Product reviews versturen naar Google Shopping

Met product reviews maak je aanspraak op gele sterren bij je producten in Google Shopping. Om dit in te stellen ben je een “feed met product reviews” nodig volgens de specificatie van Google. Wij maken deze automatisch voor je aan.

Wanneer je eerste product reviews via ons binnen zijn gekomen, kun je deze naar Google laten sturen. Je vindt hiervoor de feed onder Beoordelingen > Product reviews > Instellingen (tandwiel naast Product reviews), hier staat een button “Ontvang Google Feed“.

We maken automatisch een feed voor Google
We maken automatisch een feed voor Google

Bij Google lees je precies hoe je deze feed kunt uploaden binnen je Merchant Centre account.

De reviewgegevens in een feed voor product reviews worden op basis van een aantal factoren gekoppeld aan je producten. Wereldwijd Unieke product-id’s zoals GTIN’s (global trade item number, EAN voor Europa) zijn hiervoor het belangrijkst. Als er geen GTIN-gegevens beschikbaar zijn, probeert Google recensies te koppelen op basis van andere metadata, zoals SKU, product-url’s en combinaties van merk en MPN (manufacturer partnumber). Deze id’s leveren doorgaans geen goede koppeling op. Dit betekent dat je zonder GTIN/EAN mogelijk geen sterbeoordelingen ziet bij de producten die je aanbiedt.