Skip to content

Blog

Hoe is het algemene beoordelingscijfer opgebouwd?

Hoe is het algemene beoordelingscijfer opgebouwd?

Het algemene beoordelingscijfer is een cijfer dat gebaseerd is op de sterren die je krijgt van klanten die een beoordeling achterlaten. Dit cijfer wordt getoond in de sidebar, in onze widget en op jouw ledenprofiel.

Van alle gegevens die getoond worden is dit cijfer één van de belangrijksten, het zal in veel gevallen bijdragen aan de eerste indruk die een klant heeft van de webwinkel. We leggen graag uit hoe we dit cijfer berekenen.

Het algemene beoordelingscijfer is opgebouwd vanuit een ‘likert schaal’, in dit geval bestaand uit 1 tot 5 sterren die zich als cijfer vertalen tot een 2 tot 10. Volgens die formule staat een score van 3 sterren gelijk aan een 6. Deze formule heeft als gevolg dat een score van 1 ster de webwinkelier een 2 oplevert en geen 1 of 0.

We berekenen jouw gemiddelde score door elke review even sterk te tellen en zo het gemiddelde te berekenen.

Externe bronnen

Je kunt op WebwinkelKeur ook de reviews van externe platformen weergeven. Deze reviews tellen even sterk mee in jouw gemiddelde. Heb je bijvoorbeeld 100 reviews bij WebwinkelKeur met gemiddeld een 9 en 100 reviews elders met gemiddeld een 8, dan is jouw gemiddelde score een 8.5.

Ook de score uit externe review platformen telt mee voor jouw gemiddelde
Ook de score uit externe review platformen telt mee voor jouw gemiddelde

Subcriteria

Daarnaast bestaan er ook subcriteria, deze worden ook beoordeeld door de klant, de score van de subcriteria heeft echter geen effect op het algemene beoordelingscijfer. Daar in het algemene beoordelingscijfer andere variabelen meegenomen kunnen worden en een lid van WebwinkelKeur zelf deze subcriteria kan instellen en bepalen of dit er geen, één, twee, drie of vier zijn. Subcriteria zijn dus enkel bedoeld om jou als ondernemer te laten zien op welke onderdelen je jouw bedrijf nog kunt verbeteren.

Elk onderdeel van de score is door de klant zelf in te vullen, zo hoeft een klant niet voor alles een cijfer te geven wanneer hij/zij van mening is dat een subcriteria bijvoorbeeld niet relevant is.

Het algemene beoordelingscijfer staat dus los van de subcriteria.

Effect van nieuwe review op mijn score: een rekenvoorbeeld

We krijgen wel eens de vraag hoe het komt dat één negatieve review de score wel naar beneden doet veranderen, maar 1 positieve review de score niet direct naar boven veranderd. Dit komt meestal doordat je score al heel hoog is. Die positieve review ligt daardoor veel dichter bij het gemiddelde dan een negatieve review.

Om dit te illustreren aan de hand van een voorbeeld. Stel je staat nu gemiddeld een 9.7 en hebt 90 reviews. Je krijgt er een 5 sterren review bij. Je nieuwe score kun je dan berekenen door de volgende formule:

((9.7*90)+10)/91= 9.703

Je score blijft dus een 9.7 gemiddeld. Stel je krijgt geen 5 sterren review, maar een 1 ster. Dan kun je jouw nieuwe gemiddelde zo berekenen:

((9.7*90)+2)/91=9.615

Je score veranderd nu dus naar een 9.6. Die 1 ster wijkt immers veel meer af van jouw hoge gemiddelde.

Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem dan vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur:

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *