Review Rich Snippets: Alles wat je moet weten

review rich snippets google

Rich snippets zijn belangrijk voor je webwinkel. Het is dan ook niet gek dat we bij WebwinkelKeur veel vragen krijgen over dit onderwerp. Naar aanleiding van de vele vragen heb ik dit artikel geschreven van alles wat jij als webwinkelier zou moeten weten over rich snippets met review rich snippets in het bijzonder!

Wat zijn rich snippets?

Back to the basics: wat zijn rich snippets ook alweer? Rich snippets zijn zoekresultaten die zijn verrijkt met (visuele) informatie. Een voorbeeld hiervan zijn de sterren die soms in Google verschijnen bij de onbetaalde zoekresultaten (niet te verwarren met sterren bij de Google Advertenties).

Sterren in Google zijn alleen niet de enige vorm van rich snippets. Andere voorbeelden zijn: een recept met een afbeelding en gegevens als bereidingsduur en calorieën. Een ander voorbeeld meer gericht op webshops, is de weergave van een product met gegevens als prijs en voorraad in de organische zoekresultaten van Google.

Rich Snippet van een recept in Google
Rich Snippet van een recept in Google

Rich snippets bemachtigen met structured data (schema.org)

Hoe bemachtig je deze rich snippets voor jouw webshop? Deze opvallende weergaven in Google krijg je door jouw website te voorzien van gestructureerde data. Dit zijn stukjes code die zoekmachine’s, als Google, de inhoud van je pagina helpen begrijpen. Met een code op jouw productpagina geef je bijvoorbeeld aan dat er een product op die pagina staat, wat de naam van het product is, wat de voorraad van het product is, wat de prijs is, et cetera. Deze informatie is ook gewoon voor de bezoeker te vinden, maar door een extra code toe te voegen maak je deze informatie ook voor zoekmachines begrijpelijk.

Hoe deze code eruit moet zien is afgesproken. De standaard hiervoor is schema.org. Daar vind je ook alle informatie over de verschillende beschikbare codes.

Ik zou je aanraden om je webshop minimaal te voorzien van gestructureerde data op de productpagina’s. In dit blogbericht gaan we hier niet dieper op in, maar focussen we ons op het gestructureerd weergeven van reviewinformatie.

Product informatie weergegeven in Google
Productinformatie weergegeven in Google

Gestructureerd weergeven van reviews met aggregrateRating

Een populaire toepassing van gestructureerde data is de aggregrateRating. Hiermee is het mogelijk om een gemiddelde beoordeling van verzamelde reviews inzichtelijk te maken voor Google. Dit kan leiden tot de fel begeerde gele sterren in Google ★★★★★!

Wanneer worden sterren in Google weergegeven?

Gele sterren in Google, wie wil dat nu niet? Dat dachten veel mensen. We zagen dan ook massaal dat websites de aggregrateRating informatie aan alle pagina’s van hun website toevoegden. Al eerder beschreef ik dat dit niet is hoe Google de tag bedoeld heeft.

Begin dit jaar is Google daarom met een beleidswijziging gekomen. Je krijgt niet langer gele sterren in Google wanneer de reviewinformatie die je toont over jezelf gaat. Of met andere woorden; reviews die over jou als bedrijf gaan op je eigen website, zorgen niet langer voor gele sterren bij je eigen zoekresultaten. Een domper voor veel webwinkeleigenaren!

Hoe krijg je dan wél de gele sterren? De gele rich snippets sterren krijg je wanneer de getoonde reviews over het onderwerp van die pagina gaan. Bijvoorbeeld reviews die gaan over een product die op de productpagina staan. Of beoordelingen die gaan over een recept dat op die pagina staat.

Zo heeft WebwinkelKeur voor elk aangesloten lid een profielpagina. Deze pagina gaat over een specifiek bedrijf en wordt ook in Google weergegeven met sterren. Gezien deze reviews op de website van WebwinkelKeur niet over WebwinkelKeur zelf gaan, maar over een ander bedrijf, leveren deze pagina’s wél sterren op in Google.

Jouw WebwinkelKeur profiel wordt in Google weergegeven met sterren
Jouw WebwinkelKeurprofiel wordt in Google weergegeven met sterren

Rich snippets via de WebwinkelKeur sidebar

Middels de sidebar van WebwinkelKeur is het mogelijk om jouw reviewscore gestructureerd aan zoekmachines weer te geven. Het voordeel hiervan is dat de code altijd automatisch up-to-date is en dat je niet zelf aan de slag hoeft met codes.

