Waarom is vermelding van het vestigingsadres verplicht?

Vermelding van je vestigingsadres is bij verkoop op afstand een wettelijk vereiste en tevens een vereiste om in aanmerking te komen voor het WebwinkelKeur. Hierbij is het vermelden van een postbusadres niet voldoende.

Vereist is om het adres te vermelden welke ook bij de KVK bekend is. Vermeld het adres op een goed vindbare plek, bijvoorbeeld op een “contact” of “over ons” pagina. Je adres alleen vermelden in de algemene voorwaarden of een andere ‘moeilijk vindbare’ pagina is dan ook niet voldoende.

De wettelijke basis hiervoor vinden we in artikel artikel 46c, lid 1 van het Burgelijk wetboek:

Tijdig voordat de koop op afstand wordt gesloten, moeten aan de wederpartij met alle aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand aangepaste middelen en op duidelijke en begrijpelijke wijze, de volgende gegevens worden verstrekt, waarvan het commerciële oogmerk ondubbelzinnig moet blijken:

a. de identiteit en, indien de koop op afstand verplicht tot vooruitbetaling van de prijs of een gedeelte daarvan, het adres van de verkoper;

Bang voor bezoek aan de deur? Nergens voor nodig. Lees op ons blog hoe je dit voorkomt.