De verschillende soorten reviewsterren in Google

De verschillende soorten reviewsterren in Google

Vijfhonderd miljard sterren in het melkwegstelsel, maar soms lijkt het dat Google meer sterren weergeeft. Hoewel al deze sterren in Google qua vormgeving erg op elkaar lijken, is de werking van van elke ster compleet anders. In dit blogbericht wil ik je een overzichtelijke samenvatting geven van alle mogelijke reviewsterren in Google. Natuurlijk kun je deze sterren met WebwinkelKeur verzamelen!

Sterren in de organische (onbetaalde) zoekresultaten

De meest populaire sterren zijn de sterren in de onbetaalde Google zoekresultaten. Deze kon je eerder voor je gehele website verdienen met site reviews, tegenwoordig krijg je deze vooral nog voor je productpagina’s met eigen product reviews.

De werking is eigenlijk eenvoudig. Je toont (product) reviews op je website en maakt deze met de juiste gestructureerde Schema.org code op, zodat Google snapt dat het om (product) reviews gaat. De meeste webshopsoftwares, waaronder WooCommerce, doen dit automatisch. Wat jij dus nog moet doen is product reviews verzamelen voor jouw producten.

Doe je dit en indexeert Google deze informatie? Dan zie je informatie over je producten rechtstreeks terug in Google. Het gaat dan om zaken als prijs & voorraad, maar de meest opvallende zijn natuurlijk de felbegeerde gele sterren bij jouw zoekresultaat. Hierdoor valt jouw webshop extra op en trek je meer bezoekers.

google sterren organische zoekresultaten
Voorbeeld sterren in organische zoekresultaten van Google

Waar zie ik ze?

• Binnen de (onbetaalde) zoekresultaten voor je productpagina.

Hoe krijg ik ze?

• Verzamel product reviews.
  • Toon ze met rich-snippet code op je productpagina.

Ze werken niet?

• Test met de rich snippet test tool of de productreviews zichtbaar zijn voor Google.

Sterren in Google Ads met tekstadvertenties

Deze sterren zien er bijna hetzelfde uit, de sterren in Google Ads zijn echter heel wat anders dan de sterren in de onbetaalde zoekresultaten.

Voor sterren in de Google Ads moet je reviews verzamelen via een Google Review partner. Die reviewpartner stuurt jouw reviews naar Google waardoor jij kans maakt op de sterren in de Google Ads. Deze Google sterren worden de “Google Seller Rating” genoemd.

Bij WebwinkelKeur kun je deze dienst optioneel activeren. Hierbij is de belangrijkste voorwaarde dat je minstens 100 unieke reviews mét beschrijving per jaar moet verzamelen in het land waar je de reviewsterren wilt weergeven.

Voldoe je aan alle voorwaarden en werkt alles in technisch opzicht? Dan betekent dit helaas nog niet dat Google bij elke advertentie deze sterren weergeeft! Google wil niet dat de zoekresultaten een kermis van sterren worden en geeft de sterren dus maar beperkt weer. Je kunt zelf alleen de sterren mogelijk maken, Google bepaalt vervolgens grotendeels of en wanneer de sterren gebruikt worden.

Naast weergave van deze sterren bij de tekstadvertenties toont Google de reviewinformatie uit deze bron ook bij de detailinformatie in Google shopping. Het gaat dan om de vergelijking van prijzen wanneer meerdere webwinkels hetzelfde product aanbieden.

betaalde zoekresultaten google
Voorbeeld sterren in betaalde zoekresultaten van Google

Waar zie ik ze?

• Bij je tekstadvertenties in Google.
Bij de verkoperinformatie in Google Shopping
Voorbeeld verkoperinformatie in Google Shopping

Hoe krijg ik ze?

• Werk samen met een Google partner en activeer de Google Seller Rating.
  • Voldoe aan alle gestelde eisen (minimaal 100 reviews met beschrijving per jaar).

Ze werken niet?

