)+10)/91= 9.703

Je score blijft dus een 9.7 gemiddeld. Stel je krijgt geen 5 sterren review, maar een 1 ster. Dan kun je jouw nieuwe gemiddelde zo berekenen:

((9.7*90)+2)/91=9.615

Je score veranderd nu dus naar een 9.6. Die 1 ster wijkt immers veel meer af van jouw hoge gemiddelde.

Hi Annelotte,
Je kunt hier het beste dit rekenvoorbeeld voor gebruiken en je eigen score hiervoor gebruiken om te zien hoeveel 5 sterren reviews je nodig hebt voor een betere score:

((9.7*90)+10)/91= 9.703

bedankt voor de reactie! Maar stel ik wil van mijn cijfer nu ( 8.9 ) een 9.1 maken! Hoe weet ik dan hoeveel reviews van 5 sterren ik nog moet ontvangen ? Zijn dat er 50? of 100? Hoe kan ik dit berekenen! Hoor het graag!

Dat is een goede vraag, je kunt hiervoor de zelfde formule gebruiken. Op dit moment sta je een 8.9 met 895 reviews, om een 9.1 te scoren heb je nog 200 5-sterrenreviews nodig. De formule luidt als volgt:
((8.9*895)+ 2000)/1095= 9.1.