Voldoen de webshops van politieke partijen wel aan de regels?

voldoen Nederlandse politieke partijen wel aan de wetgeving betreft webshop

Iedere webwinkelier krijgt ermee te maken: wetten en regels. Overal heeft Den Haag wel een beleid voor opgesteld. Maar hebben de webshops van de politieke partijen hun zaken zelf wel op orde? In het kader van de Proviciale Statenverkiezingen namen wij de proef op de som.

Twee jaar geleden nam WebwinkelKeur de webshops van de partijen al eens onder de loep. Wat bleek? Er mankeerde aan iedere site wel iets. Zo vermeldde ChristenUnie de extra kosten niet, ontbrak bij de VVD informatie over het herroepingsrecht en stond in de algemene voorwaarden van de Partij voor de Dieren verouderde wetgeving. Ai.

Tijd voor de test!

Doet de politiek het dit jaar beter? Tijd om het uit te vinden. Van de dertien landelijke partijen beschikken er tien over een webshop. Dit zijn CDA (Christen-Democratisch Appél), CU (ChristenUnie), D66 (Democraten ’66), FvD (Forum voor Democratie), GL (GroenLinks ), PvdA (Partij van de Arbeid), PvdD (Partij voor de Dieren), SGP (Staatkundig Gereformeerde Partij), SP (Socialistische Partij) en VVD (Volkspartij voor Vrijheid en Democratie). 50Plus, DENK en PVV (Partij voor de Vrijheid) hebben geen webwinkel en doen dus (helaas) niet mee aan de test.

CDA CU D66 FvD GL PvdA PvdD SGP SP VVD
Algemene Voorwaarden x
Privacy policy x x x x x
Herroepingsrecht x
Klachteninformatie x
SSL-certificaat x x x x x x x x x x
Contactgegevens x x x
Duidelijke prijzen x x x x x x x x x x

Geen enkele onderzochte webshop geeft aan dat zij enkel aan B2B-verkoop doen, daarom kijken wij naar de regels voor B2C-verkoop. Onze keuring is gebaseerd op stap 1 t/m 5 van de checklist van de ACM. Dit is ook onze leidraad bij het keuren van reguliere webshops. Na een kritische blik ontdekte wij het volgende:

Wat gaat er goed?

Positief is dat alle gecontroleerde webshop beschikken over een SSL-certificaat. Je kan er dus zeker van zijn dat je gegevens via een beveiligde verbinding worden verzonden. Ook de prijzen worden duidelijk gecommuniceerd. Bij onze bestellingen kwamen er dit keer geen verborgen kosten bij. Bij de vorige test was dit bij ChristenUnie nog wel het geval. De webshop van de PvdD komt, net als twee jaar geleden, als beste uit de bus. Alle informatie is op de website te vinden. Ook een applausje waard: zij zijn de enige partij die een webwinkelkeurmerk hebben. Helaas niet bij WebwinkelKeur, dus er is zeker nog ruimte voor verbetering ;).

Wat gaat er mis?

Helaas: ook deze keer zou geen enkele webshop, ook die van de Partij voor de Dieren niet, door onze echte keuring komen. Zo ontbreken bij iedere webshop, behalve bij de PvdD, de algemene voorwaarden, de klachteninformatie en informatie over het herroepingsrecht. Ook vermelden een aantal partijen geen contactgegevens en is de privacy policy bij meerdere webwinkels nergens te bekennen. Opvallend: D66 beschikt wel over een privacy policy, maar de link leidt naar een andere site van dezelfde beheerder.

Kortom, er is flink wat ruimte voor verbetering. Wij zijn de politieke partijen en jou natuurlijk graag van dienst om de zaken netjes op orde te krijgen. Wil jij ervoor zorgen dat de partijen nog iets van jouw webshop kunnen leren? Meld je dan snel aan bij WebwinkelKeur of neem contact met ons op voor meer informatie.

voldoen Nederlandse politieke partijen wel aan de wetgeving betreft webshop