• Test via deze url (NB: vervang webwinkelkeur.nl met je eigen domein) of login binnen je dashboard en ga naar Promotie > Google Seller Rating.
  • Wel resultaat met bovenstaande url, maar niet zichtbaar in de zoekresultaten? Google toont (lang) niet altijd de sterren, je sterren werken (technisch) zonder problemen!

Sterren in de Google Shopping (Advertenties)

Steeds vaker worden in Google zoekresultaten producten weergegeven in plaats van tekstadvertenties. Deze producten worden meestal opvallend bovenaan de zoekresultaten weergegeven.

Wanneer jij met je producten adverteert in Google Shopping en bij jouw producten sterren wilt tonen, dan moet je allereerst product reviews verzamelen. Product reviews gaan specifiek over het getoonde product, niet over jou als dienstverlener.

Vervolgens moet je jouw verzamelde reviews exporteren naar Google middels een feed. Het product review systeem van WebwinkelKeur biedt hiervoor een kant-en-klare oplossing!

Sterren in de Google Shopping
Voorbeeld product sterren in Google Shopping

Waar zie ik ze?

• Als sterren bij je product in Google Shopping en Google Shopping Ads.
product review Google Shopping
Voorbeeld product review in Google Shopping op een product detailpagina

Ze werken niet?

• Hebben je producten een uniek identificatienummer (GTIN / EAN) ingesteld?

Sterren in de Google Business zoekresultaten

Last but not least kun je jouw reviewscore tonen in de Google Business zoekresultaten. Dit is het resultaat dat o.a. in Google Maps of in Google Zoeken wordt getoond wanneer je zoekt op jouw bedrijfsnaam. Hiervoor heb je wel een bedrijfsvermelding nodig bij Google.

Vervolgens moet je site reviews verzamelen via een partij als WebwinkelKeur. Wij zorgen er vervolgens met een Schema.org (rich snippet) code voor op jouw ledenprofiel dat Google jouw webshop reviews indexeert. Als onafhankelijke reviewsite komen wij vervolgens in de Google Business resultaten terecht onder het kopje “Reviews van internet”.

Zorg er daarbij voor dat de gegevens die bekend zijn bij Google als adres, domeinnaam en kvk nummer overeenkomen met de gegevens in je WebwinkelKeur account.

Daarbij is het nog nuttig om te vermelden dat de gele sterren in de business resultaten de reviews zijn die je via Google zelf verzameld. De reviews van andere reviewbronnen worden dus enkel weergegeven als score onder het kopje “Reviews van internet”.

Sterren in de Google Business resultaten
Voorbeeld Google Business reviews van het internet

Waar zie ik ze?

• In Google wanneer je zoekt op je bedrijfsnaam bij het kopje “Reviews van internet”.

Hoe krijg ik ze?

• Verzamel site reviews bij een partij als WebwinkelKeur.

Ze werken niet?

• Heb je bij Google Business dezelfde bedrijfsgegevens en url opgegeven als bij WebwinkelKeur? Controleer o.a. je domeinnaam, kvk en adresgegevens.

Veel verschillende Google reviewsterren

Zoals je kunt lezen zijn er allerlei Google reviewsterren mogelijk. Hoewel ze erg op elkaar lijken qua vormgeving, is de werking van elk soort ster compleet anders. We hopen je met dit blogbericht wat overzicht te hebben gegeven over hoe de verschillende soorten sterren werken. Heb je na het lezen van dit bericht nog vragen? Stel ze dan gerust in de comments!

Benieuwd naar jouw kennis op het gebied van sterren in Google? Doe dan de kennisquiz!

Ik heb zelf ook het idee dat het makkelijk zou moeten kunnen. Het probleem is vooralsnog dat Google niet 1 bedrijf is, maar een multinational met diverse afdelingen. Zo is Google Shopping een ander product dan Google Search en Google Business. En al deze producten halen hun informatie op een andere manier op.

Wel heb ik het vermoeden dat er een verschuiving zal plaatsvinden. Zo worden de sterren in Google Ads (de Google Seller Rating) al veel minder vaak weergegeven dan vroeger.