Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Rich snippet code testen

Veel leden kiezen ervoor om rich snippet code toe te voegen aan hun webwinkel, bijvoorbeeld voor het tonen van sterren in de Google zoekresultaten. Hoe kun je testen of deze code juist geplaatst is?

Test de juiste plaatsing van de Rich Snippet code

Om de juiste werking te testen kun je gebruik maken van de Structured Data Testing Tool van Google.

1. Vul daar linksboven de url in van de pagina die je wilt testen (bijvoorbeeld www.webwinkel.nl).
2. Klik op Ophalen en valideren (rode button)
3. Bekijk aan de rechterzijde de resultaten. De sterren in Google worden geplaatst met een “review Aggregate tag”, deze moet daarom ook links vermeld staan met daarachter een vinkje met de tekst “Alles in orde”.

In dit voorbeeld is de review Aggregate tag goed geplaatst. De organization tag bevat echter nog fouten.

In dit voorbeeld is de review Aggregate tag goed geplaatst. De organization tag bevat echter nog fouten.

Juiste plaatsing rich snippet code geen garantie Rich Snippet sterren

Door plaatsing van deze code kan Google sterren gaan weergeven bij jouw zoekresultaten, dat is echter geen gegeven, Google bepaalt zelf of ze deze sterren relevant vinden bij een bepaalde zoekopdracht.

  • Google moet de code eerste indexeren, dit kan enkele dagen tot weken duren
  • Google bepaalt zelf bij welke zoekopdrachten wel en bij welk geen sterren worden weergegeven

Over het algemeen geeft Google eerder sterren weer bij een specifieke zoekopdracht (bruine 2-persoons goedkope bank) dan bij een algemene zoekterm (bank).