En voldoet de politiek zelf wel aan de wet?

Regelmatig krijgen we van onze leden te horen dat ze alle regels en plichten wat ver vinden gaan. Dat is begrijpelijk, al helemaal als je er achter komt dat de webwinkels van de politieke partijen (die de wet uiteindelijk vormen) zelf niet voldoen aan de regels en plichten. De spreekwoord ‘goed voorbeeld doet goed volgen’ gaat nog niet helemaal op dit gebied op.

Tweede kamer verkiezingen

Vorige week waren de tweede kamer verkiezingen en dan is het altijd goed om de balans op te maken. Zoals de laatste jaren de vuistregel lijkt te zijn is de VVD de grootste partij geworden. Van een dergelijke partij zouden we verwachten dat ze een goed voorbeeld willen neerzetten. Laten we eens kijken of dat ook gebeurd.

Het herroepingsrecht

Wanneer we de webwinkel bekijken van de VVD dan komen we al gauw enkele fouten tegen. Zo zou ik een spandoek a 65,- kunnen kopen op de webwinkel van deze politieke partij. Omdat ik geen bedrijfsnaam hoef op te geven telt hierbij de consumentenwetgeving, c.q. mocht ik bij levering niet tevreden zijn over deze spandoek dan kan ik aanspraak maken op het herroepingsrecht. Het herroepingsrecht schrijft voor dat ik 14 dagen heb voor het aanmelden van het retourneren waarna ik na het aanmelden nogmaals een periode van 14 dagen heb voor het aanmelden van het retourneren.

De webwinkel van de VVD

Het ACM heeft voor het niet goed informeren omtrent deze wetgeving enkele webwinkels reeds hoge boetes gegeven. Wat blijkt echter als we de webwinkel van de VVD onder de loep nemen? Er is geen informatie omtrent het herroepingsrecht aanwezig. We missen niet alleen een aparte pagina met daarop de retourinformatie, zelfs de algemene voorwaarden ontbreken volledig bij de webwinkel. Is dit dan anders bij andere webwinkels van politieke partijen? Nee, volgens ICTrecht wordt er enkel op de webwinkels van D66 en de Partij van de Dieren geïnformeerd omtrent het herroepingsrecht. En ook deze webwinkels voldoen niet, als we de algemene voorwaarden van de partij van de dieren bekijken dan lezen we bijvoorbeeld het volgende:

1. Partij voor de Dieren doet er alles aan om u een perfect product te leveren. Bent u desondanks niet tevreden met uw bestelling, dan kunt u deze artikelen binnen 7 werkdagen na ontvangst van de bestelling retourneren.

De periode van 7 dagen is echter al zeer verouderde wetgeving. Al reeds sinds 13 juni 2014 telt de periode van 14 dagen voor het aanmelden van het retourneren waarna consumenten na het aanmelden nogmaals een periode van 14 dagen hebben voor het daadwerkelijk retourneren. Als we verder lezen dan komen we ook andere fouten tegen, zo wordt er vermeld dat de politieke partij bij het retourneren van artikelen binnen 30 dagen het betaalde bedrag terugbetaald (waar een maximale wettelijke periode van 14 dagen voor staat) en worden er bijzondere eisen gesteld aan het retourneren (zo zou de consument een bestelling niet mogen retourneren wanneer deze de gebruiksinstructies niet gelezen zou hebben).

Prijs en aanbod

Bij het vermelden van de productprijzen wordt wettelijk voorgeschreven dat er aangegeven moet worden of de prijzen inclusief of exclusief BTW zijn (3:15d lid 2 BW).  Daarnaast wordt er aangegeven dat het duidelijk gemaakt worden wanneer er verzend-en-administratiekosten worden berekend, en als dat zo is hoeveel deze kosten bedragen.

Wanneer we de webwinkels screenen dan komen we er achter dat de meeste webwinkels dit niet doen. Bij de Christen Unie nemen ze het bijvoorbeeld niet zo nauw met het vermelden van extra kosten, bij het afrekenen blijkt dat er € 0,75 aan administratie en ongespecificeerde verzendkosten wordt berekend.

Bij Groenlinks zien we wel keurig een vermelding inclusief BTW op de productpagina terug, maar helaas word je ook hier niet vooraf geïnformeerd omtrent de eventuele verzendkosten (a € 2.07). Ook is het hier bijvoorbeeld enkel mogelijk om te betalen met iDeal, terwijl het verplicht is om een achteraf betaaloptie aan te bieden aan de consument. Dit laatste doen trouwens de meeste politieke partijen niet juist. Bij de ChristenUnie zien we nog wel de mogelijkheid om te betalen via een machtiging, maar het is onduidelijk of deze machtiging voor of na de levering van de bestelling plaats vind.

Conclusie

We kunnen elke webwinkel volledig gaan screenen maar de boodschap lijkt me hierbij al duidelijk; aan de webwinkel van iedere politieke partij mankeert wel iets. En daar mag best met een afwijzend vingertje naar gewezen worden. Al helemaal omdat ook uit vorig onderzoek van ICTrecht bleek dat de webwinkels van de politieke partijen niet voldeden aan de eCommerce wetgeving en ook de overheid zelf de wet niet lijkt te kennen. Er is qua dat betreft niet veel veranderd.

We adviseren iedere politieke partij dan ook om eens goed de webwinkel te laten screenen. Dat kan bijvoorbeeld door lid te worden van Stichting WebwinkelKeur ;). Aanmelden kan eenvoudig via onze aanmeldpagina.

Ja ja de overheid hè. Zelf iedereen belasten met flauwekul regeltjes en je er zelf niet aan houden. Waar blijven nou de boetes? Overheid ga bij jezelf te rade en verminder de bureaucratie nou eens.