Na installatie van de sidebar activeer je met een paar klikken de rich snippet functie. Zoals hierboven te lezen is, levert het weergeven van reviewinformatie over jezelf op je eigen website niet langer gele sterren op in Google. Toch kan het nooit kwaad om deze informatie op een begrijpelijke manier aan zoekmachine’s als Google aan te bieden. Deze informatie kan namelijk op andere manieren door Google gebruikt worden.

Meldingen in Google Search Console

Het kan voorkomen dat de codes onjuist zijn die je op jouw webwinkel hebt geplaatst. Om je daar pro-actief op te wijzen heeft Google sinds kort haar Search Console uitgebreid met foutmeldingen rondom Reviewfragmenten. Dit leidt nog wel eens tot een foutmelding per e-mail. Het onderwerp van deze e-mail is meestal “Er zijn problemen gevonden met de markeringen van je reviewfragment”.

Een e-mail van Google Search Console over problemen met reviewfragement
Een e-mail van Google Search Console over problemen met reviewfragement

Om te achterhalen wat er precies mis gaat moet je doorklikken naar Google Webmaster Tools om precies te achterhalen wat er mis gaat. Stapsgewijs:

1. Login bij Google Search Console (voorheen webmaster tools).
  2. Klik links op “Reviewfragmenten”.
  3. Onder het kopje “details” staan vervolgens de precieze foutcodes.

Veel voorkomende foutcodes en problemen

Het kan lastig zijn om de foutcodes die getoond worden door Google Search Console direct te begrijpen. Ook de uitleg van Google zelf bij foutcodes biedt vaak niet direct veel duidelijkheid. Vandaar dat we een 2 veelvoorkomende problemen hieronder uitlichten.

1. Gebruik van oude data-vocabulary codes

Combinatie van deze 2 foutcodes in Search Console:
1. Ongeldig objecttype voor veld “itemReviewed”.
2. Naam van gereviewed item ontbreekt.

In veel gevallen zien wij dat deze foutmelding veroorzaakt wordt doordat er nog een oude “Data-vocabulary” code wordt gebruikt. Deze wordt vanaf 6 april 2020 officieel niet meer ondersteund door Google. Wanneer de foutmelding wordt veroorzaakt door zo’n oude code die je ooit van ons hebt gekregen, dan raden wij aan om deze code te verwijderen en gebruik te maken van de rich snippet via de WebwinkelKeur sidebar optie.

2. Review heeft meerdere samengestelde beoordelingen

De foutcode “Review heeft meerdere samengestelde beoordelingen” wijst er meestal op dat op één pagina meerdere malen een “aggregrateRating” tag staat. De oplossing is het teveel aan tags verwijderen. Bij WebwinkelKeur kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je plaatsing van deze tag via onze sidebar hebt geactiveerd, maar de code ook al handmatig hebt geplaatst. We raden je dan aan om de handmatige plaatsing te verwijderen en enkel de code door de sidebar te laten plaatsen.

Testen of het probleem is opgelost

Na het oplossen van het probleem kun je testen of de fout daarmee is verholpen.

De pagina code bevat geen problemen (meer)
De pagina code bevat geen problemen (meer).

Is de fout inderdaad verholpen dan kun je Google Search Console vragen om de oplossing te valideren. Dit kan door in de Search Console op de specifieke foutcode te klikken en in het volgende scherm te kiezen voor “Oplossing Valideren”.

Los de fout op en valideer de oplossing
Los de fout op en valideer de oplossing.

Uitleg WebwinkelKeur rich snippet code voor developers

Voor de techneuten onder ons! Na activatie van de rich snippet functie maakt de WebwinkelKeur sidebar een LocalBusiness object aan, deze bevat bedrijfsinformatie waaronder je bedrijfsnaam, adresgegevens en telefoonnummer (zoals bekend bij WebwinkelKeur). Daarnaast bevat dit object een aggregrateRating met daarin je reviewinformatie waaronder gemiddelde reviewscore en het aantal reviews.

De sidebar plaatst automatisch een LocalBusiness informatie en een AggregrateRating

Nu kan het voorkomen dat je eigen webshop software ook al gestructureerd LocalBusiness informatie toont in jouw paginacode. Dit kan bijvoorbeeld nuttig zijn om Google te laten weten wat je Facebookpagina is of andere informatie inzichtelijk te maken die we bij WebwinkelKeur niet paraat hebben. Je kunt dan twee LocalBusiness tags samenvoegen door ze dezelfde waarde te geven voor het veld @id. Dit veld vullen wij bij WebwinkelKeur met de url van je webwinkel. Wanneer je binnen jouw webshop software dezelfde @id meegeeft, dan weet Google dat de informatie beide over jouw bedrijf gaat.

Rich Snippet code testen

Je kunt testen om te kijken of jouw webshop in aanmerking komt voor rich snippets! We hebben hiervoor een uitgebreide uitleg geschreven.